Löst Är det generatorn som har gett upp?

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av Molof, 15 Mars 2019.

1. Molof

Molof HBK Medlem

Kommun:
    Habo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11089
    Jag åkte för att hämta ut husbilen (Fiat 3.0 2008) från vinterdvalan igår, kopplade på minuspolen på batteriet och den startade direkt utan några problem. Jag upptäckte att laddlampan började lysa efter en stund, men körde hem trots varningen. Idag har jag mätt på startbatteriet och utan att ha "landströmmen" tillkopplad hade jag 13.02 V över polerna. Med tändningen på hade jag 12.85 V. När startmotorn gick var spänningen 11.28 V och med motorn igång låg det runt 12.66 V.

20 sekunder efter att jag startar stiger varvtalet från ca 800 varv/min till 1200. Efter ytterligare 1 minut och 40 sekunder klickar det till i elektroblocket och laddlampan tänds, dvs 2 minuter efter start.

Tänker jag rätt när jag påstår att det är dags att byta generatorn?

2. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Virker som du har en spennings styrt elblokk, så spenningen over startbatteriet må over en grense (mellom 13 og 14 volt) for at sammenkoblingen skjer. Og med et nedkjørt startbatteri er 2 minutter ikke mye tid.

Molof gillar detta.
  3. Sjöberg

Sjöberg HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Västerås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    7228
    Jag tror du tänker i rätt banor men jag rekommenderar ytterligare felsökning innan du köper en ny generator.
    Det kan vara generatorn som gett upp, men om du tex har en säkring på ledningen mellan batteri och generator så kan det vara ett bra ställe att börja felsöka på.
    Även en koll av generatorremmen kam ju vara bra innan du köper en ny generator.

Mvh jocke

Molof och Åsa o Hasse gillar detta.
  4. Molof

Molof HBK Medlem

Kommun:
    Habo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11089
    Elektroblockets modell är EVS 30/20-DS/IU. Jag har kontrollerat remmen och den verkar OK och säkringarna som sitter vid batteriet i golvet är OK, men generatorsäkringen sitter kanske på annan plats?

5. Arne HBK 13

Arne HBK 13 HBK Medlem

Kommun:
    Skövde
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    13
    Kan vara kolen som hängt sig,knacka lite försiktigt på kolhållaren.

Molof gillar detta.
  6. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    EVS 30/20-DS/IU er en Calira som er spenningsstyrt og ikke D+ styrt. Med et noe utladet startbatteri så tar det noen tid før spenningen videre til bodelen kommer over triggergrensen. Jeg ville kjøre en lengre tur og se hva som skjer neste gang jeg starter opp. Ut fra beskrivelsen i innlegg 1 så ville jeg tro at allt fungerer som det skal.

Molof gillar detta.
  7. Toek

Toek HBK Medlem

Kommun:
    Tyresö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4805
    Plocka ur generatorn å låt en verkstad testa den först

Molof gillar detta.
  8. nolbacka

nolbacka HBK Medlem

Kommun:
    Lidköping
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    7937
    Gör som Knut säger, kör en längre tur innan du monterar loss generatorn men kolla först att alla kablarna sitter fast på startbatteriets pluspol. Vi hade en kabe för några år sedan som slutade att ladda bodelen och det var en klen kabel som lossnat från pluspolen./ Eive

Molof gillar detta.
  9. Molof

Molof HBK Medlem

Kommun:
    Habo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11089
    Jag kollar kablarna och tar ut och luftar Knausen lite.

10. Molof

Molof HBK Medlem

Kommun:
    Habo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11089
    Jag har knackat försiktigt på kolhållaren, kört en längre tur och även testat ett annat bättre begagnat batteri utan framgång. Laddningslampan tänds under varje försök :(. Jag uppsöker en verkstad i morgon och ber dem testa generatorn.

Sjöberg gillar detta.
  11. Molof

Molof HBK Medlem

Kommun:
    Habo
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11089
    Trevliga och snabba Bilmäster i Jönköping bytte generatorn och nu funkar allt perfekt. 4 500 kr monterat och klart.

chiquita, Emppu, Göte J och 5 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.