• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ovanlig husbil

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag såg i somras en svenskregistrerad husbil byggd på en Toyota, det var en äldre mindre Toyotalastbil i storlek ungefär som F-Ducato / Iveco.
Det var en fabriksbyggd husbil och allt verkade mycket gediget, är det någon som vet om dessa någon gång har sålts i Sverige?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det finns säkert någon som vet mer om Toyota och husbilar, men de få äldre jag sett har varit USA tillverkade och har säkert inte kommit hit i några större mängder, troligen egenimport eller kanske via Tyskland.
Här har du några varianter med svensk text fast troligen googelöversättning med tanke på ordvalet :confused:.
Det man kan läsa sig till är att det var problem med hållbarheten på en överbelastad drivlina.
Olika typer av Toyota Husbilar - Idoexist Kunskap


Det finns nyare som bygger på 4X4 för äventyr tillverkade i Tyskland tror jag, men är kanske inte aktuellt.
Toyota 4X4-400.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hejsan, det finns säkert någon som vet mer om Toyota och husbilar, men de få äldre jag sett har varit USA tillverkade och har säkert inte kommit hit i några större mängder, troligen egenimport eller kanske via Tyskland.
Här har du några varianter med svensk text fast troligen googelöversättning med tanke på ordvalet :confused:.
Det man kan läsa sig till är att det var problem med hållbarheten på en överbelastad drivlina.
Olika typer av Toyota Husbilar - Idoexist Kunskap


Det finns nyare som bygger på 4X4 för äventyr tillverkade i Tyskland tror jag, men är kanske inte aktuellt.
Visa bilaga 161460

M.v.h. JANKRO.

Hej
Intressant läsning. Det var dock inte den här typen av chassie den var byggd på utan en frontbyggd (saknar nos) mindre lastbil. Om den inte är tillverkad utomlands så är det inte omöjligt att någon karosserifirma har tillverkat den i något enstaka exemplar.
De här små lastbilarna var mycket pålitliga, jag har en kompis som hade flera stycken sådana och de kördes normalt 50-60000 mil med mestadels full last, utan i stort sett några reparationer alls.
Jag hade gärna haft en husbil byggd på detta chassie.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Skulle jag någon gång byta till husvagn, skulle jag kunna tänka mig Knausen på 1:a platsen. Den var riktigt Cool :)

//Jocke
 
Toppen