• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat service

F

F.d. 55989

Guest
Tillkommer arbetskostnad för att byta vattenpumpen samt ny kylarvätska + luftning av system osv. Gör det själva om ni inte är beredda att betala. Samt att det skiljer väldigt mycket på hel o halv integrerad bil i arbetskostnad, det ska man oxå väga in alla priser som far runt här.
J bättre att göra det själv än hos ovan nämnda
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Troligen inte, men har du gjort jobbet någon gång?
Nej det kan jag erkänna att jag inte gjort på en sån helintegrerad, vet att det är trångt , men har jag jobbat på en auktoriserad Fiatservice med deras resurser och kurser och erfarenhet med att ständigt jobba med dom motorerna så måste jag nog ta många kaffepausar för att det skulle behöva ta den tiden eller ???
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
En normal personbilsservice kostar 5-10 tusen kronor, skulle en HB vara billigare att serva? Ni som har lite nyare bilar upp till fem år kanske, är det inte viktigt för er att kunna visa upp riktiga serviceprotokoll från Fiatverkstad? Men felet ligger nog hos Fiat själva en bedrövligt dålig servicebok, ingen vet exakt när och vad som ska göras. Fel rapporteras inte till Fiat för att göra förbättringar i framtiden. Fiat ställer inte några tydliga krav på kunden vad som ska göras, men det finns nog där i det finstilta. Men när det väl händer något så är dom stenhårda!
Medan andra märken även tar på sig fel i ren goodwill efter garantin för att allt har skötts av märkesverkstad infört på databasen där även servicen finns!
 

Pilla

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
26773
Medlemskap
2021
Jag har fått ett prisförslag från fiatverkstaden i Södertälje. Kamremsbyte inkl. delar (vattenpump), arbete, moms och rabatt : 10680 kr. Fiat 130, 2013, 12000 km.
En KCR Dieselbox 4100 kr. Finns det nåt att säga om den?
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Provtryck Mekonomen.
Jag gjorde byte av kamrem på min helintegrerade för knappt 6.000:- hos dem i Ljungby. Seriöst gäng.
Vattenpumpsbyte efter 4 år MÅSTE reklameras. Ingen vettig tillverkare av fordon släpper igenom det.
Vid mitt första byte 4 år tidigare (2.368 mil) så hävdade en annan verkstad att pumpen läckte och den byttes MEN det visade sig inte vara fel på pumpen utan motorns termostatgivare som hade lossnat och läckte vatten som rann ner förbi pumpen...alltså 4.500:- alldeles i onödan...
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Runt 8 papp för likadan motor i Sthlms området men utan vattenpumps byte vilket man byter först vid andra kamrems bytet enligt många. 21 tusen är bara galet om det inte är ngn speciell bil extra trångt som det beror på?
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Hängde över mekanikern som bytte kilrem på vår Fiat Ducato 2.3 2012 och var mäkta imponerad. Tog 45 minuter; en massa olika nycklar och de tog han från nyckelskåpet utan att söka eller läsa på dem. Proffsigt.
Gjordes också ett försök att laga trappan som vi misshandlat i skogen, Kanske en knapp timma. Totalt 6.400:-
Bil- och husbilsservice i Ekeby (utanför Helsingborg).
Rekommenderas, men man måste kunna förstå genuin skånska.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
När garantien har gått ut kan man ju välja verkstad efter behag. Förste servicen på auktoriserad verkstad. Sen vid näste service har garantien ju gått ut.
 
Toppen