• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cykelhållare till garage

F

F.d. 24312

Guest
Hej,
behöver tips om enkel cykelhållare till garage för 2 cyklar, helst utan alltför mycket skruvande i väggar och golv. Nån som har en briljant lösning?

//Kjerstin:confused:
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Cykelhållare till garage

Skruva upp ett badkarshandtag i främre garageväggen.
Mät upp avståndet till närmtsa cykeln.
Köp sedan 2 hållare, troligen storlek 2 och 3 till ett Omnistor cykelställ.
Fick själv idén av en HBK-are. Fungerar perfekt

/Olle
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Cykelhållare till garage

Hej
När vi köpte vår Adria Coral S 670 SL monterade Nerikes Camp in en utdragbar ramp i garaget. Den heter FIAMMA Garage Pro. Den är är kompletterad med "Kit Bike Slide" för två cyklar. "Cykelbågen" går att ta bort om man vill transportera annat än cyklar. Vi tycker den är mycket praktisk när man kan ställa dit cyklarna utanför garaget.

Hälsningar Torotor / Torbjörn
 

Bilagor

  • Fiamma Garage Pro.jpg
    Fiamma Garage Pro.jpg
    50,9 KB · Visningar: 264
  • Fiamma Garage Pro x.jpg
    Fiamma Garage Pro x.jpg
    41,4 KB · Visningar: 251

Janne & Judith

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5238
Medlemskap
2022
Sv: Cykelhållare till garage

Skruva upp ett badkarshandtag i främre garageväggen.
Mät upp avståndet till närmtsa cykeln.
Köp sedan 2 hållare, troligen storlek 2 och 3 till ett Omnistor cykelställ.
Fick själv idén av en HBK-are. Fungerar perfekt

/Olle

Det var en bra ide, men måste man inte göra fast cyklarna i golvet på något vis?
MVH/Janne
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Cykelhållare till garage

Enkel att montera är ThuleInDoor Har själv denna modell och den tar lite plats, är lätta att demontera om man vill ha rent på golvet. Fästet sitter med en skruv i golvet. Där har jag satt en popnitsmutter M6.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Cykelhållare till garage

Vi har aldrig förstått tanken att ha speciella cykelhållare i garaget, bara mer vikt, samt mer oflexibel användning av detsamma...

Brukar lägga cyklarna mot främre väggen och dra en gummistrapp runt, förankrat i lastöglor för att hindra rörelserna. Fast de har klarat sig fint även utan gummistrappen, stadgade med utemattan och eventuellt något annat lite mjuukare i garaget.

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 24312

Guest
Sv: Cykelhållare till garage

Tack för alla tips jag fått.
Tror vi försöker med badkarshandtaget!;)
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Vi köpte detta cykelställ. inge skruvande sitter fast med en stag som spänns mot golv & tak. funkar kanon.

StartbildFlair.JPG
 

Bilagor

  • cykelställ.jpg
    cykelställ.jpg
    326 KB · Visningar: 240

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Kan det här vara en hyfsat billig lösning? Jag har den i vårt garage med plats för två fullstora cyklar. Två cykelställ avsedda för montering på takbågar, inköpta på Biltema. Se bara till att fästa dem med rostfri skruv. Då slipper man eventuell rost.
Med denna lösning sitter cyklarna fast.

BD7EF3FE-67DB-4508-96F7-1FDDC9F645E9.jpeg F390AEF6-363F-403B-A23E-97DE3DAF1658.jpeg
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Köpte dom också först, tyvärr funkar dom inte med våra el cyklar. ramen är för grova.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Vilken dimension valde du på skruvarna?
Rostfria M6 med riktigt stora brickor på undersidan. Allt för att fördela spännkraften så mycket som möjligt för att inte muttrarna skall ”äta” sig in garagegolvet. Tills nu (3 år) har det fungerat utmärkt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag använder 2 70mm plåtreglar avsedda för innerväggar, skruvade i golvet med kort spännband under regeln som fäster i hjulet.
Dessutom badkars handtaget på framväggen.
 
Toppen