• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Finns den här husbilen?

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Max 7 meter.
2 långbäddar.
Stort garage.
Stor kyl.
Minst 600kg i lastvikt.
Totalvikt 3500kg.

Oj glömde ett av kraven, måste vara halvintegrerad.

Vi hade bestämt oss för att sälja vår husbil, är nu tveksam eftersom vi inte vet om våra krav kan uppfyllas vid ett byte till annan husbil.
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Finns den här husbilen?

Gjorde en Google översättning för att se vad som räknades in i vikten, vatten bränsle osv.

** Denna vikt innefattar vikten av föraren (75 kg) och följande grundläggande egenskaper: (. 50 ltr) vätskor såsom bränsle, färskvatten, gas (1 x 11 kg aluminium flaska) till 100% samt verktyg, däckreparationssatsen och kabeltrumma utan specialutrustning. Detta motsvarar en vikt av ca 175 kg till 275 kg beroende på modell.

Inget reservdäck.


En fin bil
 
Senast ändrad:

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Finns den här husbilen?

Vår LMC Liberty Cruiser II 673 är 6,99 m. Långbäddar. Vi valde låga sängar vilket gjorde garaget lite lägre, men inget som stör oss. Vid provvägning med cykelhållare för två cyklar , en cykel, två gasoltuber, 50 liter vatten, markis, packning, kläder, möbler etc, nästan full tank och förare blev vikten 3100 kg. Vägningen gjordes hos energiverket hemmavid
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Finns den här husbilen?

Max 7 meter.
2 långbäddar.
Stort garage.
Stor kyl.
Minst 600kg i lastvikt.
Totalvikt 3500kg.

Oj glömde ett av kraven, måste vara halvintegrerad.

Vi hade bestämt oss för att sälja vår husbil, är nu tveksam eftersom vi inte vet om våra krav kan uppfyllas vid ett byte till annan husbil.

Jag har ungefär samma krav och har fastnat för en liknande denna: https://www.bytbil.com/stockholms-lan/husbil-exsis-t-474-6703-9769299
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Max 7 meter.
2 långbäddar.
Stort garage.
Stor kyl.
Minst 600kg i lastvikt.
Totalvikt 3500kg.

Oj glömde ett av kraven, måste vara halvintegrerad.

Vi hade bestämt oss för att sälja vår husbil, är nu tveksam eftersom vi inte vet om våra krav kan uppfyllas vid ett byte till annan husbil.

Tack vare Livibils tips för nästan 2 år sedan så blev det idag en Hymer exsis t 588 i årsmodellen 2016, mätarställning 1200 mil.

Långbäddar.
Stort garage.
Stor kyl.
Ac i bildelen.
Farthållare.
680kg lastvikt enligt fordonsregistret, verklig lastvikt 600kg.
Längd 6,95
Bredd 2,21



Tyckte hela upplägget egentligen var konstig, kändes som ett sätt att kunna få flera chanser till att ändra på utlovat inbytespris. När vi tittade på Hymern i Enköping fick vi ett affärsförslag men affären skulle göras upp i Bålsta efter det att dom gjort en fukttest på vår inbytesbil. Räknade nästan med att åka hem med gamla Hubben igen då vi inte skulle acceptera en prissänkning, efter besiktningen kommer den som jag uppfattar har besiktat vår husbil och säger att den såg bra ut. Jag som trodde han skulle börja gnälla om allt möjligt för att försöka trycka ner priset på vår gamla Hubbe.

Därför hade vi inte mentalt förberett oss på att skiljas från Hubben och precis när vi skulle åka iväg med den nya husbilen ser vi vår gamla Hubbe, gick dit för att säga ett sista farväl medan min bättre hälft inte orkade för hon visste att hon skulle gråta, jag blev också ledsen när jag klappade Hubben en sista gång då HAN stod uppkörd på ett trailersläp.

Lindströms Husbilar har sålt 23 husbilar den här veckan och nästa vecka skulle det bli 27 husbilar till, med tanke på hur många husbilar dom säljer så är det nästintill obefintligt med klagomål på den firman. Varenda en av dom anställda som vi har träffat i Bålsta och Enköping har varit trevliga.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Tack vare Livibils tips för nästan 2 år sedan så blev det idag en Hymer exsis t 588 i årsmodellen 2016, mätarställning 1200 mil.

Långbäddar.
Stort garage.
Stor kyl.
Ac i bildelen.
Farthållare.
680kg lastvikt enligt fordonsregistret, verklig lastvikt 600kg.
Längd 6,95
Bredd 2,21



Tyckte hela upplägget egentligen var konstig, kändes som ett sätt att kunna få flera chanser till att ändra på utlovat inbytespris. När vi tittade på Hymern i Enköping fick vi ett affärsförslag men affären skulle göras upp i Bålsta efter det att dom gjort en fukttest på vår inbytesbil. Räknade nästan med att åka hem med gamla Hubben igen då vi inte skulle acceptera en prissänkning, efter besiktningen kommer den som jag uppfattar har besiktat vår husbil och säger att den såg bra ut. Jag som trodde han skulle börja gnälla om allt möjligt för att försöka trycka ner priset på vår gamla Hubbe.

Därför hade vi inte mentalt förberett oss på att skiljas från Hubben och precis när vi skulle åka iväg med den nya husbilen ser vi vår gamla Hubbe, gick dit för att säga ett sista farväl medan min bättre hälft inte orkade för hon visste att hon skulle gråta, jag blev också ledsen när jag klappade Hubben en sista gång då HAN stod uppkörd på ett trailersläp.

Lindströms Husbilar har sålt 23 husbilar den här veckan och nästa vecka skulle det bli 27 husbilar till, med tanke på hur många husbilar dom säljer så är det nästintill obefintligt med klagomål på den firman. Varenda en av dom anställda som vi har träffat i Bålsta och Enköping har varit trevliga.
Kul att läsa! Jag är säker på att ni kommer att bli nöjda. Vi har nu gjort två övervintringsresor till Spanien och är fortfarande lika nöjda med vår Hymer Exsis t 474. Det är en liten smidig bil, i klass med en plåtis, men med bättre ståhöjd och lastutrymme.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vill du ha långbäddar och samtidigt stort garage så blir det höga långbäddar som gäller,lite bökigare att ta sig upp


Jag var tvungen att gå ut och mäta höjden, eftersom det är plattformar i två steg att stå på blir höjden bara 65cm, det är lägre än vad vi hade med våran franska säng i gamla husbilen men den hade visserligen en 5 cm tjock bäddmadrass.

Hymern går även att helbädda och få en jättesäng, då måste man ha en stege för att komma upp och det blir väldigt bökigt, iallafall för mig som brukar titta till toaletten på natten.
 
Toppen