• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri i för normalanvändaren

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Hej

Besökte en batteriförsäljare som visade ett nytt litiumbatteri för campingbruk. Det ska fungera med de flesta laddare och batteriet ska kunna ersätta det gamla batteriet direkt. Det är väl bara priset som är för högt än så länge.

Batteri Lithium 12V, 96Ah - Batterilagret Webshop
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag har Lifepo4, sen ett par år. Använder ca 40Ah/dygn och dessa laddas på dagen med sol plus 25A laddbooster. Om jag kör, är batterierna fulladdade (max 94%) på 2 timmar.
För att allt ska funka, så ska man klara av att hantera en multimeter, alltså ha lite grundförståelse för spänning o strömstyrka.
Jag stänger av laddningen vid ev minusgrader, trots att dom tål en mindre laddning..
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Beträffande celler så kommer väl de bästa från Japan samt Korea, och de sämsta från Kina, ifall man bortser från priset.
Kineserna använder t.o.m begagnade 18650-celler som de tar bort originalmärkningen på, blir "no name" celler i bl.a elcykelbatterier har jag sett, mycket skräp kommer från Kina, och så även i batterivärlden. Best 18650 Batteries For The Money Reviews - Top 10 Rated 2019

För övrigt så hoppas jag att dessa batterier är bättre än jag tror, man lever ju på hoppet :)
Rörande kineser så är det som sagt inte bara skit, el är jättevanligt i kina(det började med med moppar för 10-15 år sedan) och nu är det bilar, se länken nedan för att få en uppfattning om volymen!

Samt fråga dom som säljer batterier varifrån cellerna kommer!
Så satsar Northvolts jättekonkurrent
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Läste om ett "svenskt" märke, Sunbeam. Deras SMART Lithium ligger strax under Epsilon-B i pris och strax över i kapacitet. Någon som provat det batteriet? Smart Sunbeam 100 AH ca pris 18 990 kr.
SMART L I T H I U M – SUNBEAMsystem.com
Claes
Jag har redan köpt Sunlux här i Sverige, runt 11.500 för 100AH, dom levererar som dom ska, agerar dock inte agera startbatteri. Be dem förklara skillnaderna, fick en väldigt bra "före köp information" Batterier
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For husbilsbruk så er det LFP (LiFePO4) gruppen som er det som gjelder. Disse er i motsetning til de fleste andre LiIon batterier ikke brennbare og kjemisk mindre farlige enn bly-syre batterier. Som startbatterier kjøres de uten full BMS, noen har en redusert BS som sørger for ballansering av cellene. En full BMS har som regel begrensning på strøm både ved ladning og forbruk. Typisk maks 100A, mens cellene direkte kan ofte klare 1000A ( oftest forr LFP oppgitt i formen 10C som tilsvarer tømming av batteriet på 6 minutter).
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Slog till på ett 100 AH Sunlux idag. Skall bli skönt att slippa oroa sig för att kompressorkylskåpet slår ifrån när det är som varmast runt medelhavet och man inte står vid elstolpe. Ser fram emot att testa i helgen när det kommer på posten!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Hur gick du tillväga när du bedömde du erfarenheten på svenska och norska leverantörer samt hur många leverantörer studerade du?
Norge ligger långt före Sverige på elbilsidan, men också deras erfarenhet att montera LiFePO4 i båtar. Dom har den kunskapen som jag fick slita med att läsa mej till på internet. Att priset är lägre spelar förstås också in.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Norge ligger långt före Sverige på elbilsidan, men också deras erfarenhet att montera LiFePO4 i båtar. Dom har den kunskapen som jag fick slita med att läsa mej till på internet. Att priset är lägre spelar förstås också in.
Elbilar har inte ett skvatt med kunskap att göra det är en ren skattesubvention, båtar däremot kan så vara men vilka parametrar tog du i beaktande förutom priset samt vilka i Sverige gav dåligt intryck?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det var en svår eller lätt fråga beroende på hur man ser det, kort att sakerna är konstruerade för att fungera ihop i avsedd miljö, strömuttag och laddning så jag tex väntar med spänning på att se ett batterisystem från en batteritillverkare av rang tex Exide Varta SAFT mfl eller kanske North Volt :)
 
B

Byggare Bob

Guest
Det var en svår eller lätt fråga beroende på hur man ser det, kort att sakerna är konstruerade för att fungera ihop i avsedd miljö, strömuttag och laddning så jag tex väntar med spänning på att se ett batterisystem från en batteritillverkare av rang tex Exide Varta SAFT mfl eller kanske North Volt :)
Du ser, inte alls lätt att specificera. Det finns en norrman, Tore Lövi som har/håller på att utveckla efter eget koncept. Efter min mening som fullständig novis inom området verkar hans koncept seriöst, men som sagt, många vill vara med och inför byte till ett lithium system känner man sig aningen förvirrad, vem skall man lita på har det rätta batteriet för husbilar, har husbilen rätt generator, hur kan man blanda olika batterier, är priserna rött, osv.
Det är inget lätt val När det finns så många som vet allt och bäst.
Själv känner jag mig lite som försökskanin.....
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag håller med dig Byggare Bob om att det är svårt att läsa sig till vilket batteri är bra och vilket är mindre bra..när jag letade rätt batteri så va det till och med ett företag i Stockholm som sa att våran batteri system är inte godsända till husbil men till båt men det är många som har det i HB ...då bestämde 1 år sen att köpa EZA som är mycket dyr men godkänt till HB och fungera bättre än mina förvändningar.
 
Senast ändrad:
Toppen