• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa till Rumänien

Gert och Margareta

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
212
Medlemskap
2024
Hej.
Vi har tänkt att resa till Rumänien via Rostock,Österrike,Ungern,in i Rumänien via Arad, Bucarest till svarta havet tillbakaresan över Brasov och ut från Rumänien via Oradea.
Tanken är att göra uppehåll i Wien,Budapest Bucarest och i Mamia vid svata havet samt i Brasov.
Denna planering är preliminär.
Vi åker med en 4,5 tons husbil 7,5 m lång båda har B körkort tagit före juni 1996.
Har någon i klubben åkt samma resa eller besökt några av nämda länder som Ungern eller Rumänien.
Tacksam för tipps och råd.
Resan är tänkt ske från mitt av augusti och tänkt vara 5 veckor
Margareta och Gert
 

Cornel

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
27737
Medlemskap
2021
Hej,
Rekommenderar varmt staden Sibiu, och Transfagarasan, den Alpvägen Ceausescu byggde.
Top-Gear klassade den som världens vackraste väg!!
Just nu håller dem på att avsluta det sista biten motorväg från Arad till Sibiu=300 km.
Betala vägskatt avgiften direkt efter ni passerade gränsen!
Ställ specifika frågor om ni undrar, är föd och uppvuxen där , skall dit veckan innan midsommar.
 

Gert och Margareta

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
212
Medlemskap
2024
Tack Cornel för ditt tipps.Min planerade resa til Rumänien gjorde jag med personbil 1973 mycket spännande och trevlig resa.
Har några frågor som du eller någon annan i klubben kan svara på.
Acepterar Ungern och Rumänien den Svenska regeln för B körkort tagit före juli 1996?
Betalar man motorvägas avgift i Ungern vid gränsen.
Cornel villken åker ni till Rumänien.
Ps Jag har skrivit ut från Eus körkorts handbok Sverges undantags regel för B körkort på samtliga länders språk vi besöka.
 

Cornel

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
27737
Medlemskap
2021
Hej,
Jag har rest dit varje år , men enbart med personbil.
I år skaffade vi husbil och den är över 3,5 T.
Rumänien accepterar Eu direktivet- har ingen val som medlem stat!!!
Motorvägsavgiften i Ungern betalas vid gränsen, ta med reg-beviset när ni skall in till kontoret .
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
Rumänien, fantastisk resa för 1 år sen. Köp "vägpass" on Line.
Ungern och Rumänien har enklast betalsystem i Europa.
Transylvanien, Oradea, Sighisoara.
Åker tillbaka nästa sommar för Transfagarasan Road.

Bosse
 

lafoma

HBK Intresserad
Inlägg
26
Kommun
Landskrona
Vägen genom Österrike är jättefin längs Donau. Många fina övernattningar. Melk med kloster på berget o ställplats nedanför.
Peles castle söder om Brasov. Constanta vacker ort där vi övernattade nere i småbåtshamnen med fina restauranger. Saltgruvorna. Husein med zigenarpalatsen. Vi planerade en vecka men stannade nästan fyra. Jättefint land att husbila i. Timisoara får ni inte heller missa.
 
Toppen