• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Monaco B-kort

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tänkte köra kustvägen Frankrike-Italien, är det tillåtet köra tung husbil på B-kort,eller går det enkelt att runda Monaco? Någon som kört denna väg?
Det finns en del mindre länder tex. Andorra,Lichtenstein,San Marino någon som har info. vad gäller körkort,antar att roamingavtalet inte gäller här heller.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Med B behörighet från 1jan 1996 eller äldre så är det ok att köra en husbil som väger mer än 3 500 kg..om den är typad som personbil II. Dock i Schweiz där gäller C behörighet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Eu länder är inget problem, men det finns ju en del andra länder tex, Monaco.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Vad gäller möjligheten för oss med gamla körkort köra tung HB i Schweiz så tycker jag det är märkligt att ingen vet vad som är rätt svar. Någon av alla tusentals medlemmar borde väl ha kollat upp vad som gäller i Schweiz. Man blir bara förvirrad när några tvärsäkert hävdar den eller det andra. Den länk som hänvisades till ovan gav ingen ledtråd då Transportstyrelsen hänvisar till resp. lands ambassad
 
D

Deleted member 11118

Guest
Någon som fått ett svar från Transportstyrelsen.

Svar: Transportstyrelsen kan endast redogöra för vad dessa fordon, personbil klass II, får framföras och de får framföras inom EU samt Norge.

Schweiz har valt att ej godta Sveriges övergångsregel och det är de tydliga med och då gäller det att förhålla sig till deras regler och inget annat om man vill köra i deras land.

Kontakter är som sagt redan tagna och deras svar är nej, vill man framföra personbil klass II med en totalvikt över 3500 kg så krävs minst en C1-behörighet och över 7500 kg en C-behörighet.

Ett svar till

Schweiz är inte medlem i EU/EES och således gäller varken lagstiftningen om fri roaming eller de så kallade ”farfarsrättigheterna” för B-körkort taget före den 1 juli 1996

Källa Italien, Schweiz och Österrike
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det blir väl ett C1 kort för att slippa problem,innebär det det då att jag inte får köra bil över 7500kg på B,C1!
 

kumla

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Skövde
HBK-Nr
7046
Medlemskap
2024
Besökte Schweiz .förra året, inga problem .Visa körkort och registreringsbevis i tullen/passpolisen
så är allt ok.Man får "köpa" ett pappper som gäller 10 dagars körning .
 
Toppen