• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I väntan på elektrifiering

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Med 9 växlar, de blir gött i en husbil som oftast är lite tyngre.

Sambon har 9 växlar i sin MB personbil, mycket behaglig automat i den
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det var intressant att läsa och jämföra med MB som haft något liknande under längre tid. Vår automatare har ”bara” 7 lägen (max bränslebesparing) och det kommer inte att bli 9 vilket har visat sig inte tillföra någon större effektivitet. Häng mig inte nu, det här är inte riktigt mitt område, jag brukar följa MB Sprinter utveckling...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja Ranko, det er noen år siden MB Sprinter gikk over fra robotlåda "Sprintshift" til en tradisjonell omvandler. Men så er det prisforskjellen, €20000 på nakent chassi med samme basis spec. Mellom disse to finner en Iveco Daily som og har tatt spranget over til en moderne omvanldler 9-trinns låda (den er i praksis identisk invendig med den ZF som sitter i BMW serie 7) - om det er denne som nå kommer i Fiat Ducato eller en lignende vet jeg ikke.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ranko du åker ju "lätt" så du hade säkert klarat dej på den tidigare 5-stegade, den har jag,
men din låda är bättre och underbar, och desto fler växlar i en riktig automat, desto bättre egenskaper.

Jag vet inte vilka märken det är på de nya automaterna, men de har lyckats få dem ännu bättre, jag gillar att drivet på tomgång på ettan/backen är tillbaka, som på de gamla lådorna som satt i W124, med låg urstark etta, nu startarde dessa normalt på tvåan, så man var tvungen att peta till spaken ifall man ville ha krypväxeln, men jag känner igen karaktären i den nya 9-växlade, hoppas Fiat får den lådan också :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har en Daily med 9-trinns lådan, det eneste som enkelte ganger plager en er motorbromsen som er for sterk ved tom bil. Fungerer 100% ved full last, et kort trykk på bromsen i utforbakke og motoren tar over og holder den nye hastigheten - selv om lådan må veksle ned 2 eller 3 steg. Ved tom bil synker hastigheten etter en slipper bromsen :D

Så i går en test av Iveco Daily 4x4 2020 modell også med 9-steg ZF låda, bedre fjæring og forsterket diffrensial. De skrev ikke om den nye transfer lådan er 2 eller 4 steg. Denne lådan kommer fra EuroCargo 4x4 og ikke fra militær avdelingen som den forrige. Testerene mente kjøreegenskapene var blitt bedre både på highway og offroad. Det planlegges nå en 7 tonn husbil med 450 liter dieseltank på dette chassi for lange offroad turer.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det var intressant att läsa och jämföra med MB som haft något liknande under längre tid. Vår automatare har ”bara” 7 lägen (max bränslebesparing) och det kommer inte att bli 9 vilket har visat sig inte tillföra någon större effektivitet. Häng mig inte nu, det här är inte riktigt mitt område, jag brukar följa MB Sprinter utveckling...
MB sprinter bakhjulsdrift kommer att ha den gamla 7 växlade lådan kvar, men nya sprinter framhjulsdrift har 9 växlad automat!
 
Toppen