• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är det okej att sova i sängen när någon annan kör?

F

F.d. 52118

Guest
Såg ett avsnitt av "Cirkus Bagge" där Anders Bagge passade på att sova bak i husbilssängen medan hustrun körde från Sthlm till Ullared. Jag vet inte om paret gör så till vardags eller om det var en påhittad scen för att det skulle bli "bra tv".
Som nybliven husbilsägare blir jag nyfiken på hur ni andra gör, finns det fler som passar på att sova i sängarna medan partnern kör?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.768
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I Danmark skal alle passagerer være fastspændt i bilbælte under kørsel. :aja:

Det er vel ikke muligt, når man ligger i sengen? :msn_quest:

Men er man fastspændt, så må man gerne sidde og sove. :msn_sleep:
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
ja man har ju hört talas om folk som kokar kaffe och lagar mat under färd så funkar säkert att sova med ? man kan ju hoppas att den som kör inte passar på att ta sig en lur med ? nej man ska nog sitta på avsedd plats med säkerhetsbälte på !
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.687
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Tja, lagen säger att man ska vara bältad. Kan man lösa det så..
Det finns långfärdsbussar där chaufför 1 kör, och chaufför 2 ligger och sover i deras lilla hytt, tills det är dags för byte. Samma visa i vissa långtradare,framför allt utländska. Finns en del dansbandsbussar där orkestermedlemmar lägger sig och sover i kojer efter spelningen inför hemresan. !!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Alla bältade platser måste utnyttjas innan det blir lagligt att vara obältad i husbilen.
Det finns som bekant många bilar där antal lagliga passagerare överstiger antal bältade platser.

Om du har tex tre bältade platser och en bil godkännd för fem passagerare, då kan någon ligga i sängen lagligt.

Detta är min tolkning av regelverket.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Min tolkning är att det inte godkänns fler antal passagerare än det finns bältade platser för. Åtminstånde inte I någorlunda nya bilar. Hur det är för äldre fordon har jag ingen koll på.

Det korta svaret till TS är att det är olagligt. Sedan gör människor en massa saker trots lagligt förbud.
Frågan här är bara hur stor risk är man beredd att ta. Och då tänker jag inte på risken att åka fast för polisen och få böter, det är en bagatelle i sammanhanget.

Det räcker att se på bilder från husbilar som antingen blivit påkörda eller hamnat i diket i normal landsvägsfart för att förstå att det är helt livsfarligt att ligga till sängs. Till och med farligare än att vara obältad i en vanlig personbil.

Hindrar det mig/oss från att ibland trots detta vila när den andra kör (och är pigg/alert i dagsljus sommartid)? Nej, vi har också gjort det. Väl medvetna om att OM något hander så dör den som ligger till sängs eller (i bästa fall) skadas allvarligt. Så jag är extra skärpt och kör aningen mer deffensivt med ytterligare längre framförhållning/planering än vid normal fall. Och jag vet att min kära hustru gör lika dant.

Hjälper det när oturen är framme (påverkad förare/däckexplosion osv.)? Nej, självklart inte. Då skiter det sig, kort och gott.

Det är alltså frågan om medvetn risktagning precis på samma sätt som med allt vi gör när vi är i trafiken. De som är oskyddade trafikanter utsätter sig för större risker än vi som kör bil. Vi som kör bil utsätter oss för store risk när vi kör om eller väljer att köra i mörker osv. osv.

Det finns dem av oss som tar betydligt mindre risker än andra. Oftast brukar det vara kvinnor eller när vi män blivit äldre. Det är dock alltid farligare med en individ som tar omedvetna risker än den som tar medvetna risker.

Så med det vill jag ha sagt, tänk aktivt oavsett vad du gör i trafiken.
 
F

F.d. 55374

Guest
I vår bil (lätt lastbil) kan vi åka 10 st lagligt. 4 i bältade platser + 6 bak i fast monterade säten.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Gott, då har jag lärt mig något nytt. Nämligen att man fortfarande bygger bilar för persontransport utan krav på säkerhetsbälde eller fastspänd. Jag är förvånad, trodde det var ett krav.

Att man ligger fastspänd i ambulans kanske inte är direkt jämförbart då det är ett fordon avsett för nödsituationer.
 
Toppen