• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteribanken klarar inte natten

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tjosan,
Någonting känns att vara fel.
Jag tömde batteribanken inatt med min cpap. 12V slog ifrån till bodelen, men invertern har ju ström ändå, så jag märkte inget.

När solpanelerna laddade igår så gav de bara ca.7A
När jag bryggde kapsylkaffe på fm. så gav de 17-18A i laddning en stund.
Det tyder väl på att batteribanken är nästan full, eller?

1:a bilden igår från Ctek batteriövervakning.

Screenshot_20190624-112347.jpg

2:a bilden tagen idag, fick tag på en elplats igår kväll.

Screenshot_20190625-095558.jpg

Har 3x95Ah Biltema AGM
Kan ett batteri vara slut?
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.798
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag hade samma problem med mina 2x95Ah från Biltema när de var runt 2 år gamla i början på 2016. Efter mycket tjat bytte Biltema ut dem men de sa då att batterierna bara var til start och skulle inte användas till förbrukning. Vid test som start var batterier ok enl. Biltema men om jag tog en 55W lampa och satte på ett fullladdat batteri så dök batteriet som din kurva ovan efter c:a 2 tim. Båda batterier betedde sig likadant med en halvtimme längre på det ena. Borde klarat mellan 15-20 tim eftersom lasten motsvarar C20.
Misstänker att batterier står länge och utan ordning på ålder i butiker och att de börjat sulfatera när man köper dem. När jag mätte igenom en pall med batterier på Biltema inför utbytet var det många batterier som bara höll 12.5V och det är ju inte bra.
Skaffade Exide Eq Gel i stället och de fungerar utmärkt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är lite märkligt, jag valde just Biltema AGM p.g.a. Fina vitsord här i forumet.
Biltema skryter även om detta batteri angående djupcyklingar m.m.
Vad är det som knäcker dem tro?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.798
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag tror de redan börjat sulfatera när de köps pga vad jag skrev ovan och då beter de sig så. De som är nöjda har fått friska batterier från start. Sedan har nog min inverter på 1500W med hårtork gjort sitt till...
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.798
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Du kan testa batterier som jag gjorde med en 55W lampa efter du laddat fullt så ser du hur många timmar du får. Men dra inte ur mer än till c:a 11.7V.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för tipset Håkan,
Nu har vi tagit in på camping i Borgholm,
så vi har el nu, kör A/C för fullt, hade +34C inne, lyx med el ;-)

Tror vi har en batteritestare hemma i garaget, men det kanske är fel metod att testa under högre belastning (?)

Vet inte vid vilken spänning mitt Ebl119 klipper strömmen, men invertern fortsätter ju att gå, jag har garanterat djupurladdat många gånger, men det är ju detta Biltema skryter om på dessa batterier, jag orkar inte hålla på att gulla med mina batterier, jag skulle nog behöva LFP, som verkar tåla tuffa tag.

Måste finna ut hur många av batterierna som är dåliga, så din metod kan jag ju testa, tror min cpap drar 90W, via invertern, har idag beställt en DC/DC omvandlare 12V till 24V, det kan väl inte bli sämre med den.

Troligen blir det batteribyte, får se vad Biltema säger när man kommer dit med mina batterier :rolleyes:
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Min inverter stopper når spændingen på batteriet kommer for langt ned. Jeg ved ikke så meget om El, så jeg ved ikke hvad der får inverteren til at stoppe, når der ikke er nok strøm på batteriet. Vi havde et styk 95Ah AGM.

Det var på den måde at jeg opdagede, at det var tid for batteribytte til LiFePo4. Siden skiftet til LiFePo4 har vi aldrig haft problemer. Nu har vi et stk. 100Ah LiFepo4
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min inverter stopper når spændingen på batteriet kommer for langt ned. Jeg ved ikke så meget om El, så jeg ved ikke hvad der får inverteren til at stoppe, når der ikke er nok strøm på batteriet. Vi havde et styk 95Ah AGM.

Det var på den måde at jeg opdagede, at det var tid for batteribytte til LiFePo4. Siden skiftet til LiFePo4 har vi aldrig haft problemer. Nu har vi et stk. 100Ah LiFepo4


Vad gott att du blev nöjd med ditt LFP :)

Jag kan inte bestämma mej för vad jag skall byta till:confused:
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.910
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tack för tipset Håkan,
Nu har vi tagit in på camping i Borgholm,
så vi har el nu, kör A/C för fullt, hade +34C inne, lyx med el ;-)

Tror vi har en batteritestare hemma i garaget, men det kanske är fel metod att testa under högre belastning (?)

Vet inte vid vilken spänning mitt Ebl119 klipper strömmen, men invertern fortsätter ju att gå, jag har garanterat djupurladdat många gånger, men det är ju detta Biltema skryter om på dessa batterier, jag orkar inte hålla på att gulla med mina batterier, jag skulle nog behöva LFP, som verkar tåla tuffa tag.

Måste finna ut hur många av batterierna som är dåliga, så din metod kan jag ju testa, tror min cpap drar 90W, via invertern, har idag beställt en DC/DC omvandlare 12V till 24V, det kan väl inte bli sämre med den.

Troligen blir det batteribyte, får se vad Biltema säger när man kommer dit med mina batterier :rolleyes:
Använder du delen med vattenånga? Testade i våran bil för några år sedan och har för mig att med vattendelen inkopplad drog CPAP’n 6-7A medan den utan vattentillsats drar mindre än 1A. När vi kör utan vatten har vi alltid minst 80% kvar på morgonen med 2x100Ah.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Vad gott att du blev nöjd med ditt LFP :)

Jag kan inte bestämma mej för vad jag skall byta till:confused:
Jag vet att Troja Batterier tåler mycket stryk extrema djupurladdningar. Troja är för profisionellt bruk .Det enda som duger i Golfbilar Elliftar osv.
Om du tar tex två st L16 Troja har du över 300 amp
Lite större och mycket tyngre än andra
Sköter man ett Troja håller det lätt i tio år
Deras AGM är också bra men inte värda priset
Deras 12 V är inte bättre än nått annat
Men det blir lite bökigare för man bör nog ha en tät låda med lutning för knallgas
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Använder du delen med vattenånga? Testade i våran bil för några år sedan och har för mig att med vattendelen inkopplad drog CPAP’n 6-7A medan den utan vattentillsats drar mindre än 1A. När vi kör utan vatten har vi alltid minst 80% kvar på morgonen med 2x100Ah.

Jag har en Resmed Air10,
Jag har stängt av befuktaren och slangvärmen, och climate control I manuellt, tror inte jag kan få den att gå snålare.
Jag kan heller inte se förbrukning via invertern, men den stoppade inte, så helt tomt hann det inte bli, sen kommer solpanelerna (360W) igång tidigt såhär års, så när jag klev upp fanns det kräm att köra kapsylbryggaren (1500W)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Markedspris internationalt for LFP 100Ah ligger i det området - enkelte land godt under dette også. Lokalt kan jeg stikke innom en kjedebutikk Jaycar - lignende Kjell&Co og plukke med meg for rundt 6000 SEK etter dagens kurs - dette er med aktiv BMS. På noen nettbutikker kan jeg finne for under 5k med enklere BMS.
 
Toppen