• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hinner vi göra något åt CO2 i atmosfären?

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Japp! Vi förbjuder användning av CO2
Mätningen indikerar kanske nya utbrott på nån av vulkanerna.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Vi har väl all anledning att minimera våra utsläpp MEN vi bör väl inte blunda för vad vår moder natur själv bidrar med eller skapar (vad gäller just koldioxidutsläpp). Vi har nog anledning att acceptera att väder och klimat inte är eller följer en pappersalmanacka utan faktiskt ett helt naturligt kaos. Intressant är att läsa om hur vi så tvärsäkert kan mäta hela jordens medeltemperatur på någon tiondels grad när i relation till för 100 år sedan...
är det verkligen möjligt...ens idag...
Vi har levt med temperaturhöjning sedan lång tid (senaste istiden) så kanske dags att börja
lägga fokus, forskning och resurser på att samtidigt acceptera och anpassa oss...
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det intressanta, som jag ser det, är att människan skall vara anledningen till CO2 ökningen pga förbränningen av fossila energikällor i princip sen industrialiseringen spreds på 1800-talet. Vi har alltså lyckats rubba klimatbalansen under dom senaste 200 åren vilket samtliga vulkaner, meteoriter, stora bränder och vad mer nu kan ha varit, inte har lyckats under 3 miljoner år. Sen är det upp till var och en att göra egna bedömningar OM man nu inte är enig med vad forskarna har kommit fram till...

Själv vet jag inte vad jag ska tro på, men det är solklart att någonting händer med vädret för så här var det inte för 50 år sen. Jag startade tråden mest för att informera om nya mätningar (fakta), inte för att väcka ännu en "miljöhysteri". Hade varit trevligt om man kunde läsa en vacker dag att dagens CO2 koncentration 415,26 ppm har minskat eller åtminstone stannat upp!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jodå och alla kontinenter har hängt ihop en gång. Undrar vad det betyder.

Det finns väl inget som säger att kontinenterna inte närmar sig varandra igen. Det är ju en ständig aktivitet vid kontinentalsocklarna & nya områden uppstår typ Surtsey. Sådana stora förändringar sker i så fall under miljontals år & inget som vi behöver bekymra oss om.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det finns väl inget som säger att kontinenterna inte närmar sig varandra igen. Det är ju en ständig aktivitet vid kontinentalsocklarna & nya områden uppstår typ Surtsey. Sådana stora förändringar sker i så fall under miljontals år & inget som vi behöver bekymra oss om.
Ungefär som det där med fossilt bränsle och inverkan på klimatet, inget man behöver bekymra sig om, eller hur?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Men vänta lite.....IPCC är inte FN och består inte av forskare. Jag läst just Wikipedia. Det är en politiskt sammansatt organisation.
It currently has 195 members. The Panel, made up of representatives of the member states, meets in Plenary Sessions to take major decisions.
Vi kanske inte ska ta det så allvarligt med att äta kött till vinet.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Kina bygger 2 kolkraftverk i månaden och här finns det folk här som oroar sig för vad som sker inom Sveriges gränser.:D
https://feber.se/vetenskap/art/333605/hr_r_lnderna_som_hller_p_att_f/


Det är lika smart som att vi i Mälardalen slutar använda för mycket dricksvatten för att dom har vattenbrist på Gotland.:confused: https://feber.se/vetenskap/art/333605/hr_r_lnderna_som_hller_p_att_f/

Sen är det pinsamt att vuxna människor utnyttjar ett barn för att föra fram sina politiska åsikter medans hon missar sin skolgång. Hon går ju redan i en obs-klass så hon om någon behöver nog ha sina skoltimmar.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Men vänta lite.....IPCC är inte FN och består inte av forskare. Jag läst just Wikipedia. Det är en politiskt sammansatt organisation.
It currently has 195 members. The Panel, made up of representatives of the member states, meets in Plenary Sessions to take major decisions.
Vi kanske inte ska ta det så allvarligt med att äta kött till vinet.
Vilka länder är inte med i IPCC?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Men vänta lite.....IPCC är inte FN och består inte av forskare. Jag läst just Wikipedia. Det är en politiskt sammansatt organisation.
It currently has 195 members. The Panel, made up of representatives of the member states, meets in Plenary Sessions to take major decisions.
Vi kanske inte ska ta det så allvarligt med att äta kött till vinet.
FN har 193 medlemsländer + 2 som är observatörer. Och om IPCC kan du med fördel läsa här: IPCC — Intergovernmental Panel on Climate Change
Sen kan du säkert hitta enskilda personer som inte delar IPCCs slutsatser men du behöver nog fundera en gång till på det där med köttkonsumtion och en del annat, fast det förutsätter förstås att man vill att jorden fortfarande ska vara hyfsat bebolig. Annars är det väl bara att köra på.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Mitt i hysterin ska vi inte glömma bort att vi hade ett tropiskt klimat i norra Europa för herrans många år sedan...!
------------------------
Ja det är väl ingen större hemlighet att varmare perioder är konstaterat runt millennieskiften.
För tre tusen år sedan, under bronsåldern så var det väldigt varm här uppe i norden är väl konstaterat.
För två tusen år sedan runt år noll så var det också väldigt varmt finns det att läsa om t.o.m. i skrift från romarriket.
För tusen år sedan under vikingatiden så var det tydligen också medelhavsklimat på våra breddgrader. Framåt 1.300'talet så hittade man en grön fin ö som man befolkade, och kallade den Grönland för sin frodighet. På 1.500 talet fick man överge den för det började bli så j..... kallt och ogästvänligt.
På 1.600'talet och framåt var det kallt så arméer kunde marschera över Stora Bält utan att dränka alla.
På Themsen i London kunde man ha marknad på isen under vintern. Hollands mindre kanaler bottenfrös och tog evigheter att tina up. Vargstammarna i Ryssland utplånades nästan för varje rik knös i Europa skulle ha en vargskinnspäls för att vara helt med i kylans modesväng, m.m.....m.m.
Montro om vi åter behöver vargskinnspälsar med moderna gortexinlägg framåt år 2.600... Kanske.

Så fort en vulkan harklar sig lite så är utsläppen så häftiga så vi ligger i lä med god marginal.
Om vi tar svaveldioxid som inte alls är bra att släppa ut och vi i Sverige kämpar massor med (vilket naturligtvis är bra). Men det vi släpper ut på ett år harklar en orolig vulkan på Island ur sig nästan tre gånger om av..... Varje dygn.
Jag är säker på att det inte är länge sedan man med säkerhet sa att en medeltemperatur måste mätas under trettioårperiod för att ge en rättvis siffra att gå efter.
Nu skriker man högt efter en bra och fin sommar och t.o.m. ibland efter en tidig skapligt varm vårmånad som plötsligt gick över i en lillvinter igen.

Men vad vet jag. Jag kanske läser uppgifter från forskare som är helt felaktiga helt plötsligt eftersom deras undersökningar sällan får komma fram i nyhetsmedia där de syns för stora allmänheten.

Personligen tycker jag att att utvecklingen nästan påminner om häxhysterin på 1.600'talet. Alla skulle tycka som det var sagt, annat tyckande och funderingar på vettigheten av det som sagts var helt felaktigt och bestraffades med idiotförklaring, utfrysning eller anklagelser, hur många som än det var som tyckte annorlunda. Om nyhetsmedia på den tiden skulle ha givit en annan vinkel på häxproblemet så hade de säkert blivit lynchade och brända.
Undrar vad som skulle hända i dagens läge, förhoppningsvis inte brända i alla fall.

Sedan har vi Kina och deras utveckling. De har tydligen 500 nya kolkraftverk färdiga på pappret och håller på att bygga för fullt. Faktiskt omtalat på svensk TV.
Polen på andra sidan vattenpölen som eldar fram runt 82% av sin energi, likaså Estland........... Men vad vet jag.

Det jag vet var att en entusiastisk partiledare nyligen fick ur sig på TV att vi skall bli så "duktiga" så världens övriga länder skall bli avundsjuka på oss. Det räcker alltså inte att vara bäst, man skall ta i så man nästan går under bara för att visa/imponera på andra....... Det har väl aldrig funkat utan att bli katastrof i andra sammanhang.

Nu är det nog bäst jag slutar för jag får väl nog med pisk för detta ändå :(.

M.v.h. Från en mycket fundersam och sanningssökande JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen