• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkerhet på campingar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Här har man läst så ofta om att man inte ska stå på rastplatser, och framför allt inte övernatta, och kanske inte heller på ställplatser, så detta är förenat med säkerhetsrisker och att man kan få inbrott. Nej, på campingplatser ska man övernatta då detta är säkert. Men hur förhåller sig det med detta egentligen: Inbrott i många husbilar på camping.

Det finns vad jag vet ingen brottsstatistik om inbrott och andra angrepp mot husbilar som särar på var brotten har skett. Kanske det är så att brotten sker där det finns objekt för förövarna; alltså där det finns många husbilar uppställda. Jag har därför tankar om att ju färre husbilar du har omkring dig; eller kanske snarare ju färre folk du har omkring dig, desto mindre är risken att råka ut för ett brott. Med detta synsätt skulle det vara säkrare att stå helt ensam i skogen, långt från bebyggelse än på en stor välbesökt campingplats.

Men så har vi det här med skillnaden mellan säkerhet och trygghet...
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sannolikheten för att råka ut för inbrott måste ju minska om man är svår att hitta. Dvs. om man, som du säger, står ensam i skogen.

Den andra iakttagelsen är ju att om en tjuv har hittat lättåtkomliga byten (bilar på en viss camping) så återvänder de gärna. Det lyckades ju sist så då är sannolikheten stor att det lyckas igen.

MVH
Hans
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Inbrott sker överallt. Så jag känner mig trygg med att fricampa. Både i skogen, vid en sjö, badplats, på en p-plats, på en gata i stan mm.
Även kriminella kan åka HB och ta in på en camping för att "arbeta" när vi hederliga sover.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Tror att risken för inbrott kan vara nog så stor på en fullbelagd camping däremot risken för rån är mindre. Vi blev utsatta för ett rånförsök mitt i natten som avbröts på en nästan tom camping på Öland för många år sedan. Jag tror inte samma sak hade hänt om campingen varit full. Jag har berättat om vad som hände tidigare.
Upplever att ju äldre man blir desto mer säkerhet vill man ha. Man kan ju också bli sjuk snabbt, bryta ett ben eller få motorproblem och då är det lättare att få hjälp om man inte står ensamt.
Åke
 
F

F.d. 54395

Guest
Vill nog säga så här, fricampa i skogen,vilket vi ofta gör, klart det finns en risk med detta, finns folk som rekar på dagen slår till på natten... Fullbelagd camping är nog klart säkrast, dock inte min grej.. Har lite godis med mej om jag skulle bli utsatt för inbrott.. Om man inte e sövd redan vill säga...
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tror att risken för inbrott kan vara nog så stor på en fullbelagd camping däremot risken för rån är mindre. Vi blev utsatta för ett rånförsök mitt i natten som avbröts på en nästan tom camping på Öland för många år sedan. Jag tror inte samma sak hade hänt om campingen varit full. Jag har berättat om vad som hände tidigare.
Upplever att ju äldre man blir desto mer säkerhet vill man ha. Man kan ju också bli sjuk snabbt, bryta ett ben eller få motorproblem och då är det lättare att få hjälp om man inte står ensamt.
Åke

Ensam i skogen eller svenska fjällvärden har ju sina sidor. Om det blir problem med bilen så tar mina försäkringar vid. Väntetid spelar ingen roll. Har mat och vatten för en minst vecka med mig.
Däremot om jag ramlar i skogen och inte kan ta mig upp. Då har jag stora problem. Visserligen finns en GPS i mobilen men jag skall ju även vara tillräcklig klar i huvudet för att kunna använda den.
 
F

F.d. 54395

Guest
Absolut, en nog så vettig tanke... Många s. k nybörjare ute, och de e klart att dessa väljer camping.. Sen kan ju allt hända, även för den mest erfarne...
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi står för det mesta helt för oss själva och känner oss trygga med det. Två rejäla hundar varav den ena av utpräglad vakthundsras verkar avhållande på de flesta inbrottsförsök.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Det är inte bara i Trollhettan som campingar drabbats, är det dara säkerhet man efterfrågar är nog platser i glesbygd o skog säkrast. Vi väljer camping o ställplats av sociala skäl. Vi umgås med varandra hela tiden o gillar det, men när vi är ute med husbilen är det för att se nya platser o träffa nya mänskor. Ensam i skogen är inte vår melodi. På väg hem från Kroatien träffade vi hb:kare som blivit rånade på campingplats med hundratals bilar. Tjuvar är tjuvar var helst de kommer åt.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Visst finns det tjuvar överallt men OFTAST är dom koncentrerade i anslutning till mindre bemedlade områden.
Finns ju vissa campingar jag aldrig skulle övernatta på i Sverige.

Vi hade tänkt övernatta i Knin "Kroatien" men när vi såg eländet var det bara köra så långt vi orkade därifrån trots att vi var trötta, risken att vi skulle bli rånade var överhängande. Har aldrig upplevt en slummigare plats i hela mitt liv. Å då kan man väll ändå säga att jag har sett en del.;)

Knin – Wikipedia
 
F

F.d. 54395

Guest
Hur vida det är utrikes när det gäller tjuvar och annat drägg, vet jag inte, åker fortfarande efter många år i Sverige, och där har jag väl nåtsånär koll på buset, men visst är olyckan framme så är den, då spelar inte geografin någon roll
Micke
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Mitt syfte med tråden har uppnåtts och olika aspekter på frågeställningen har kommit till tals. För att inte riskera att tråden ska utvecklas till olika exempel av självförsvarsmetoder stänger jag tråden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen