• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att ta bilen till Danmark nästa år kan bli en kostsam historia

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vägavgifter för lastbilar gäller i många länder tex, Tyskland,Danmark
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, skulle jobba på trafikverket, då var jobbet säkrat lång tid framöver.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Skulle tro att Öresundsbrokonsortiet, färjorna och turistföretagarna i Danmark har vissa synpunkter i frågan. Säkert får det stora konsekvenser för Öresundsbrons ekonomi, färjorna och den danska besöksindustrin.

Det är inte bara ”Dethleffskvalite” och andra skåningar som gör korta besök i Danmark.

Skulle bli förvånad om det sista ordet är sagt i den här frågan, samtidigt som jag förstår den danska inställningen..... vi själva är bland de tusentals bilister som bara använder vägen i Danmark och i 9 fall av 10 inte lägger en enda 1 DKR efter oss.

TommyD
 
Senast ändrad:

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Vad jag vet så har utländska och svensk lastbilar samma regler i Sverige. Men utländska betalar ingen fordonsskatt i Sverige. Svenska lastbilar betalar ingen fordonsskatt i andra länder.

Nu pågår ett utredningsarbete i riksdagen om en vägslitageavgift för lastbilar i Sverige.


Varför tror ni att den tunga trafiken från utlandet inte betalar några vägavgifter i Sverige precis som vi får göra i dom flesta andra länder?
Vägavgift för utländska tunga fordon | Skatteverket
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Gösta
Är du vänlig och skriver lika flitigt då som på din/er resa till Portugal. Mycket trevlig läsning.

Hej Farfar!

Tack för de fina orden.
Ja, jag planerar att skriva en resedagbok. Gäller både min sommarresa i Norrland och höstresan genom Baltikum som fortsätter med vinterresa till Medelhavet.
/Farfar Gösta
 
R

RobbeS

Guest
Tycker väl att det är bättre att avgiftsbelägga utländsk trafik än höja bilskatterna för de egna medborgarna. Det borde man införa i Sverige också. Bara pengarna används till att rusta upp och underhålla vägarna. E4:an genom norra Sverige skulle bli en vinstlott då det går mängder med utländsk trafik här som ska till norra Finland och Norge. Har en bekant som kör långtradare mellan norra Norge och Oslo. Han kör E4:an genom Sverige. Snabbare och bättre väg än att köra de norska vägarna.
Kolla vägförslaget Google map ger för sträckan Tromsö-Oslo? Samtliga tre förslag går genom Sverige!
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Vad är det för båt med sådana priser?
Lite OT kanske men om vi tar vår båt som exempel (en Trawler utan segel på knappt 11 meter) vilket gör att jag inte har en susning om hur mycket segel kostar men kan berätta att teakdäcket på vår båt var nylagt när vi köpte den för snart 15 år sedan. Kostnad då ca 150.000:- för att lägga om däcket och det har inte blivit billigare. Gästhamnspriserna är på väg upp hela tiden så Sandhamn tar för vår båt 420:- / natt och Utö 350:-, bägge med el.
Nu ligger vi mest i naturhamn så det drabbar inte oss men däcket måste ju bytas någon gång...... :)
Ja, så drar ju båten ungefär 8 liter/milen. Nu kör vi inte speciellt långa sträckor men ändå, som jämförelse.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Utländska lastbilar väljer smitvägar genom Skåne
MALMÖmån 25 mar 2019
Fler och fler lastbilar överger de stora motorvägarna för att slippa trafikstörningar och omkörningsförbud. Dessutom ratas E4, E6, E22 och E65 av utländska långtradarförare som vill slippa betala den obligatoriska vägavgiften för tunga fordon, avslöjar Sydsvenskan.

Skatteverket fick förra året in 382,7 miljoner kronor för utländska långtradartransporter, vilket motsvarar 40 000 lastbilar. Men antalet utländska lastbilar som kör i Sverige är högre.

Ett helt lagligt sätt att slippa betala avgiften är att köra längs riksvägarna, som är mindre men också avgiftsfria. På dessa vägar ökar antalet utländska tunga fordon påtagligt och är just nu upp till närmare 20 procent av den totala trafiken.

Enligt Trafikverket är det problem att tung trafik väljer vägar med sämre säkerhet och kapacitet. Dessutom ökar slitaget.

De lagliga smitvägarna i Skåne är främst väg 11, 13, 19, 100, 108 och 110.
https://www.tullverket.se/download/18.11d9b7dc11614c8700a8000150/1546858644350/2f05_3.pdf
Vägavgift för tunga fordon - Transportstyrelsen
Källor Aftonbladet
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
På E6 genom Halland kan man tro att utländska lastbilar har fri fart, de som lastbilar som framförs i 80km/h kan man lätt räkna. Vissa rastplatser fungerar som övernattning/lastbilsreparationscentrum för, fram för allt, Polska lastbilar. Konkurrens på lika villkor? Knappast. Alla miljöregler som ”svenska” verkstäder måste följa har inte nått hit ännu.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
:( Här blev det mycket fel. Hur tar jag bort några dubbletter+
Kan jag gör själv eller vem kan fixa???
Beklagar!:(:(
 
Toppen