• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Har du provat en madrass med memoryskum som formar sig efter kroppen? Det har jag, den tryckavlastar & är väldigt bekväm. i köpte dessa madrasser när hustrun levde, hon hade artros i axlar & rygg. Madrassen gjorde att hon kunde ligga gott utan att få ont.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag köpte mina på Jysk.
Madrass 80x200 GOLD F30 WELLPUR | JYSK

Det är väl bara att kapa madrassen om den är för lång. 1000:- är väl inte så billigt, det får man minst betala för en bra madrass. Speciellt fula är dom ju inte heller & egentligen spelar väl inte det någon roll, man skall ju bara ligga på dom & man har väl ett lakan över. Jag har lakan med resår, perfekt & snyggt.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Skummadrass från Jysk köpte jag och figursågade i bandsåg. Det gick alldeles utmärkt Tyget klippte jag och sydde om så det passade, någotsånär!
 
F

F.d. 22252

Guest
Jysk wellpur 110 har jag i husbilen och den ligger ovanpå de ordinarie skummadrasserna. T.o.m. mjukare än min dyra original tempur. Det är den du ska köpa är ju 195cm X 80cm i verkligheten man kan säkert klämma ihop den lite på längden annars går det att kapa, men prova först. Hade en diskussion med en tjej som sålde dom och hon hade köpt en billigare variant men hon ångrade sej när hon testat sin mammas 110 så det är den du ska ha ovanpå befintlig madrass. Problemet är att det blir så mjukt och skönt att man kanske knappast vänder sej på en hel natt och det kan bli värk av det också, hade vattensäng en tid och den gav mej sådana problem.
Int ska du sälje den bilen nu när den går så bra du är väl inte tokig!!
Madrass 80x200 GOLD F110 WELLPUR | JYSK
Brukar ofta ha den till nedsatt pris.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En liten varning, de här madrasserna blir väldigt varma, om du är den varma typen? :) Kan det bli för varmt att sova på, jag fick byta min mot en i annat material!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Affe, det är viktigt som många skriver, att ligga bra i husbilen, men ge inte upp, det finns lösningar
Ifall sängen hemma funkar bra så gäller väl att kopiera den så gott det går

Den yttersta lösningen är att ställa in en hel säng, som är skön, du har ju viktutrymme :D

Hoppas verkligen ni inte ger upp :)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Affe, det är viktigt som många skriver, att ligga bra i husbilen, men ge inte upp, det finns lösningar
Ifall sängen hemma funkar bra så gäller väl att kopiera den så gott det går

Den yttersta lösningen är att ställa in en hel säng, som är skön, du har ju viktutrymme :D

Hoppas verkligen ni inte ger upp :)
Ge upp eller ej det är hustrun som bestämmer jag har inga direkta problem
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har riktigt tjocka ca.20cm lyxmadrasser i bilen, men vi toppade ändå med en tjock bäddmadrass, nu sover vi otroligt bra i husbilen, detta är en viktig prioritering tycker jag, som måste lösas.
Kanske kan du kolla i en "Sova-butik" de kanske kan bygga en måttanpassad supermadrass. :rolleyes:
 
F

F.d. 22252

Guest
En liten varning, de här madrasserna blir väldigt varma, om du är den varma typen? :) Kan det bli för varmt att sova på, jag fick byta min mot en i annat material!
Jo det är sant men för min del har jag ett överdrag på, står egentligen tvärtom på beskrivningen till min madrass, problemet som jag ser det är att man sjunker ned i madrassen så det blir en ganska stor kontaktyta, värre då med vattensängar där man sjunker ned ordentligt och har plast runtom. Man fick torka bort fukten med en trasa.
De påstår att de har ett kylande lager av någonting som jag inte får ihop riktigt men 3 månaders användning fungerade bra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det där med hustrun köper jag inte riktigt, när ska en stilig karlakarl som du kunna bli mesig, det är bara att peka med hela armen och tala om var skåpet ska stå.
Har fungerat för mej bara skild två gånger, men sånt får man ta man är väl karl. Inte lätt att pinpointa problemet till madrassen direkt är ju så många andra förändringar som man blir utsatt för under resa, dåligt vin för lite öl osv. Men enklast är väl att stanna till på Jysk och försöka lösa problemet, att sova på en skumgummimadrass har jag själv svårt för hade en sån i caddyn första resan och det var en billig från ikea som tog görslut efter 3 veckor ribborna i botten kändes mer och mer. Det var väl nysvensk kvalite. fick köpa en strandmadrass och lägga under.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg hadde selv problemer med min gamle Flair 1999 årgang og den skummadrassen som var der orginalt, fikk laget en skreddersydd resår hos Svenska Dynor - det ble marginalt bedre. La senere inn en Froli sengesystem bunn under resåren og problem løst. Min Flair 2008 ble levert fra fabrikk med Froli system og madrass, fikk bedre senger enn de vi hadde hjemme. Hjemme hadde vi Svane 20 cm pocket fjær madrass med 10 cm overmadrass. Froli er ikke billig, men det kan tilpasses til alle sengeformat og med 4 forskjellige stivheter på fjæringen under madrassen. Utgangspunktet er 2 forskjellige plastfjærer som en setter opp i soner, og om sengebruker er for tung (et stykke over 100 kg og oppover) så setter en på avstivninger på fjærene.

Froli Star Mobil skulle passe til din seng, lengden justeres ned ved å bruke mindre avstand på noen rader på samme måte som den passer til både 70 og 80 cm bred seng.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har läst tidigare om Froli här på HBK och det har bara varit goda omdömen fanns lite anvisningar också om jag minns rätt. Man minns ju med fasa sin ungdoms tältande även fast man var ung så var man totalt förstörd av allt frysande och obekvämt underlag.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Har läst tidigare om Froli här på HBK och det har bara varit goda omdömen fanns lite anvisningar också om jag minns rätt. Man minns ju med fasa sin ungdoms tältande även fast man var ung så var man totalt förstörd av allt frysande och obekvämt underlag.
Det går i te u min bil för jag har öppningsbara fack under med lock
Frugan har nu provat med 12cm svampgummi under och ovanpå dessa en riktig jysk bäddmadrass. Det verkar som det var ok
 
Toppen