• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen oro för överlast

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Är det någon här som åkt fast för överlast? Vad blev isf böterna? Överlastavgift? Får man inte lite rabatt som vid fortkörning? Undrar om te.x 100 kilo övervikt är så farligt egentligen?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det verkar inte finnas någon rabatt på böterna i alla fall inte om man ser hur böterna beräknas.
Bötesbelopp för överlast. Med dagens beräkningsmodell springer %-satsen upp ganska fort.
1-20 procent = 2 000 kronor
21-30 procent = 2 500 kronor
31-40 procent = 3 000 kronor
41-50 procent = 4 000 kronor
51 procent eller mer = åklagare kopplas in och i vissa fall kan det bli fråga om åtal för vårdslöshet i trafik

Källa: Polisen
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Är det någon här som åkt fast för överlast? Vad blev isf böterna? Överlastavgift? Får man inte lite rabatt som vid fortkörning? Undrar om te.x 100 kilo övervikt är så farligt egentligen?

Idag gällande lag gäller! Trots en helt vansinnig konstruktion för bötesbeloppen!
De har jobbat i åratal med att få fram en ny skrivning i lagen!

Bötesbelopp för överlast - Husbil Semester

Lag (1972:435) om överlastavgift | Karnov Open

Här kan du finna info om ”nya” regler! Publicerad för två år sedan:
Nya regler för last på gång
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Källa Polisen, jag lyckas inte hitta det iallafall, länka gärna det.


Hittade detta istället:
Bötesbelopp vid överlast.
Motordrivet fordon brukats trots att högsta tillåtna bruttovikt överskridits med
1-10 % 1500 kr
11-20 % 2000 kr
21-20 % 2500 kr
31-40 % 3000 kr
41-50 % 4000 kr
Rätt genomarbetat sida men jag kan ju inte säkerställa att det är korrekta uppgifter.
Överlast - bötesbelopp

Personligen tror jag inte det skrivs ut böter om man ligger under 10 % överlast och med lite tur klarar man nog 20 % om man har möjlighet att släppa ut vatten. Tror inte polisen prioriterar husbilars överlast överhuvudtaget då det förmodligen inte ens anses vara ett problem.

Varutransporterna i Sthlm är tydligen grymt överlastade och inte ovanligt med 400-500% överlast, sällan någon åker lagligt överhuvudtaget och det snedvrider hela konkurrensen.

Vägde våran nya husbil i helgen, 7 meter med en totalvikt på 3500kg.
Alla campingprylar och verktyg, ja allt som vi hade med i den andra husbilen fanns med i den nya förutom en gasolflaska, den andra var stål så den kastade jag ut till grillen istället..
100 liter+ 3x10 liters dunkar färskvatten, 130 kg.
75 liter diesel.
Böcker och läsbart material är säkerligen närmare 20 kg.:confused:
Det stora kylskåpet var proppfyllt.
80kg x 2 personer, haha nu blir jag slagen av min bättre hälft men det är ju snittet som räknas.:)

Det som saknades var 2 cyklar, och lite mer kläder vid vägningen!

Vågen pendlade mellan 3290-3300 så låt oss säga att den vägde 3295kg
Kvarvarande lastvikt 200-205 kg för att åka lagligt.
Fram 1560 kg
Bak 1740 kg
Skillnaden mellan vänster och höger sida, 80 kg.

Hur som helst firade vi vägningen med att köpa ytterligare 2 vattendunkar på Biltema så jag har 150 liter färskvatten när vi drar på semester i sommar. Om jag väger 3550 kg precis vid dieseltankning är iallafall ingenting jag kommer oroa mig för.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Lagen är inte ändrad än,så böter räknas på lastvikt,dvs. har du 500kg lastvikt så är 50 kg 10%,250kg övervikt åklagare.
Detta är tänkt ändras till totalvikt men än har inget hänt vad jag vet.
Utomlands varierar böterna kraftig beroende på land,kan bli mycket dyrt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När husbilsvikter nu diskuteras,
Glöm inte bort axelvikter.
Det är lätt att få ett fordon fellastat med rymliga garage m.m.
Lastkunkap ingick när jag tog mina högre behörigheter, men jag tvivlar på att denna kunskap finns hos alla som åker husbil på bara B behörighet.

Det finns exempel på husbilsägare som vägt upp sin bil och trodde de kunde lasta mer i garaget, men den ökade lastförmågan fanns inte på berörd axel.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
6 meters plåtis 3500 kg. ...Det blir till att minska på färskvattnet..... ;-)
Samma här U&M, inte mycket som skiljer, kanske motordriven markis (? x-tra kg), Truma diesel+el (inga flaskor), 18 liter/kg AdBlue, 2 solceller varav en rörlig (? x-tra kg) och keramik toa (? x-tra kg) med macerator (? x-tra kg) och elektrisk tömning "restvatten" (kanske 1 kg)... Jag testar nu att köra med "bara" reservdäck UTAN fälg sen får vi göra en utvärdering till våren.

Med cyklarna får vi ca +28 kg när vi väl hänger dom i Danmark på väg söderut. Vi har hittat en fantastisk ställplats i DK, strax innan Flensburg där vi övernattar en natt, provianterar färska ägg från frigående höns och lämnar/hämtar våra cyklar INNAN broöverfart (sparar halva broavgifter på båda ställen och båda riktningar). Utan cyklar kan vi ta hem "nån" flaska vin med oss, utan att riskera överlast-böter.

Axeltrycket är OK, samma som ni men med cyklarna är vi troligen + 10-40 kg tyngre eftersom Marianne absolut vill ha cyklarna med. ...och som sagt, "Det blir till att minska på färskvattnet..... ;-)"... Jag använder grov slang för snabb tömning, den befintliga (klena) slangen har jag plockat bort.

PS. Viste du att överlast i Spanien kan kosta upp till 4600 €, nästan 50 000 kr i dagens pengar? Sant eller falskt, läs här? DS.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag behöver MC scootern i garaget för att ha marginal (liten) på axellast.
Helintegrerade bilar, oavsett chassi, har problem med framaxellast.
(finns säker något undantag)
Med den tunga rutan och oftast en säng över förarplats framför framaxel blir det besvärligt.

Det var samma sak i vår tidigare NB flair/Iveco 6 ton.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag behöver MC scootern i garaget för att ha marginal (liten) på axellast.
Helintegrerade bilar, oavsett chassi, har problem med framaxellast.
(finns säker något undantag)
Med den tunga rutan och oftast en säng över förarplats framför framaxel blir det besvärligt.

Det var samma sak i vår tidigare NB flair/Iveco 6 ton.

Stämmer bra,
jag har bara 200kg kvar till max på framaxeln, lassar man massa ölflak i garaget så går bilen behagligare, lättare fram. sen kanske man inte ska åka omkring med max.belastning på axlarna, jag vet inte hur det påverkar livslängd, service m.m.

Jag blir lite fundersam när husbilstillverkare godkänner upp till 5500kg på ducato, och fiat bara godkänner 4250kg, tydligen verkar hög axelbelastning inte bekomma husbilstillverkarna,
att en del husbilar är nere på stoppgummit borde ju få någon larmklocka att klämta
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har haft två helintegrerade bilar, framaxellast har aldrig varit något problem.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
När husbilsvikter nu diskuteras,
Glöm inte bort axelvikter.
Det är lätt att få ett fordon fellastat med rymliga garage m.m.
Lastkunkap ingick när jag tog mina högre behörigheter, men jag tvivlar på att denna kunskap finns hos alla som åker husbil på bara B behörighet.

Det finns exempel på husbilsägare som vägt upp sin bil och trodde de kunde lasta mer i garaget, men den ökade lastförmågan fanns inte på berörd axel.

Hej ! Här tror jag att du har en poäng iallafall beträffande Sverige. Jag är ganska övertygad att det blir knepigt att hälla någon ansvarig för bristande kunskaper inom ett område som inte ingick i utbildningen jag är inte säker men jag tror, att med en kunnig jurist vid min sida skulle det bli svårt att bötfälla mig för överlast alternativt fellast (överskridet axeltryck).
Överlastade semesterbilar har väl för övrigt alltid förekommit på våra vägar. Fullastade Amazon kombi med last både på tak och i cupe' med stänkskydden släpande i asfalten var en vanlig syn på sextio och sjuttiotalen. Vem sjutton behöver släpa med sig flera hundra liter vatten? jag tömmer vatten vid avfärd och fyller vid behov trots att jag har långt kvar till överlast. Det var i ett försök att göra mig lite lustig över alla måsteprylar som vissa anser nödvändiga, som jag föreslog att en liten grävmaskin skulle vara bra. Men jag inser nu att man inte skall skoja om så allvarliga saker. Flåt. Vi Svenskar skall ju vara förebilder för alla och då gäller det ju att vara seriös.
BBa
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
När jag körde hem från Portugal i våras så hade man vid Rheinbrygge utanför Duisburg i Tyskland satt upp en portabel viktstation som alla fordon var tvungna att köra igenom. Givetvis stauskapande men det var första gången jag såg att sådana fanns. Frågan är när det kommer till Sverige Typ vid Öresundsbron borde ju en sådan skapa en hel del oro hos många.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
När jag körde hem från Portugal i våras så hade man vid Rheinbrygge utanför Duisburg i Tyskland satt upp en portabel viktstation som alla fordon var tvungna att köra igenom. Givetvis stauskapande men det var första gången jag såg att sådana fanns. Frågan är när det kommer till Sverige Typ vid Öresundsbron borde ju en sådan skapa en hel del oro hos många.
Vi passerade en sådan viktstation vid en bro över Rehn vid Köln för några år sedan där det var max 3.5 ton och efter bron stod det säkert 10 större husbilar som stoppats. Det förekommer tydligen endel sådana stationer i Tyskland.
 
Toppen