• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hinner vi göra något åt CO2 i atmosfären?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
..................Kan det verkligen varit temperaturförändringar i havet tidigare, folk nämner att det är cykler, men då måste det väll varit för flera tusen år sedan för dom där korallerna växer inte upp som svamparna i skogen.
Varför bildas korallrev? Jo, därför att koralldjuren dör och kvar blir deras kalkskelett som sedan nya koralldjur fastnar på och i sin tur bildar nya kolonier ovanpå. osv. Så har alltid skett redan långt innan männskor fanns på Jorden.

OBS! inget inlägg i miljödebatten endast en förklaring varför korallreven bildas/finns.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
När CO2-diskussionen startade, så handlade det om jordens uppvärmning. Alla dåvarande förutsägelser har kommit på skam. Då ändrar man inriktningen och kallar det "klimatförändring", vilket också innefattar kallare tider, men försäkerhets skull så kommer nästa ändring.... Man säger helt enkelt "miljö", men för mig är det samma sak som "Håll Sverige rent", den tanken gör mig glad:);)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är heller inget onormalt att havstemperaturerna ändras i olika områden då havsströmmarna (kalla och varma) inte är konstanta utan varierar i viss mån och då kan temperaturen förändras flera grader.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
När CO2-diskussionen startade, så handlade det om jordens uppvärmning. Alla dåvarande förutsägelser har kommit på skam. Då ändrar man inriktningen och kallar det "klimatförändring", vilket också innefattar kallare tider, men försäkerhets skull så kommer nästa ändring.... Man säger helt enkelt "miljö", men för mig är det samma sak som "Håll Sverige rent", den tanken gör mig glad:);)
Skillnaden med den nuvarande uppvärmningen är att den går betydligt snabbare än tidigare värmeökning, ca 100 ggr snabbare enligt vissa forskare.
Vem skall vi tro på, forskare som har erfarenhet av många års forskning eller en ”amatörforskare” vid namn Esbjörn?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Skillnaden med den nuvarande uppvärmningen är att den går betydligt snabbare än tidigare värmeökning, ca 100 ggr snabbare enligt vissa forskare.
Vem skall vi tro på, forskare som har erfarenhet av många års forskning eller en ”amatörforskare” vid namn Esbjörn?
Helt riktigt! Det handlar om en Tro. Vissa forskare hävdar värmeökning, andra forskare pekar på att temperaturen inte ökar. Värmeökning och värmeminskning förekommer historiskt. Jag litar på fakta, inte på modeller gjorda av självutnämnda experter, som finns i diverse politiskt tillsatta utredningar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om jag läser hela "tråden" och sen tittar på denna film, då är det många här som "säger" att denna film ljuger...

Det är ju fan också att man blir pålurad med en massa skit i filmen... kööörrr på för i morgon kan det vara för sent...;)

 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Om jag läser hela "tråden" och sen tittar på denna film, då är det många här som "säger" att denna film ljuger...

Det är ju fan också att man blir pålurad med en massa skit i filmen... kööörrr på för i morgon kan det vara för sent...;)

Du ska inte behöva vara orolig, säkert kommer några av våra vanligaste klimatförnekare i forumet att kunna förklara att sånt här material kommer från klimatkyrkan och det är inget att bry sig om.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Skillnaden med den nuvarande uppvärmningen är att den går betydligt snabbare än tidigare värmeökning, ca 100 ggr snabbare enligt vissa forskare.
Vem skall vi tro på, forskare som har erfarenhet av många års forskning eller en ”amatörforskare” vid namn Esbjörn?
Hmmm, ja Esbjörn har i varje fall ett namn i motsats till "vissa forskare".
Varför i hela friden ska det vara så svårt att verifiera sina påståenden?
Någonstans måste man ha tagit del av den forskning man hänvisar till och det borde INTE vara svårt att lägga in en länk som visar att påståendet faktiskt stämmer. För mig är hänvisningen till "vissa forskare" inte värt speciellt mycket, snarare tvärtom.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Hmmm, ja Esbjörn har i varje fall ett namn i motsats till "vissa forskare".
Varför i hela friden ska det vara så svårt att verifiera sina påståenden?
Någonstans måste man ha tagit del av den forskning man hänvisar till och det borde INTE vara svårt att lägga in en länk som visar att påståendet faktiskt stämmer. För mig är hänvisningen till "vissa forskare" inte värt speciellt mycket, snarare tvärtom.
Tips: googla IPCC eller kolla den här länken, du gillar ju länkar ;-) IPCC — Intergovernmental Panel on Climate Change
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Jo Kristian, jag gillar länkar av en speciell anledning, det är så lätt att verifiera påståenden.
Tyvärr börjar jag få uppfattningen att några på forumet inte vill få sina påståenden verifierade, hoppas att jag har fel. :)
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jo Kristian, jag gillar länkar av en speciell anledning, det är så lätt att verifiera påståenden.
Tyvärr börjar jag få uppfattningen att några på forumet inte vill få sina påståenden verifierade, hoppas att jag har fel. :)
Och i den här ipcc- länken tror jag du kan finna relevanta fakta om klimatet och hur värmen ökar. Sen beror det förstås på hur man själv ställer sig till det internationella forskarsamhällets uppfattning, i det här forumet verkar det finnas en handfull personer som hellre litar till vad de ser från det egna fönstret eller vad enstaka personer för fram på div obskyra internetplattformar. Det valet är förstås upp till var och en.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Jo, eftersom jag är nyfiken försökte jag läsa igenom rapporten men jag hittade inget som bekräftar att "den nuvarande uppvärmningen är att den går betydligt snabbare än tidigare värmeökning, ca 100 ggr snabbare enligt vissa forskare". Nu har jag inte lusläst så det kanske står någonstans, frågan är bara hur mycket tid jag har lust att lägga för att kontrollera detta påstående. Det hade ju självklart varit bättre om Knarrevik pekat rätt från början.
Men ändå, ca 100 ggr snabbare än vad? För att få något perspektiv måste man veta utgångsvärdet man jämför med. Skulle det visa sig vara sant med 100 ggr snabbare (än vad?) så skulle jag nog vara lite mer orolig än vad jag är i dagens läge.
Så jag väntar oroligt på att få detta påstående bekräftat......
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Varför i hela friden ska det vara så svårt att verifiera sina påståenden?
Någonstans måste man ha tagit del av den forskning man hänvisar till och det borde INTE vara svårt att lägga in en länk som visar att påståendet faktiskt stämmer. För mig är hänvisningen till "vissa forskare" inte värt speciellt mycket, snarare tvärtom.
Helt onödigt med länkar till sådant som avhandlas dagligen i både press och TV.
Vissa forskare är fel uttryck, det erkänner jag. Borde vara ”alla forskare” som har koppling till miljöns och klimatets utsatthet. Det är detta avtryck som medför att vi inom ett år eller två kan ersätta dieselfordon med eldrivet.
Den nya vätgasstationen i Mariestad som med enbart sol och vatten som grund ger vätgas är lika intressant men på betydligt längre sikt.
B281BFDF-7A83-4282-9C2E-AB115C05AF7C.jpeg
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Helt onödigt med länkar till sådant som avhandlas dagligen i både press och TV.
Vissa forskare är fel uttryck, det erkänner jag. Borde vara ”alla forskare” som har koppling till miljöns och klimatets utsatthet. Det är detta avtryck som medför att vi inom ett år eller två kan ersätta dieselfordon med eldrivet.
Den nya vätgasstationen i Mariestad som med enbart sol och vatten som grund ger vätgas är lika intressant men på betydligt längre sikt.
Visa bilaga 172733
Menar du att det är som att försöka visa vattnets betydelse för sjöfarten?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vad är det för konstigt med att värmen ökar? Den varierar i cykler hela tiden, det är många faktorer som påverkar värmetalet på en plats. Totalt sett har solfläcksaktiviteten stor inverkan på värmetalet och för våran del i Norden påverkar Golfströmmen mycket beroende på vilken riktning slutänden på den har.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Fast det där kan knappast stämma. Alla forskare? Menar du verkligen allvar?
Nu när du ändå är på så kanske du kan förklara för mig vad du menar med ditt påstående och vad du utgår från?
"Skillnaden med den nuvarande uppvärmningen är att den går betydligt snabbare än tidigare värmeökning, ca 100 ggr snabbare enligt vissa forskare."
Du får gärna ha dina åsikter om länkar, det står dig fritt, men jag tror inte du övertygar speciellt många genom att bara komma med lösa påståenden. Tvärtom, för mig känns bara som att du inte vill att någon ska kunna kontrollera det som skrivs, synd. Att du sen tycker det är självklart att vi tittar på samma tv-program och att alla därför ska veta att dina påståenden stämmer känns verkligen underligt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Menar du att det är som att försöka visa vattnets betydelse för sjöfarten?
Kanske det?
Sol, vind och vatten är möjlig källa till all energiproduktion redan nu, allt tal om att väcka upp kärnkraften är allt för dyrt och farligt. Att olja och kol är ute ur leken vet vi sedan länge!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Helt onödigt med länkar till sådant som avhandlas dagligen i både press och TV.
Vissa forskare är fel uttryck, det erkänner jag. Borde vara ”alla forskare” som har koppling till miljöns och klimatets utsatthet. Det är detta avtryck som medför att vi inom ett år eller två kan ersätta dieselfordon med eldrivet.
Den nya vätgasstationen i Mariestad som med enbart sol och vatten som grund ger vätgas är lika intressant men på betydligt längre sikt.
Visa bilaga 172733

Press och Tv är nog de sista man ska inhämta fakta ifrån, de är oftast vinklade och försöker att påverka i en viss riktning.
Det räcker med att ta del av någon någon utrikes media för att få en helt annan bild av samma fråga.
 
Toppen