• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbudssverige

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
98490662-81E3-472F-89B0-6F0ADF0C146A.jpeg Hur många av er har besökt den trevliga rastplatsen, parkeringen vid Röttle by, ett par km söder om Gränna?
Tidigare kunde man parkera och även sova över där. Finns inget vatten, ingen el men en toalett. Kostar inget. Tyst och lugnt.
Men nu minsann är det slut på det. Förbjudet att parkera mellan 22 och 07. Se bifogad bild.
Jag förstår inte varför. Ska skriva till länsstyrelsen i Jönköpings län och fråga.
För min del skulle en avgift på t.ex. 100 kr/dygn vara helt ok då det bara finns toalett. Pengarna kunde gå till någon förening eller samfällighet i Röttle by eller något annat i närheten (ev. kostnader för toaletten).
Men så här blir det ofta i vårt vackra Sverige. Man försöker förbjuda fricamping (eller försvåra) och styra folk till ordinära campingplatser istället. Det är i varje fall vad jag tror.
 
F

F.d. 58689

Guest
Tycker det är lite konstigt att husbilar fortf finns i nån gråzon mellan camping med tält och camping med husvagn, vad gäller parkering och övernattning. Husbilar har ändå blivit väldigt vanliga de sista 10-15 åren och jag tycker det borde finnas generella regler som gäller nu för tiden.
Stillastående på en rastplats för övernattning kan ju inte räknas som camping. Tar man ut möbler och grillar - ja, då campar man. Har sett på allt fler av Trafikverkets rastplatser att man gärna får stanna till där under en kortare stund för att sträcka på benen m m, men att man INTE får stå där över natten. Vet ej om det beror på EU-medborgare, som bott på dessa eller lastbilschaufförer från öststaterna som inte skött sin övernattning. Vet att de stängt flera rastplatser längs norra E6an vid olika tillfällen just p g a detta.
Även en husbilsförare kan ju bli trött, om man kört långt eller sovit dåligt natten innan Då är det ju bättre att stanna och sova än att vara en trafikfara!!! Många stannar ju och sover i personbilen. Vilken kategori räknas de som?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är nog i första hand inte turister i husbilar & husvagnar som har orsakat detta utan utländska lastbilschaufförer som slaänger sopor & uträttar sina behov var som helst. Även "gästarbetare som upprättat veritabla tattarläger, förstört, skitat ner & ofredat folk är säkerligen en annan bidragande orsak. När det gäller klientelet från England & Nord-Irland så är ju dessa väck bara Brexit är genomfört.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Hackef: Jo, det gäller att veta och inte bara gissa. Kolla gärna med myndigheten
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Tycker det är lite konstigt att husbilar fortf finns i nån gråzon mellan camping med tält och camping med husvagn, vad gäller parkering och övernattning. Husbilar har ändå blivit väldigt vanliga de sista 10-15 åren och jag tycker det borde finnas generella regler som gäller nu för tiden.
Stillastående på en rastplats för övernattning kan ju inte räknas som camping. Tar man ut möbler och grillar - ja, då campar man. Har sett på allt fler av Trafikverkets rastplatser att man gärna får stanna till där under en kortare stund för att sträcka på benen m m, men att man INTE får stå där över natten. Vet ej om det beror på EU-medborgare, som bott på dessa eller lastbilschaufförer från öststaterna som inte skött sin övernattning. Vet att de stängt flera rastplatser längs norra E6an vid olika tillfällen just p g a detta.
Även en husbilsförare kan ju bli trött, om man kört långt eller sovit dåligt natten innan Då är det ju bättre att stanna och sova än att vara en trafikfara!!! Många stannar ju och sover i personbilen. Vilken kategori räknas de som?

Du får visst övernatta på trafikverkets rastplatser (om du vågar). Det har jag skriftligt på (någonstans). Campingförbudet är just ett förbud mot camping, och att tillbringa flera nätter där.
 
F

F.d. 58689

Guest
Hmmm, låter lite luddigt Wizard. Skylten i Hackef's inlägg förbjuder dock allt (parkering, camping o dyl) nattetid. Ganska glasklart, eller hur?!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54395

Guest
Klart de e som du säger... Vi har stora problem med detta här på västkusten.. Både chaufförer, och sk asfalt läggare..
Micke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vem skulle ifrågasätta ifall man säger att man kört i många timmar & måste sova för att man inte orkar köra längre? Inte Polisen eller någon från Transportstyrelsen i alla fall. Trafiksäkerheten är ju viktigare än att jaga ut en trött förare i trafiken igen.
 
Toppen