• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äldre husbil

F

F.d. 30339

Guest
Jepp..
Hobby 600 på Fiat Ducato -87. 2.5 TD.
Verkar fin maskinellt, men skall ses över i bodel, och
lack/ytterskikt. Planerar för vinylwrap.

/Pecka
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Äldre husbil

Nog finns det äldre husbilar/husbussar när man är ute och åker, jag har två husbilar, en Ford Transit-YBO från 1985 och en Merzedes Bens L 307 (Hanomag) från 1977. Dessa är besiktade. Så nog finns det några ovanliga! /Bernt
 
F

F.d. 29569

Guest
Sv: Äldre husbil

Hej!
Vi köpte vår Peugeot J5 bensin med SMC -89 nu i år och har kört ett par hundra mil redan.
Det var lite småfix i början (tack husbilsklubben) men nu funkar allt. Priset på bilen var ungefär samma som lite tillbehör kostar när man köper en nyare bil.
 

luddee

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
20754
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Fiat Ducato Hobby 550 1988 köpt föra året. Kört 40mil sen stop diesel i oljan
blev tvärstopp ja så kan det bli när man köper privat.
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Äldre husbil

Merzedes-Benz L 307 från 1977 och en Fort Transit-YBO från 1985. Dessa två veteraner tycker jag att de är trevliga att vara ute och åka med, dessutom är hundarna med på turerna! man kan ju bara åka i en av dom i taget av bilarna! /Bernt
 

stig ingemansson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
18861
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

hur är dessa biltillverkare funtade som slutar att tillverka reservdelar till alla dessa gamla husbilar det finns flera tusen av dem som rullar på europas vägar.
så stå på er ägare bomba importören av bilarna med bilder på era bilar samt önskan om reservdelar det kommer att funka. skälv har jag två för närvarande.en till salu.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Från Concorde Carisma 2004 till Hymer E690 1996.
Fast vi bodde ju i Concorden året runt förstås, numer är det bar semester och helgåkande och tillbaka i lägenhet:D
 

birkaolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Åland
HBK-Nr
11677
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Hej på er! Tror vi är ganska många med äldre fordon i klubben. Vi är nöjd med vår lílla gamla Peugeot J5 -88 som tagit oss över Hardangervidda m fl. ställen i Norge bl.a. Därmed inga nämnvärda pengar låsta i husbil så vi kan hitta på lite annat roligt emellanåt också!
Ha det gott allesammans, oavsett ålder på "landån".
Per-Olof/Birkaolle
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Äldre husbil

Spontanköpte vår första husbil i våras (har haft några husvagnar tidigare) och det var en Solifer 5500 från -88 bensin 2.0 som rullat 21000 mil men som var i förvånansvärt bra skick.

Har, bl a genom detta trevliga forum, gjort en del modifieringar och förbättringar samt fixat till en del saker som man ju alltid måste göra på en äldre bil. Är förvånansvärt imponerad att den trots sin ålder och körsträcka är så fräsch invändigt och inte har någon som helst tendens till inträngande fukt eller andra liknande problem.
Har sett betydligt nyare husvagnar som sett bedrövliga ut.

Tyvärr så slutade inte säsongen så bra, när jag skulle backa in den i ladan som vi hyr så säger andra att det rinner vatten från motorn - och det gjorde det rätt friskt! Verkade komma bakifrån motorn så jag misstänker vattenpumpen, kylaren ser hel ut. Ridå! :(
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Äldre husbil

Både den som du har (5500) och den lite större (6700) var påkostade bilar med hög kvalite!
Vidare så gjorde också Solifer en Alkovbil (550) som hade trumavärme och var lite "enklare" i utförandet. Dock så tror jag att alla tre var baserade på Hymerbilar och vidareutvecklade i Finland!

Vi köpte en ny 550 år 1990 och gav runt 235.000kr för en maxutrustad sådan! Utrustningen var Markis och Cykelställ.
Fast ärligt talat en jäkla skitbil att köra, kort hjulbas och hög så var den enormt slingrig:oops:
Efter ett par bilar så köpte vi en 6700 (också den bensinare), fast den bilen hade vi länge och brukade den massor ( hela året med fin komfort)
Påkostade bilar verkligen på den tiden och funkade perfekt utan en massa modernt tingeltangel. Allt fanns som varmvatten (primuspanna), vattenburen golv värme, sovplats för sex personer (bälte för två;)).
Jag blev erbjuden att köpa(byta) en 6700 med turbodiesel och avböjde:oops:
Den måste ha varit lite ovanlig!

Lycka till med er 5500
 
F

F.d. 50313

Guest
Sv: Äldre husbil

Hejsan,

Min första post här på forumet! Helt ny i HB världen!


Vi precis köpt en Solifer 6700 (tvåbarnsfamilj) och tycker den är riktig bra, nästan lyxigt känsla har man i bilen. Det är våran första husbil.


Vi kommer från Frankrike, bor i Halmstad, och jag tror att det blir många turer i husbilen!


Förra ägaren till bilen var/är faktiskt medlem i klubben, klistermärke finns fortfarande på bilen! ;)


Om någon har lite tips and tricks om bilen, eller bor i Halmstad och vill komma titta på bilen är ni välkomna! :cool:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Äldre husbil

Suddat blev fel gammal tråd :oops:.

Men nu så :).



Grattis och välkommen.
Ja gamla Solifer har bra rykte om sig att hålla ihop och fungera både länge och väl. Är den dessutom väl underhållen av tidigare ägare så funkar den säkert lång tid och många mil till.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Äldre husbil

hej ! du är inte ensam vi har en 01 och den funkar bra behöver lite xtra omvårdnad men nåt ska man ju ha att göra ! :) den tog oss runt på en tur i europa i sept 478 mil ! det enda vi gjorde fyllde på en kvarts lit olja ! :)
 

Ronny vervaart

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
37381
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Suddat blev fel gammal tråd :oops:.

Men nu så :).



Grattis och välkommen.
Ja gamla Solifer har bra rykte om sig att hålla ihop och fungera både länge och väl. Är den dessutom väl underhållen av tidigare ägare så funkar den säkert lång tid och många mil till.

M.v.h. JANKRO.
Köpte vår första husbil av en bekant,han hade den ett år men var inte hans grej. En 1990 solifer 550 j5 med 10000mil på mätaren.går fint utan brådska gått igenom maskinelt å bytt vxlolja. Ha en skön sommar där ute
 

Bilagor

  • 20230621_124928.jpg
    20230621_124928.jpg
    4 MB · Visningar: 14
  • 20230621_125031.jpg
    20230621_125031.jpg
    2,8 MB · Visningar: 14
Toppen