• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äldre husbil

Falkarna

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11604
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Hej! Vi har en Hobby 60 årsmodell 87 och undrar om du har instruktionsbok eller någon manual som vi kan kopiera eller köpa en kopia av dig.

//Falkarna
 
F

F.d. 11739

Guest
Sv: Äldre husbil

Hej, har en ford transit -67 som är något slags hemmabygge. Motor är utbytt till volvo men chassit är orginal. Gick igenom besiktningen i våras felfritt men har dock upptäckt lite fuktskada här å där i skarvar och längs med tvärgående reglar. Men den rullar fint och ska göra ett bra tag framöver.
Tidigare ägare har underredsbehandlat en gång per år, så ingen rost (!). Mycket enkelt inredd och mycket drivs av gasol. Bor i den permanent för övrigt.
Hälsningar Fredrik
 
F

F.d. 25640

Guest
Sv: Äldre husbil

Ja du
du är inte ensam med äldre husbil våran byrstner 620 2.8 idtd från 90 går som en dröm
behöver alldrig nån tillsyn mer ån kolla av vid färd
Men vi äter gott både under dagen å speciellt på kvällarna när vi inte behöver
lägga det på lån
Den tar oss precis dit vi vill har åkt över 700mil i sommar utan problem
Välkommen i gänget
MVH D-O S
 

Stefan51

HBK Medlem
Inlägg
1.960
Kommun
Falköping
HBK-Nr
13501
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Hej
Vi har en Knaus 510 -99 går utan några problem har kört 950 mil i år

Med vänlig hälsning Stefan & Anne
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Äldre husbil

Hej…

Skulle vilja skriva "tiden går…."

Köpte min första bil 2002 en Dethleffs 5832 -97, då fem år, en kanon bil, så praktisk. Gav oss mycket nöje under fem år. Fick så möjligheten att köpa en ny Bürstner Argos 747, plötslig åkte jag "ny" husbil, kul! Men nu är den redan fem år och har inga planer på att byta. Den har allt jag önskar och vi trivs bra med den, min dröm är att åldras med den!! Åka runt i Europa (flera varv), bara ta det lugnt och njuta.

Som sagt har en fem år gammal bil som bara blir äldre och äldre och jag med den. Behovet att byta bil tror jag inte är så stort om man har en bil man trivs med, visst kommer det hela tiden nyheter men det kostar att vara med i toppen. Är man händig och har lust kan modifiera efter hand(en kul hobby), min har fått LED-belysning, förbättrad värme och lite praktiska finesser.

Hoppas vi ses efter vägarna, Torbjörn, Argos 747, WGF987 :):):):)
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: Äldre husbil

Vår är på sitt 12 år. Pilote 72 Pacific Mb 216 cdi 2002 och 14000 mil. Går som en klocka och allt väsentligt fungerar. Vi trivs med den, men den har inte, precis som andra husbilar, inte varit någon sparbössa eller god kapitalinvestering. men kul har vi haft runt om i Europa inkl Sverige naturligtvis. Oslagbart på sommaren!
lach
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Äldre husbil

Jag har en Kontiki 91'a. Det är säkerligen mer än hälften av medlemmarna som har husbilar som är 5 år & äldre. Huvuddsaken är väl att bilen är bra & uppfyller de krav man har så att användandet blir vad man förväntar sig.

Bennie
 

Robert&Kicki51

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9636
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Hej!
Vi har en Eura 515 av årsmodell -97, så ni är inte ensamma :spinny:
Vi "hottat upp" den lite, med nya dynor, mattor och taklucka, så den känns helt ok.
Körde ca 300 mil i somras, och bilen skötte sig bara bra... Med tanke på att kostnaden per mil blir högre ju nyare bil du har - i alla fall om du mest nyttjar den under några semesterveckor- är vi nöjda...
 

hons.i

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1414
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Hej på er,vi har en pilot 04 går som er klocka ,den har nog passerat
alla barnsjukdomar. Inte en massa elektronik som kan krångla , så njut av
er Hb .Glöm ej att använda den så mycket ni kan. Ha de.hons.i
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Äldre husbil

Vi har en Beisl (tyskt kvalitetsbygge som tyvärr gick i konkurs) på ett Transitchassie från 1993. Bilen är liten, 555 cm, men räcker gott för oss två. Fordmotorn på 80 hk är tämligen trött men det är ett semesterfordon och på ledig tid har vi inte bråttom. Aldepanna och tjocka väggar gör att vi gladeligen ger oss iväg året runt. Sedan vi tog över bilen har den snyggats upp pch förbättrats med nytt golv, bättre ljudanläggning, solceller och snart ska vi klä om soffor och byta all annan textil. Elsystemet i bodelen har fått sig en uppgradering, alla lampor är LED och några övriga förbrukare har vi inte direkt. TV har vi valt bort, vill vi trots allt titta så har vi dator. Kylen går alltid på gas om vi inte skulle stå vid ett eluttag (något vi sällan gör). Gasskåpet rymmer två p11 och detta räcker långt för våra behov. Givetvis sneglar vi på moderna husbilar, inte minst för att se vad vi kanske ska köpa om några år. Vi vill betala vår husbil kontant, inget kreditinstitut ska äga vår dröm om frihet. Ägandet innebär väldigt mycket frihet för oss.

Att inte behöva amortera ger ett mycket stort utrymme för service och reparationer. Den duktige bilmeken i grannbyn förbarmar sig över de saker jag varken kan, vill eller orkar ta tag i på egen hand, allt till humana priser. Nettot spenderar vi på att leva gott. Förvånas ofta när jag läser att ägare av nästan nya husbilar har hur mycket problem som helst som ingen verkar vilja ta tag i.

Med en tjugo år gammal husbil blir man varken förvånad eller ledsen när motorhuven visar upp en massa rostfläckar - man köper en bättre begagnad från skroten för en femhundring och skruvar dit. Detta är vår första husbil, vi har lärt oss jättemycket och vi har haft väldigt roligt med den. Inte minst har jag fått en ny hobby, att underhålla, förbättra och optimera vår husbil.

Som ny, intresserad av medlemskap här, fick jag snabbt en bild av att husbilar helst skulle vara nya eller nästan nya med få mil på mätaren. Min erfarenhet av bilar är att om de bara underhålls så håller de hur länge som helst. Min inställning är att gammalt kan vara mycket bra så länge det är välskött. Jämför med vanliga hus och vanliga bilar. Komforten får man offra. Att köra en 80 hk Transit från tidigt 90-tal kräver en bra ljudanläggning för att ens kunna höra nyheterna på radio. Det bullrar en hel del och det gnisslar och gnäller lite från inredningen under färd men allt fungerar och gör det till belåtenhet. Våga satsa på äldre bil!
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Äldre husbil

Kul att läsa om lite äldre bilar. Köpte själv en gammal husbil för några månader sedan. Precis efter köpet fick jag kalla fötter, men det visade sig vara ett fynd. En entusiast som haft och allt är tip-top. Det roliga är att den i jämförelse med nya bilar är fullt utrustad. Det är väl centrallåset som saknas...

Det är en amerikanare och vad som skrämmer lite är bränsleförbukningen som enligt uppgift ligger upp mot 2 liter milen. Å andra sidan, om några år är den skattebefriad.

Ser fram mot nästa säsong.

mvh/
Marunga
 
F

F.d. 55518

Guest
Sv: Äldre husbil

Åker Knaus 575. Passerade 20000 mil i somras. 2,5 L TDI med uppdaterad växellåda, omdrevad för bättre körbarhet. Allt funkar utan utan problem trots de många milen. Har tittat på många "nya" husbilar, men ingen jag sett har samma fantastiska kök som min. Var hittar man nästan 2 meter avställningsyta i en ny bil. Likaså förvaring, i form av skåp, finns hur mycket som helst. Det enda jag kan önska mig är en högre säkerhet, gäller att köra med förstånd och framförhållning.
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Äldre husbil

marunga;597607 Det är en amerikanare och vad som skrämmer lite är bränsleförbukningen som enligt uppgift ligger upp mot 2 liter milen. Å andra sidan skrev:
--------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Marunga, jag tror tyvärr att bränsleförbrukningen 1,5 till runt 2 liter som det skrevs om i en tidigare tråd gäller diesel V8'torna.
Din bil om jag kan se rätt, har en 454 bensin V8 med automat och erfarenhet från andra ägare av denna komb. som jag pratat med är betydligt högre siffror i förbrukning per mil.

Det köptes även in mindre superrenade stadsbussar för rätt länge sedan med den motor/växellådskombinationen och de var inte heller snälla när man tittade på bensinförbrukningen.

Jag hoppas jag har fel....I detta fall :p:.

M.v.h. JANKRO.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Äldre husbil

Det är inte hela världen. Jag har en V6:a på 210 hkr som väger 2 ton till vardags. Den tar 1,2 jämt över, men kör jag efter datorn går den att få ner till 0,92.
Det var förre ägaren som sade att runt 80 går den på 1,8 och han hade ingen anledning att luras, för när jag såg bilen kunde jag inte sluta dregla...

...men jag vet ju att om jag funderar på Spanien till vintern så ryker det 30k i bensin. Och det är lite surt med tanke på att man kan ta flyget för nån tusing.

Å andra sidan, har man 2 hundar man inte kan vara utan, får man stå sitt kast!

En grej till. Ingen kamrem: Kedja!
/Marunga
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50334

Guest
Sv: Äldre husbil

Höje
Har sedan ett år tillbaka en Elnagh Magnum 660s. -89 års modell , uttagen 91 , 11.000 mil.
Går som en klocka, fast långsam som många andra inlägg också skriver om och törstig.
Mycket välskött, håller på att fixa och dona för att få till min egen stil på kärran, solceller sitter nu på taket t,ex,.
Har tittat på nyare bilar men jag har lagt märke till något som ingen annan nämnt i denna tråd. Om jag nu generaliserar så byggdes husbilar för familjer med barn på 80, 90 och 2000talet. Dagens bilar är gjorda för pensionärspar.
Var på Elmia i höstas, första gången och konstaterade att många ny bilar hade sämre planlösning än min egen: att behöva klättra upp i sängen och då pratar jag inte om våningssängar, att inte kunna stå rak, att ha ett jättegarage baktill som jag inte behöver, att bara ha en sittgrupp.
Självklart vet jag att dessa moderna bilar är trafiksäkrare, snålare, bättre isolerade , har tekniska hjälpmedel, m.m.
Men just nu känner jag inget behov av att byta upp mig.
Ses på vägarna !

Ulf
 

rivalen52

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Västervik
HBK-Nr
11338
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbil

Chefen och jag, min fru alltså, har i september i år införskaffat en lite modernare husbil.
Från en Fiat Dethleffs 91, som vi i och för sig haft mycket glädje av, till en Laika Kreos 3003 byggd på en MB 313cdi 130hk med kamkedja.
Har hittills bara kört 200 mil tills dd, verkar fungera bra. Den har nu fått vinterro och bor under ett egenhändigt byggd vinterboning. ( finns bilder på vinterboningen om någon undrar, det är Biltemas vinklar.).
Ser fram mot en ny säsong.

Vi ses på vägarna Åsa Och Lars.:)
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Äldre husbil

Vi har kvar vår första husbil visserligen avställd och "undanstoppad" det är en Pilote R 750 helintegrerad -88 som gått knappt 11000 mil men den funkade jättebra för oss faktiskt vi är två + en liten hund . Tyvärr finns det läckage i takluckorna och tanken är väl att jag om det blir tid över (svårt) fixa till den och sälja den vidare för det finns mycket kvar att ta ut av den, den har som många andra husbilar i den årsklassen bensinmotor och inte något fartmonster men jag tycker att de äldre husbilarna har en viss charm över sig. Dagens designformade bilar tycker jag verkar mer o mer mysko faktiskt:D
 
Toppen