• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Styrsignal backljus

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Jag håller just nu på att koppla in (installera) en Pioneer AVH-X5800DAB och har fastnat när det gäller att hitta rätt sladd att koppla in på FIAT:s backljus så att radioenheten slår om till back-kameradisplay när jag lägger i backen. Kan det vara den grön/svarta sladden som finns på den bruna kontakten i säkringshållaren vid vänster knä? Tänker jag rätt (i värmen...) när jag söker att koppla in på en kabel som ger ström när jag lägger i backen, alltså inte jordar. Tacksam för assistans.
 
W

Weckman

Guest
I säkringsboxen under ratten på vänster sida.. Där får du ström när backen lägges i..
Ser ej vad du har för års modell, men på nyare Fiat är den vit-blå men placeringen i enheten är samma Pin4. Har fler bilder om du önskar..07B63639-0742-4636-8831-11DA2C0D9B14.jpeg


CCA604D9-E7F4-45A1-98AA-95E1FFB56180.jpeg
 
W

Weckman

Guest
Inte bra att ha ständig ström på den så länge, finns en anledning till att ha en triggar kabel till kameran.
Du kan ha den på ständig ström men en strömbrytare som du kan ha på On läge vid behov under färd.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har ström på min Garmin-backkamera på tändningen, då kan jag växla bild på Camper 760 mellan karta o backkameran, har funkat bra i 5år nu.
Vad kan gå fel med denna lösning?
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Tack för alla tips. Weckmans bilder är en god början, dock bifogar jag en bild på min säkringshållare (årsmodell 2008 med manuell 3,0:a) och hoppas på tips om vilken kabel jag ska koppla in på.
Hälsningar
Åke
 

Bilagor

  • DSC_0025.JPG
    DSC_0025.JPG
    138,8 KB · Visningar: 140
W

Weckman

Guest
Jag har ström på min Garmin-backkamera på tändningen, då kan jag växla bild på Camper 760 mellan karta o backkameran, har funkat bra i 5år nu.
Vad kan gå fel med denna lösning?

Är inte Garmin camper en renodlad GPS?
En Mutimedia enhet är relativt känslig mot spänningar och värme.. Ock skulle det vara så att den var gjord för att användas med ständig ström så skulle det stått Ignition på kabeln istället för Cam-Trigger.
Men givetvis kan du köra med ständig ström under färd, men skulle tro att man får lite problem med garantin om du skulle lämna in bilen..
 
W

Weckman

Guest
Tack för alla tips. Weckmans bilder är en god början, dock bifogar jag en bild på min säkringshållare (årsmodell 2008 med manuell 3,0:a) och hoppas på tips om vilken kabel jag ska koppla in på.
Hälsningar
Åke


Återkommer i efm om vilken kabel det är till din bil... Skulle kunna tänka mig att du använder en strömtjuv med säkring i som du byter mot säkringen till backljuset

15102814.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är inte Garmin camper en renodlad GPS?
En Mutimedia enhet är relativt känslig mot spänningar och värme.. Ock skulle det vara så att den var gjord för att användas med ständig ström så skulle det stått Ignition på kabeln istället för Cam-Trigger.
Men givetvis kan du köra med ständig ström under färd, men skulle tro att man får lite problem med garantin om du skulle lämna in bilen..

Nu blev det lite o.t.
Men jag kan ändå svara dej.
Jo, Camper är en
-navigator
- hands free enhet, mot mobilerna, samt med app i mobilen även uppkopplad mot nätet.
- en backkamera, med någon av garmins bluetooth backkameror.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag har ström på min Garmin-backkamera på tändningen, då kan jag växla bild på Camper 760 mellan karta o backkameran, har funkat bra i 5år nu.
Vad kan gå fel med denna lösning?

I en multimediaanläggning, som ju frågeställningen gäller, används backljussignalen även för att för att växla enhetens funktion till "backkamera". Om man lägger konstant spänning på denna kabel, blir alla övriga funktioner (radio/dvd/navigator/handfree m m) "oåtkomliga".

Pålle
 
W

Weckman

Guest
Hittar inte schemat i mitt arkiv. Men ser på bilden att du har en vit/blå kabel i kabelstammen på pin kontakten. Mät om du får ström på den när du lägger i backen. Kollar vidare om du inte får ström i den.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Så har jag nu (via er hjälp) definierat den rätta kabeln, som visade sig vara den jag misstänkte först alltså den grön/svarta; den blir i vart fall aktiv (+12 V) när tändning är påslagen och backen ilagd.

Nu undrar jag om det kan vara lämpligt att ansluta kamerans röda pluskabel till just samma grön/svarta kabel så att även kamerans on/off funktion styrs av ilagd backväxel och tändningsläge?
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Då tar det lång tid innan skärmen tänds och du får bild .
Dom kameror jag kopplat har jag spänning till röd kabel när tändning är till
Jag läste lite mer noga i tråden .Du har väl bara en power kabel (röd) och sen en gul minne ?
 

Pysen67

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Falköping
HBK-Nr
26655
Medlemskap
2024
I säkringsboxen under ratten på vänster sida.. Där får du ström när backen lägges i..
Ser ej vad du har för års modell, men på nyare Fiat är den vit-blå men placeringen i enheten är samma Pin4. Har fler bilder om du önskar..Visa bilaga 174308


Visa bilaga 174309
Vilken årsmodell är bilderna från? Jag har troligen ett kabelbrott till backljuset och tänkte dra en ny kabel.
 
Toppen