• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det okej att sova i sängen när någon annan kör?

61lilwil

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Sala
HBK-Nr
16762
Medlemskap
2024
Hur kan det vara så dumt?
Tänk bara vilket samvete du skulle ha om du satt bakom ratten och en olycka inträffade. Skulle du någonsin förlåta dig om du inte haft dina nära och kära bältade?
Dessutom så kommer jag ihåg att när jag var liten var det en kampanj på TV från trafiksäkerhetsverket (eller nå’t sån’t) och den sa ungefär så här: Är du inte fastspänd i bilen blir du tung som en elefant vid en eventuell krock.
Jag skulle inte vilja ha en lös elefant i min bil.
//Liliane
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Bara några funderare ur verkliga livet:
- Man är väl fastspänd om man ligger i ett ambulans fordon, lika så personalen, eller?
- När polisen föser in ”ligister” i sina pick-up fordon, hur många ligger fastspända på golvet?
- eller när polisen omhändertar en berusad person som inte kan sitta upprätt?

Visserligen ingen av ovanstående behöver ”sova” (när någon annan kör), men det verkar vara helt OK om någon skulle få för sig att slumra ett tag innan destinationen,..
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jo, nog spänner polisen fast sina omhändertagna vid transporter. Det gör ju dessutom att deras rörelseutrymme begränsas, vilket är bra. När det gäller ambulanstransporter ligger patienterna fastspända med ryggen i färdriktningen. Personalen i ambulansen sitter fastspända i riktiga bilstolar med trepunktsbälten. Jag har två erfarenheter av ambulansåkande den senaste tiden, så det är jag säker på.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
När jag läser om hur folk ligger och sover i bilar, eller förövrigt vistas där obältade när man färdas, kan jag inte låta bli att tänka på på vad som hände på gamla E4:an vid Dörarp, ca 15 norr om Ljungby, en tidig lördagsmorgon 27 september 1986. Hårdrockgruppen som inom några år skulle bli en av de största rockgrupperna världen har skådat och lyssnat till var på väg mellan två spelningar i en ombyggd buss. I bussen låg bandet och några medhjälpare och sov. Bussen körde av vägen och tippade runt. Flera skadade sig men en av bandets medlemmar, basisten Cliff Burton, krossades då halva kroppen kastades ur medan andra halvan blev kvar å insidan. På platsen (eg. några hundra meter därifrån ) finns en minnessten bekostad av fanclubben.

En annan olycka jag minns är en där en tidigare arbetskamrat blev insatsledare. Den inträffade en halkig vinterdag utanför Ängelsberg i norra Västmanland. Den lokala bussen körde i diket och tippade också omkull. När min arbetskamrat kom fram till platsen såg det inte så farligt ut. Bussen låg på sidan i diket utan större synbara skador. Det var bara det att när han gick runt bussen såg han där hur rader av ben stack fram under bussen. De hade precis som Cliff Burton kastats ur till hälften och krossats under bussväggen.

Jag vill inte moralpredika eller bedriva någon form av paragrafrytteri, utan bara att vädja till alla att göra så mycket man kan för att öka trafiksäkerheten. Har man sett vad trafikolyckor gör med människokroppen så sätter det sina spår.
 
Toppen