• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

C1-kortet avklarat

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
@Michael S Det räcker inte med att läsa datumen på körkortet, de anger bara när du fick den behörighet första gången, inte huruvida du varit av med dem eller inte.

Mao - man måste kontakta Transportstyrelsen och få svar därifrån för att veta om man fortfarande har rätt att köra "tung personbil".

On a side note - PBII omfattar väl inte släp? Därför torde det tyngsta fordonet man i praktiken kan framföra med B-kort taget före -96 vara en fyraxlad, dubbeldäckad buss vilka brukar väga runt 26 ton. Inte så illa det heller.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har du aldrig fått körkortet indraget är det inget problem,tror dom flesta vet detta utan att kontakta transportstyrelsen.
En ledbuss vore det optimala fritidsfordonet klassa som PB2 kör på B kort.
 
F

F.d. 57945

Guest
Fick du tillbaka samma så borde du fått tillbaka det innan 96, eller? Då gäller den rätten. Det är om du blivit av med det efter -96 som B kortet inte gäller för mer än 3500kg
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hela förfarandet är ju knasigt.

Om man fått körkort, med B-behörighet, tagen före 1/6 1996 indraget och fått ut nytt kort utan krav på förarprov besitter man ju exakt samma (bra eller dålig lämnar vi därhän i resonemanget) kompetens som innan KK omhändertogs. Dvs. den praktiska förmågan att framföra PB (1+2) har inte förändrats.

Således borde heller inte behörigheten förändras.

Detta är en ren skrivbordsprodukt som handlar om gällande körkortsdirektiv. Men det körkortsdirektiv som gällde när du/jag tog vårt körkort (före 1/6 1996) ligger ju fortfarande till grund för kompetensen (eller avsaknad av den) trots indraget körkort.

Tvingas man ta nytt körkort (ny förarprövning) är det mer logiskt, anser jag, att behörigheten förändras mot nuvarande gällande körkortsdirektiv.

Nåja, nu spelar det ingen roll vad jag/vi tycker men skriva om det går ju i alla fall bra.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det handlar ju om en utfasning av en påhittad behörighet.
Ingen av de som bara har *B****** enligt denna regel har fått de jag tycker nödvändiga kunskaper som följer ett tungt fordon.
Jag skyndade mej att ta utökad behöriget 1991 då de gjorde om reglerna, då körde jag upp i en turistbuss och fick A,BE,C,DE taxi, fick de i fet stil.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det handlar ju om en utfasning av en påhittad behörighet.
Ingen av de som bara har *B****** enligt denna regel har fått de jag tycker nödvändiga kunskaper som följer ett tungt fordon.
Jag skyndade mej att ta utökad behöriget 1991 då de gjorde om reglerna, då körde jag upp i en turistbuss och fick A,BE,C,DE taxi, fick de i fet stil.
Antar att du inte tyckte att det var en fullständigt onödig kunskap du fick, inte ens för husbil. Ja det är en mycket märklig regel att man tydligen får köra runt med mycket tunga fordon utan utbildning för det fordonet. Gäller bara att vara tillräckligt gammal för att kunna ha tagit körkort för ett visst datum och sen lyckats behålla det.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ja det är en mycket märklig regel att man tydligen får köra runt med mycket tunga fordon utan utbildning för det fordonet.

Där har du missuppfattat läget.
Vi med dessa gamla körkort HAR utbildning för att köra en hur tung personbil som helst.
Skillnaden är att utbildningskraven har ändrats/ökats med tiden, där en gräns går i mitten av 1997.

Om man tittar på hur många yrkesförare beter sig i trafiken, och orsakar olyckor, är jag inte så säker på att det hjälper att det sår C/CE på körkortet.
Det är mer än behörighet som skall till, även förmåga.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Där har du missuppfattat läget.
Vi med dessa gamla körkort HAR utbildning för att köra en hur tung personbil som helst.
Skillnaden är att utbildningskraven har ändrats/ökats med tiden, där en gräns går i mitten av 1997.

Om man tittar på hur många yrkesförare beter sig i trafiken, och orsakar olyckor, är jag inte så säker på att det hjälper att det sår C/CE på körkortet.
Det är mer än behörighet som skall till, även förmåga.
Vet du vad som förändrades i körkortsutbildningen som gör att ett körkort efter det datumet gör utbildningen så mycket sämre? Och hur sjutton förklarar man utbildningens påverkan på ett indraget kort, där man ju inte får köra tunga pb?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej jag har i stället lagt mina högre behörigheter på hyllan så länge. Tidigare så var det ju tio år även på högre behörigheter. Det körkortet var på väg att gå ut nu, och valet var att få ett nytt med bara upp till B giltigt i tio år eller förlänga det befintliga med fem år. Jag ringde och skulle ha tid för läkarundersökning och fick samma svar som vanligt när jag äntligen lyckades få en kontakttid via telefon efter femte försöket..... Neeej, det är väldigt dåligt med tider just nu (just nu?) så du får återkomma senare igen.

För att se raden som avgör synförmågan så ligger jag på gränsen ibland och måste anstränga mig för att kunna skilja på en del bokstäver, vilket innebär att man måste ha ett riktigt glasögonrecept om jag fattat rätt.

Lite slött kanske men jag ringde till transportstyrelsen och sa att de kunde skicka ut ett underlag utan de högre behörigheterna så återkommer jag istället om jag vill ha dem tillbaka.
Troligtvis så kommer jag väl ha användning för högre behörighet snart igen om lagen om all jä......t funkar som den brukar. Men den dagen den sorgen.

M.v.h. JANKRO.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hur ser olycksstatistiken ut för tunga husbilar. Är förare utan C1-behörighet överrepresenterade?

Gissningsvis är antalet olyckor så få att statistiken blir felvisande och/eller otillförlitlig.

Stämmer min gissning spelar det ju ingen roll, ur ett olycksperspektiv, om körkortsbehörigheten inhämtades före 1/6 1996.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har ett B 96, dvs säga bil+släp 4250kg, men ett fordon utan släp får väga max 3500kg, hitta logiken i detta?

Nu har jag körkort före 1996 så vikten spelar ingen roll på husbilen.
 
U

Ulf Ringdahl

Guest
Bilen ska väga minst 4000 och man ska ha lastat minst halva max lasten.

Min har tjänstevikt på 3375 och total vikt på 4500 så jag lastade in så att den vägde 4050

Lastade massa briketter inne i bilen och köpte 150 kg blomjord att lasta där bak.
 
Toppen