• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljusramp för cykelhållare

BMåbrink

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Malmö
HBK-Nr
14003
Medlemskap
2023
Behöver man ha den fyrkantiga röd/vita varningsskylten som är lag på i utlandet om man har cykelhållare bak på husbilen om man har en ljusrampen?
Måste ha ljusrampen för våra cyklar skymmer reg.skylten bl.a
 

BMåbrink

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Malmö
HBK-Nr
14003
Medlemskap
2023
Jag har dessa skyltar, men ska även ha en ljusramp med reg skylten och bakljus eftersom ordinarie reg. skylt inte syns när jag har cyklarna, så man behöver kanske inte dessa skyltar?
 
D

Deleted member 11118

Guest
Underbart med europeisk standard.
Är verkligen måttet 1 meter giltigt? Om jag förstått det rätt gäller att ha en vit/röd-randig skylt så snart något sticker ut bakom bilen. Även ett infällt cykelställ. Har jag fel?

Hämtat från Motormännen. De borde veta men...............
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Jag blev nyfiken på frågan angående registreringsskylten och googlade runt lite.

Det verkar som om det kan bli ett moment 22 då man bara får ha en skylt baktill på bilen samtidigt som man inte får skymma den. Att flytta på skylten till cykelhållaren är nog inte tillåtet även om det finns sånt här: Kardborreband-skylthållare IWH IWH Kennzeichenhalter Universal (BxH) 49 cm x 8 cm. Att beställa en extraskylt (ersättningsskylt, utan att förstöra den du har sedan tidigare) är inte längre förbjudet, vilket öppnar upp för möjligheten att äga tre skyltar, även om lagstiftningen nog inte tillåter att alla används samtidigt.

I praktiken verkar det dock som om polisen inte prioriterar frågan, vilket gör att de inte brukar bötfälla eller ens kommentera om du flyttat skylten till cykelhållaren eller använder en dublett. En variant kan vara att sätta en egen (handskriven eller inte ens liknande) skylt på cykelhållaren. Eller att göra ingenting, originalskylten går ju ändå att kolla om det skulle behövas, även om den är tillfälligt skymd. Det är nog värre om bromsljusen är skymda, så om cykelhållaren har egna bromsljus bör detta lösa problemet.

Ovanstående gäller Sverige. I utlandet gäller sannolikt helt andra regler och förutsättningar, även angående den rödrandiga skylten. Det vore bra om EU synkade reglerna så att det är lika i alla länder eller att man kan använda det egna landets regler inom hela EU utan att råka illa ut.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du är skyldig att se till att nummerplåten är läslig, så det sämsta alternativet är att köra med dold nummerplåt. Det ger böter vid kontroll. Det är ju mycket enkelt att beställa en extra plåt och montera på cykelhållaren . Så har vi på vår mc-ramp och det har aldrig ifrågasatts.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har ägt flera bilar där dragkroken delvis skymt reg.nr. besiktningar har aldrig nämnt detta ni påpekar.

Hade en lins på reg.plåten fram på en bil, den gillade inte polisen.
På min bus-pickup sitter reg.plåten fram på gångjärn under bilen, den fälls in i farter över 60km/h, besiktningen har inget att anmärka på det.

Hur gör ni när ni har släp kopplat, då skyms ju skylten på dragbilen:rolleyes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Från NTF: Under färd får last eller annat inte placeras så att registreringsskyltarna inte går att läsa.
Släp är ju en annan sak, det har ju sin egen registrering utom s.k. efterfordon med max hastighet 30Km/tim.
 
Senast ändrad:

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Har en god vän som blev stoppad av en mc-polis. Blev ombedd att stiga ur bilen och följa med till baksidan av bilen. Polisen ställde frågan, ser du felet. Vår vän ryckte i cyklarna kållde om de var ordentligt fast, å dä var cyklarna. Det är inte det som är fel, jag kan inte se din registrerings skylt och dina baklampor sa polisen. Han slappundan med en tillrätta visning och fick fortsätta sin färd. Idag har han köpt en ljusramp med reg.skyllt för det ska man ha
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Polisen har ju naturligtvis rätt, men din gode vän får flytta skylten från bilen till hållaren varje gång han använder den.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om man skall köpa en ljusramp kan man väl lika gärna köpa en cykelhållare med hiss som är monterad högt över regskylten & bakljusen. Så har jag det fungerar utmärkt. Inga lyft, bara att rulla på, spänna fast & veva upp.

cykelhållare.jpg
 
Toppen