• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriladdningsproblem, ena batteriet mycket varmt

Carthago4ever

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3352
Medlemskap
2024
Hej,har igen fått problem med batteri laddningen i HB. Bodels batterierna 2 st. Biltema AGM 80 Ah.
Vid laddning så blir det ena betydligt varmare än det andra. Till och med så att det började lukta om det varmaste. Vad kan det bero på?
Har haft det här problemet förut, när batterierna var ca 1 år gamla, fick dom då utbytta på garantin. Är det samma fel igen så är det lite bråttom garantin går ut i morgon.
Börjar dock fundera om laddare kan var inblandad, det är en CB-516. Skall man kanske söka felet där?
Någon som har några tips eller råd?
Uffe
 

#GMLR

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
26755
Medlemskap
2021
Hittar inte så mycket info om biltema agm batteriet.
Men skulle gissa på att laddkurva/algoritm är fel om man får batterier att ge upp på ~1 år.
Vanligt dilemma på elbilar (som jag jobbar med) man byter till agm, utan att kolla upp vad laddarna hanterar, batterier ger upp i förtid
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kollar upp det imorgon. Tack för svaren så här långt. Är det någon annan som har fler tips och råd så fortsätt gärna att "batteri utbilda" mig.
Uffe

Är laddaren inställd på AGM-läge? Min CB516 har två lägen "Gel" och "Pb". För AGM skall den stå på "Pb"-läget. "GEL"-läget ger något högre spänningar. Visserligen inte såååå mycket högre (några tiondels volt) att det borde ställa till med de problem du berättar om. Speciellt när inte båda batterierna reagerar lika. Batterierna är ju kopplade i parallell till laddaren.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
2x80Ah batterier är ju inte direkt överdrivet mycket om man har några förbrukare, kan det möjligen vara så att batterierna blivit ordentligt urladdade vid något/några tillfällen. Kom ihåg att batterierna bara bör laddas ur till 50% för att få en rimlig livslängd.
Det kan ju också vara så att det har varit någon "dold" förbrukare på över vintern?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Som jag skrev tidigare, felet ligger i batteriet. Biltema har ju också sagt att deras AGM-batterier inte är ämnade som fritidsbatterier. Det konstiga är att många har använt dessa batterier som bodelsbatterier i flera år & varit väldigt belåtna. Det skulle faktiskt kunna vara så att Biltema bytt leverantör & det "nya" batteriet inte håller samma höga klass som det tidigare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det kan ju också vara så att det har kommit in ganska många "gröna" husbilsåkare de senaste åren, som kanske har måttlig koll på hur man behöver hantera batterierna för att de skall hålla. Hög elförbrukning har ju blivit ganska vanlig, inverter, stor TV, parabol, kaffebryggare, ladda telefoner, paddor/datorer, elcyklar..o.s.v. Då räcker inte en vanlig batteribank?!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är laddaren inställd på AGM-läge? Min CB516 har två lägen "Gel" och "Pb". För AGM skall den stå på "Pb"-läget. "GEL"-läget ger något högre spänningar. Visserligen inte såååå mycket högre (några tiondels volt) att det borde ställa till med de problem du berättar om. Speciellt när inte båda batterierna reagerar lika. Batterierna är ju kopplade i parallell till laddaren.

MVH
Hans

Högre laddspänning i AGM jämfört med Flooded

Hur laddar man ett batteri? VARTA® förklarar korrekt och säker laddning av batterier.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021

CB516: Laddspänning Gel = 14.3 V, Bly/AGM = 14.1 V
Floatspänning Gel = 13.8 V, Bly/AGM = 13.5 V

Büttner siffror: Laddspänning Gel = 14.4 V, "Lead Acid/AGM1" = 14.4 V
Floatspänning Gel = 13.8 V, "Lead Acid/AGM1" = 13.5 V

CTEK: Laddspänning Gel 14.4 V, AGM = 14.7 V
Floatspänning Gel = 13.6 V, AGM = 13.6 V

Så det finns litet olika bud när det gäller hur spänningarna skall vara även om det inte är många tiondels volt det skiljer på. :confused:

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En meget vanlig feil på batterier er kortsluttet celle. Dette gir store problemer ved parallellkobling, det skadde batteriet blir ekstremt overladet på de 5 gjennværende celler og dermed varmt, det vil i noen tilfeller ryke ut av batteriet og lukte død pytonslange. Om en kobler batteriene fra hverandre og det er rundt 2 volt forskjell (eller litt mere) så er diagnosen klar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Som jag skrev tidigare, felet ligger i batteriet. Biltema har ju också sagt att deras AGM-batterier inte är ämnade som fritidsbatterier. Det konstiga är att många har använt dessa batterier som bodelsbatterier i flera år & varit väldigt belåtna. Det skulle faktiskt kunna vara så att Biltema bytt leverantör & det "nya" batteriet inte håller samma höga klass som det tidigare.

Att Biltema skriver så är ju säkert för att man har fastställt att den kundkrets som använder batterierna som fritidsbatterier (båtar, husbilar, husvagnar) har en väldigt hög reklamationskvot, som inte motsvarar försäljningen. Då är detta det enklaste sättet att slippa diskutera varför 3-4 år gamla batterier som blivit djupurladdade över vintern p.g.a. att man glömt någon liten förbrukare på, eller att man inte laddat upp batterierna före vinteravställningen, inte kan bytas på garanti. Tror mera på det än på att batterierna blivit så mycket sämre, ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
CB516: Laddspänning Gel = 14.3 V, Bly/AGM = 14.1 V
Floatspänning Gel = 13.8 V, Bly/AGM = 13.5 V

Büttner siffror: Laddspänning Gel = 14.4 V, "Lead Acid/AGM1" = 14.4 V
Floatspänning Gel = 13.8 V, "Lead Acid/AGM1" = 13.5 V

CTEK: Laddspänning Gel 14.4 V, AGM = 14.7 V
Floatspänning Gel = 13.6 V, AGM = 13.6 V

Så det finns litet olika bud när det gäller hur spänningarna skall vara även om det inte är många tiondels volt det skiljer på. :confused:

MVH
Hans

Ja det är onekligen lite märkligt med alla bud :)
När jag för några år sedan bytte ut banken från gel till agm så ficka jag tipset här i hbk att låta ebl99 stå kvar i gel-läget.
Nu har jag ett ebl119, det har agm-läge jag har på det en flytspänning på 13,6V.
 
Toppen