• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Nu var det länge sedan jag skrev i denna tråden.
Idag var det utflyckt till Stensjön och Mölndals Museum med MC Veteranerna Kungsbacka.
13 smått överhettade knuttar i mogen ålder ställde upp.
Jag fick det stora förtroendet att köra kompisens till nyskick renoverade MC, på ditvägen en Silverpil och på hemvägen en Guldpil.
IMG_1216.JPG
IMG_1220.JPG

Nu får vi se om någon kan svara på denna fråga:
I mitten en Silverpil, längst bort en Guldpil men vad är det för en, allt annat än veteran, som står närmst?
IMG_1218.JPG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Dagens utfärd med MC Veteranerna Kungsbacka gick till en MC Shop i Kållered, strax söder om Mölndal (strax söder om Göteborg om du missade den geografilektionen).
Där finns också ett fik som serverar maffiga räkmackor.
Idag åkte jag Huskvarna Guldpilen, 1957 dit och 1958-års modell hem.
IMG_1856.JPG

Den äldsta MC:n på träffen var denna Saroléa.
IMG_1858.JPG

Karbidlampa som belysning.
IMG_1859.JPG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Min kompis i MC Veteranerna och nästan granne har två Guldpilen och två Silverpilen.
Han vill vädra dessa om inte MC-utfärden är får lång och då får jag det stora förtroendet att få köra en av dem omväxlande Guld- eller Silverpilen. Det kallar jag förtroende :)
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Min kompis i MC Veteranerna och nästan granne har två Guldpilen och två Silverpilen.
Han vill vädra dessa om inte MC-utfärden är får lång och då får jag det stora förtroendet att få köra en av dem omväxlande Guld- eller Silverpilen. Det kallar jag förtroende :)
Du har inte råkat trampat på fel pedal nångång , lätt gjort annars :wideeyed:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Silverpilen var på 50-talet bland det häftigaste och mest åtråvärda som en 16-åring, nyss lämnat mopednivån, kunde önska sig.
175cc räckte till och blev över. Lite övermäktigt för många.
Så kom Guldpilen med sina 200cc, fortfarande max 75kg. Hastighet, bromsar och den lätta vikten i händerna på 16-åringar resulterade i att olyckorna ökade. Myndigheterna reagerade och Husqvarna lade ner produktionen.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Silverpilen var på 50-talet bland det häftigaste och mest åtråvärda som en 16-åring, nyss lämnat mopednivån, kunde önska sig.
175cc räckte till och blev över. Lite övermäktigt för många.
Så kom Guldpilen med sina 200cc, fortfarande max 75kg. Hastighet, bromsar och den lätta vikten i händerna på 16-åringar resulterade i att olyckorna ökade. Myndigheterna reagerade och Husqvarna lade ner produktionen.
Åkte `` Blue Stinget`` 200 cc Ardiemotor om du kommer ihåg den, tror motor å vxllåda vägde lika mycket som resten. Att man inte körde ihjäl sig är ett stort under, hjälm å skyddskläder existerade inte hos mej i alla fall. Men roligt hade man , många trevliga minnen :yes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack, det med vikt had jag aldrig hört förut, intressant.
Då måste de gå skapligt bra med 200ccm :mcride:
Effekten var ju som tur är inte så hög 9-10Hk, men de gick ju ganska bra ändå. Rätt farliga saker, usla bromsar, tvålagersdäck (moppekvalitet) och en ram som passar bättre på en damcykel. Allt för att klar maxvikten för lätt mc på 75Kg.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Effekten var ju som tur är inte så hög 9-10Hk, men de gick ju ganska bra ändå. Rätt farliga saker, usla bromsar, tvålagersdäck (moppekvalitet) och en ram som passar bättre på en damcykel. Allt för att klar maxvikten för lätt mc på 75Kg.
12 Hk på ´stinget´ körde ifrån alla `pilarna´ häromkring även dom Flinktrimmade , det var tider det, håller med dom var totalt livsfarliga :twitcy:
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Körde också silverpil, även 2 vintrar! Flinktopp, bytte framgaffel med riktiga dämpare istället för gummibanden på orginalgaffeln. Större bingförgasare och effektdämpare samt större drev bak, samt crosstyre jäkla ax men sämre toppfart.
Helt jäkla vansinnigt men skitkul.:mcride:
 
Toppen