• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Och vi som fortfarande håller på, oavbrutet sedan 15-årsåldern. Först Zündpp KS100, sedan en av de första Yamaha AS1 125cc som kom till landet innan de ännu var godkända som "lätt" mc. Köpte den av en bortskämd grabb som fått den som leksak av sin mamma, och fixade till den. Det tyckte man var en fantastisk mc, 125cc, två cylindrar!, 5-växlad och 16Hk. :)
 
Senast ändrad:

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Hmmm, en Yamaha AS1 125cc var min första hoj, sen blev det en Zündapp 125. Efter det ett antal hojar och f.n en Triumph Sprint RS. Den platsar tyvärr inte i den här tråden men kanske AS1:an som jag vill minnas var av årsmodell 1970.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Härliga maskiner!

Varken äger eller har kört någon liknande veteranhoj. Är ej heller återfallsknutte (har aldrig slutat). I garaget står dock för många, i sammanhanget, moderna hojar.

Har nyligen införskaffat den överlägset bränsesnålaste hojen av modernt snitt, varpå frugan (som också kör och har egna hojar) kläcker ur sig "Nu har du bytt ner dig för 3:e gången, vad blir det här näst en moped?" :)
Senaste förvärvet blev en Honda ANF 125 -09 som pendlandes till/från jobbet drar hela 0,2 lit/mil (0,17 om man snålkör).

I garaget står VFR #2 från 1997 med +17 000 mil på nmätaren samt "arbetsredskapet" S1000RR med 192hk. På tok för mycket för landsväg.

Nog om moderniteter, för tråden hamdlar ju om veteranhojar. Var går gränsen (30 år?)

Vill minnas att det årligen brukar vara en parad (minst) per år i/till centrala Kungsbacka. Genomförs den i år också? När i så fall?

Mvh!
// Niklas
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Honda VFR har jag aldrig ägt, bara kört en hel del. Däremot bl.a. 4 stycken VF av olika storlek. Härliga maskiner, fast VF ligger långt efter VFR körmässigt. Om gränsen är 30 år så är dom flesta av mina gamla hojar veteraner nu (om nu någon överlevt tidens tand). Den mest unika var den Honda CB1100R jag hade 1982, en underbar maskin som var helt outstanding på bankörning under några år. Det fanns bara 50 stycken sådana i Sverige men eftersom jag jobbade med MC lyckades jag ställa undan en till mig själv.
Fast nu kanske vi tangerar gränsen för tråden eftersom den hojen ändå bara har 37 år på nacken så den är tämligen modern jämfört med dom underbara bilder som visats tidigare på riktiga veteranare.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Jag måste bara lägga upp den här. Inte min Yamaha AS1 (hittade bilden på nätet naturligtvis) men den såg ut så här, rätt färg också. Krom, krom, lite mer krom och en gnutta färg. Jämfört med Guld / Silverpilen som jag också kört för läääänge sedan är det en ganska modern skapelse. Det var ju slutet på 60-talet som Japan började tränga undan dom klassiska gamla fabrikaten med lite nya och gamla innovationer. Separatsmörjning som bl.a. DKW och SAAB Sport (Monte Carlo) använt tidigare hamnade i "moderna" motorcyklar. Vilket lyft att slippa den obligatoriska oljeflaskan på pakethållaren eftersom oljeblandad bensin på bensinmackarna började bli mer och mer sällsynta.YAMAHA-AS1-BLUE.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Härliga hojar!
I min ungdom hade jag en 2-cylindrig 250cc Adler. Den tyckte jag hade ett hiskligt drag i jämförelse med Silverpilen som jag fick låna lite då och då.
I lumpen som MC-ordonnans var det NV36, Monark och Jawa som gällde.
Den som följt med i denna tråden har sett mina objekt av alla dessa har jag bara kvar BMW R45 från 1979.
Det blir utfärd med MC Veteranerna Kungsbacka i morgon onsdag. Skall se om det finns något intressant att fota. Åker på denna då:
BMW r45 1979.JPG

Att hustrun är tålig bevisar denna bild. Jag har fått skärpa mig efter denna incident.

upload_2019-5-21_11-0-53.png
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Startade upp min gamla "mysoffroad" för året i helgen, Aprilia ETX 350 -86. Är ju faktiskt veteran! Bild från nätet.Aprilia ETX 350 svart.jpg
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Adler 250, gamla ungdomssynder.... Det fanns en Adler 250 i omgivningen som ägdes av några grabbar men den användes lite kollektivt för provkörning. Jag vill minnas att ingen av oss kunde köra den lagligt p.g.a. ålder men man tyckte den gick hiskeligt snabbt när man drog på. Det starkaste minnet är nog att man fick ta nytt grepp på gashandtaget för att kunna köra full gas, gasrullen var i minsta laget så det räckte inte riktigt till för att öppna trotteln fullt vid normalt grepp. Det hände för snart 50 år sedan så det måste vara preskriberat nu. :)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Är det någon som minns vilken motor som hade två cylindrar men en gemensam Y-formad vevstake.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Appropå växel och broms på ”fel sida”; hade en Moto Guzzi Stornello 125’a som lättviktare med broms på vänstersidan. En del speciella upplevelser när tex Bilprovningen skulle provköra den... En inspektör fick inprincip göra stoppsladd för att inte ramma en port på bilprovningen:( Då var man inte stor:cool:
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Dagens utfärd med MC Veteranerna Kungsbacka gick till en MC Shop i Kållered, strax söder om Mölndal (strax söder om Göteborg om du missade den geografilektionen).
Där finns också ett fik som serverar maffiga räkmackor.
Idag åkte jag Huskvarna Guldpilen, 1957 dit och 1958-års modell hem.
Visa bilaga 172146
Ser att det är dubbla pipor på Guldpilen är det orginal eller extrautrustning ? Åkte själv Guldpil men den hade en pipa, även andra som hade Guldpil men jag minns inte att någon hade dubbla pipor
Den äldsta MC:n på träffen var denna Saroléa.
Visa bilaga 172147

Karbidlampa som belysning.
Visa bilaga 172148
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
MC-Veteranerna Kba medlemsrally till Åsa, en bondgård som är som ett museum. Lantbruksmaskiner, traktorer, cyklar, motorcyklar, mopeder, verktyg...
Några bilder på medlemmarnas åkdon.

Ett specialåk, styr du åt höger svänger hjulen åt vänster.
IMG_1914.JPG

IMG_1915.JPG

IMG_1916.JPG

IMG_1918.JPG

IMG_1919.JPG


En gammel-dansk, Nimbus, 4-cylindrig toppventilare.
IMG_1921.JPG

IMG_1926.JPG
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag hade en likadan röd Norton (Dunstall) som uppe på bilden som jag tyvärr sålde 1981. Gick som en raket, men det ledde till att jag fick byta topplockspackning då och då. Första gången hade jag stora besvär för att kunna hitta hylsor för att lossa toppen. Vill minnas att det var 1/4 tum BSV? och man skulle lossa toppen snett underifrån. Andra gången jag gjorde det hade jag hjälp av en kompis och vi tog några öl medans vi mekade.

Vi var stolta när vi var klara och skulle starta den. Men det ville sig inte riktigt. Stötstängerna hade vi glömt kvar på hyllan.:D Då kunde vi hålla oss för skratt...
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Jag har haft BSA Gold Star och
BSA A10 road rocket
BSA Spitfire MK IV
Och nu en Yamaha 660 Tenere' -92
och ett flertal cross och enduromaskiner
 

Bilagor

  • FB_IMG_1447831959534.jpg
    FB_IMG_1447831959534.jpg
    71,9 KB · Visningar: 25
Toppen