• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jämför 10 år gammal kabe med ny

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Vi funderade på ny bil har en kabe 750 wg-09 och tittade på nya kabe 810, men vi såg rätt snabbt att det inte var några större förändringar när det gällertekniken vi har alko chassi diselvärmare, värmeväxlare, golvvärme.,motor 3,0 med kamkjedja, ac i bodelen och i bilen, har nya stötdämpare al-ko fram samt installerat 150 w solceller med Ctek sytem, dubbla bodelsbatteri.och den har gått 6000 mil.
Så jag har svårt att se vad jag får för nya funktioner i en ny bil förutom blank lack och fräsha ytor?
Kabe låg långt fram i utvecklingen med nya 750 modellen från -07, de bilarna har allt man kan önska.
Så det måste vara ett bra val att köpa begagnad från 07-10 som också har låga skatten.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Din håller nog i många många år till. :)

Jag har kommit fram till samma slutsats, fast på min Hymer,
Nu byggs de ju inte längre med den superkvalitet som förr, men ska jag ha en likvärdig ny med extra allt som jag har, så får jag hosta upp ett par miljoner, för att få en blank husbil, det räcker till mycket diesel o ställplatsavgifter :eek:
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Behåll Bilen du kan inte åka bättre i en ny kabe ,
Jag har studerat kabe mycket de nya är inte bättre det är de har kanske modernare komfort och utrusning men du bor lika bra i den äldre, när det gäller varme och boende.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om HB'n är bra & fungerar men börjar bli lite matt & sliten så kan man ju alltid rekonda den både ut & invändigt. Det kanske kostar en slant men det är klart mycket, mycket billigare än att byta till en ny.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Holder med de andre, og 6000 mil da er bilen innkjørt og alle småplukk fra fabrikasjonen fikset. Så lenge bilen tilfredstiller behovet er det lite grunn for bytte. De to ganger vi byttet i løpet av 20 år var det endrede behov som var årsaken. Vel, den første der visste vi ikke nok hva vi trengte så det var 4 år opplæring i behov og muligheter. Bil 2 var for oss perfekt frem til vi fant at vi trengte enkeltsenger og byttet til ny modell av samme bil men med slike senger. Uten dette så ville vi fortsatt med den da 8 år gamle bilen.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Tiden rinner iväg; helt plötsligt står jag där med vår husbil som vi i juni 2009 köpte genom Forsbergs då den var ett år. Alltså har vi i sommar ägt och kört den i 10 år med ca 1 100 mil om året. Det var svettiga ca 900 000 kr då men har uppenbart visat sig vara ett gott köp som klarat våra förändrade användarförutsättningar, från de tre första åren av ägandet där posterbarnen hade det bra i alkoven till nyligen ingångna pensionsålder. Hustrun och jag har verkligen bott in oss i Frankian:s olika kvaliteter, då inte minst den praktiska flexibiliteten i layouten av bodelen. Hittills har jag endast behövt komplettera med extra trappsteg till de höga långbäddarna samt en "handikapp"-ställning för toastolen vilken blev överraskande väl mottagen av alla som besökt toan.

Allt sammantaget är vi nöjda med vårt beslut att under så lång tid behålla vår husbil och ser framför oss inget måste i något byte, dock är osvuret bäst...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Håller med alla ovan.
Skillnaden är att vi valde en annan 10år gammal bil till samma pris som en ny Kabe.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Tiden rinner iväg; helt plötsligt står jag där med vår husbil som vi i juni 2009 köpte genom Forsbergs då den var ett år. Alltså har vi i sommar ägt och kört den i 10 år med ca 1 100 mil om året. Det var svettiga ca 900 000 kr då men har uppenbart visat sig vara ett gott köp som klarat våra förändrade användarförutsättningar, från de tre första åren av ägandet där posterbarnen hade det bra i alkoven till nyligen ingångna pensionsålder. Hustrun och jag har verkligen bott in oss i Frankian:s olika kvaliteter, då inte minst den praktiska flexibiliteten i layouten av bodelen. Hittills har jag endast behövt komplettera med extra trappsteg till de höga långbäddarna samt en "handikapp"-ställning för toastolen vilken blev överraskande väl mottagen av alla som besökt toan.

Allt sammantaget är vi nöjda med vårt beslut att under så lång tid behålla vår husbil och ser framför oss inget måste i något byte, dock är osvuret bäst...
Handikappställningen verkar intressant. Har du någon bild??
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Bifogar tre bilder på ställningen. 20190518_084153.jpg
 

Bilagor

  • 20190518_084316.jpg
    20190518_084316.jpg
    1,1 MB · Visningar: 66
  • 20190518_084343.jpg
    20190518_084343.jpg
    2,2 MB · Visningar: 72

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag tror nog att ni bara tänker ekonomiskt! Det vore märkligt om inte ett märke skulle utvecklas och bli betydligt bättre på tio år.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Betydligt bättre tror jag inte, bytte min Kabe 2017 förra året för mycket problem ,det som ändras är mest design, ny bakdel till i år tex.,för att det ska synas att du har det senaste ingen som helst ny funktion.

Delar helt din uppfattning Olof.

Bl.a. den här tråden fick mig att fundera vidare på just den här frågan om utveckling, eller snarare brist på utveckling hos husbilstillverkarna.

Skrev därför en artikel i ämnet; https://www.husbilsklubben.se/forums/articles/produktutvecklingen-hos-husbilstillverkarna.146/

Önskar alla en fortsatt fin helg med husbilen, själv tar jag en tur med husbilen upp till Höga Kusten.

TommyD
 
Senast ändrad:

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Hej
Jag har en EURA Terrestra 700EB-2010 på ALKO-chassi. Har gått endast 5000 mil.
Har i år tittat på nytt och provkört ett flertal liknande alternativ av diverse fabrikat.
Min husbil är bättre än ny!
Går tystare. Skramlar mindre vid provkörning över en utvald järnvägsövergång.
Gediget byggd.
Mera tillbehör
Och naturligtvis underredsbehandlad och med innerskärmar, mm mm
Hur f-n skall jag kunna byta då?
Husbilar har stannat i utvecklingen!
Varför gör man inget åt chassikonstruktionen för att få personbilsgång på eländet.
Samma konstruktion nu som för 25 år sedan!
Och, varför monterar man bara in toaletter av barnstorlek?
Hälsningar
J
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Mercedes sprinter är ett steg framåt,(finns inte till Kabe) liksom nya automatlådor.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej
Jag har en EURA Terrestra 700EB-2010 på ALKO-chassi. Har gått endast 5000 mil.
Har i år tittat på nytt och provkört ett flertal liknande alternativ av diverse fabrikat.
Min husbil är bättre än ny!
Går tystare. Skramlar mindre vid provkörning över en utvald järnvägsövergång.
Gediget byggd.
Mera tillbehör
Och naturligtvis underredsbehandlad och med innerskärmar, mm mm
Hur f-n skall jag kunna byta då?
Husbilar har stannat i utvecklingen!
Varför gör man inget åt chassikonstruktionen för att få personbilsgång på eländet.
Samma konstruktion nu som för 25 år sedan!
Och, varför monterar man bara in toaletter av barnstorlek?
Hälsningar
J

Montera helluftfjädring så får du fin komfort. :)
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Igen!
Som sagt: Min husbil går tystare än nya jag provat!
Jag kör med 3,8 fram och 4,4 bak. Kanske det är därför som nya bilar skramlar mer? Dom är ju för det mesta tokpumpade till 5,5 kg.
 
Toppen