• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så här monterade jag flexibla (tunna) solceller

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
Var så nöjd med resultatet så tänkte dela med mig.
Gick länge(under vintern) och funderade på ett bra sätt att montera dessa 3 mm tjocka och ett kilo typ tunga soleceller.

Newly Factory Price semi flexible solar panel 100w; solar panel 12V 100 w watt; monocrystalline solar cell with glue or without-in Solar Cells from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

Kände från början att bygga en ram eller gegga med sikaflex inte var för dessa soleceller. Jag handlade denna tejp 89kr på Hornbach för att testa om det kan bli bra

TESA Extra Power Extreme Outdoor vävtejp transparent 20m x 48mm

Här är bilder på montaget:

IMG_20180423_165527.jpg

IMG_20180423_165832.jpg



IMG_20180423_170909.jpg

IMG_20180423_172647.jpg

När jag satte på tejpen så hade jag lite onda aningar, men dock kändes tejpen tjock och den var riktigt svår att riva av för hand(tand),

Efter 2 veckor skulle ville jag testa hur tejpen var så jag tänkte ta bort en bit. Det verkar som tejpen vulkar fast för den går knappt att ta bort, jag tog i för allt jag hade och då lossnade det en bit istället för att tejpen skulle slitas bort. Tvättar man rent(T-röd) innan tejpen sätts så vulkar den ordentligt så inte lätt att få bort sen..

Denna tejp är väldigt bra för detta montage och fördelarna är att:
- det är lätt att ta bort en panel(rakblad) och tejpa dit den igen(mer tejp), t.ex vid reklamation
- tejpen är billig och montaget blir billigt
- tejpen är transparent så gör inte så mycket om man tejpar över några celler
- man kan ha sällskap av barn(vid montage) då inga kladdiga tublim används

Hoppas någon får nytta av detta och Glad sommar
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Paketet är med 2st 100w paneler och anpassad regulator för det. Sen är det fullt på mitt "lilla" plåtistak. Alltså inga fler paneler, så jag kommer nog inte behöva större regulator i framtiden.
Däremot är det en enklare pwm som ingår.
Men det får räcka till att börja med. Sen blir det säkert en uppdatering till mppt framöver när budgeten tillåter.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag har 2x100 watt kinapaneler kostnad ca: 1500kr.
Victron Energy BlueSolar MPPT 100/30 regulator(klara 30 amper) kostnad 2400kr.
Sen tillkommer kostnad för kablar, Sikaflex kanske, batterianslutningar och mer.

Panelerna ger tillsammans 11A typ så jag ska köpa två till paneler på den regulatorn, så får man mer power på tidig vår och sena höstar. Jag bor permanent i husbil så behöver power, har kontoret i bilen och förbrukar mellan 20-40 amper per dygn.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: T68

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skal en ha fullt utbytte av solar så bør en ha korte tykke kabler mellom regulator og batteri for å unngå spenningsfall. På andre siden mellom panel og regulator er det ikke like kritisk da panelene gjerne har tilstrekkelig overspenning så et par volt i spenningsfall kan fungere. Men selvfølgelig så blir det litt tap morgen og kveld om kablene er for lange og tynne.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag köpte och monterade själv,
-3st LTC 120W solpaneler, med LTC monteringspaket, de lämnar 25år effektgaranti.
-Votronic mppt 350 duo digital 21A, den fixar även flera typer av litiumbatterier, (ifall man vinner pengar och går över till litiumbatteribank).
Votronic lcd solar computer s, för övervakning av laddningen från solpanelerna.
Använde originalkablarna som följde med panelerna, 6mm, men klippte dem i rätt längd.
-Kopplingsdosa på taket. Där parallellkopplade jag panelerna, därifrån 4x 6mm. ner till
Votronoicregulatorn.
(Jag körde tidigare mina gamla paneler via EBL99. som jag demonterade vid byte, de gamla gav 5A efter 15år, det var 2st Solara 55W även de med 25år effektgaranti, så de har inte tappat effekt ännu)
Sen drog jag 10mm. från regulatorn direkt till batteribanken.

Jag gav ca. 8500sek för detta.

Har inte hunnit testa i fält vad uppgraderingen ger ännu, har bara backat ut ur garaget och tvättat husbilen, men då laddade grejerna.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Jag har läst någonstans att de tunna solcellerna tappar i effekt när man kommer ned till varmare trakter. Är det något som ni kan bekräfta ?
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag har inte märkt detta, har i september varit 9 år runt Medelhavet så lite erfarenhet tycker jag att jag har
Du kanske inte har loggat infallande sol vs lufttemp vs producerad el så noga genom åren ;). Din upplevelse kanske beror på att hög temp och starkt solsken tycks ha ett starkt samband, och enligt solpaneler-på-hustaket-folk jag pratat med har vi i Svedala ungefär samma möjlig elproduktion som nere i t.ex. Tyskland.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du kanske inte har loggat infallande sol vs lufttemp vs producerad el så noga genom åren ;). Din upplevelse kanske beror på att hög temp och starkt solsken tycks ha ett starkt samband, och enligt solpaneler-på-hustaket-folk jag pratat med har vi i Svedala ungefär samma möjlig elproduktion som nere i t.ex. Tyskland.

Jag bokför ju inte resultaten, men jag har både en bms och cellog 8 som skapar en datalog på laddning/förbrukning. och en lite ir temp mätare.... och sen har jar en digital voltmätare o en separat digital A-mätare .. just dessa två instrument tycker jag är viktig att ha i en H-bil... jag behöver bara kasta en blick på dem så ser jag resultaten... och med alla blickar jag kar kastat så tycker jag att jag kan uppskatta ganska så bra om cellerna ger mer eller mindre....och därav gav jag mitt svar.... så det är ju inte ett vetenskapligt bevis :twitcy: kan också säga att det finns en skilland mellan vinter och sommar och mellan tummen o pekfingret så tycker jag det är ca 10% mindre på sommaren... och detta är försumbart för mig, då jag har så pass många tunna paneler på taket.... hoppas detta kan hjälpa någon
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Det jag läste var att de tunna solcellerna tappade i effekt när de blir varma. Vilket de blir lättare än en solcell som är monterad i ram och där luften cirkulerar och kyler även undertill
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
En (dum) fråga som relaterar till ämnet: om man ska upp på taket på en ducato-pössl-plåtis och motera: håller det att stå på eller riskerar man att få bucklor?
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ny detaljfråga: hur löser man enklast kabeldragning uppe på husbilstaket. Alltså sträckan från solcell till genomföringen i till husbilen?
Funkar självhäftande kabelkanaler o tål de väder och fartvind? Kan man punktlimma kabeln med sikaflex? Eller funkar buntband med sånadär självhäftande ankarplattor?

Man vill ju inte ha dem löst fladdrande och slamrande.

Tack för svar!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Självhäftande kabelkanaler på rengjord yta sitter fortfarande efter 7 år men de sitter inte i fartvinden. Troligen kommer UV att döda dem men då får jag väl byta till nya.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

JanneB53

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30780
Medlemskap
2024
Om jag skulle vilja montera en relativt plan solpanel på ett korrugerat tak (plåtis) skulle jag börja med att kolla var på taket solpanelen ska monteras. Sedan skulle jag lägga tunn livsmedelplast (gladpack) på taket så att den följer takets form och lite bredare än solpanelen. Sedan blanda till Plastic Padding (eller motsvarande härdplast) i dalarna . Efter härdning är det bara att lyfta de härdade bitarna och ta bort plastfolien. Sedan är det bara att snygga till bitarna, limma dem med lämpligt lim mot taket och panelen. Plastfilm och härdplast är ett bra sätt att anpassa krångliga ytor mot varandra. Har ingen husbil själv än så jag kan inte visa några bilder men har tidigare i yrket (Industridesigner) använt denna princip bla vid modellbyggen och mockups.

Förmodligen behövs bara kortare bitar, tror inte att bitarna behöver gå under hela solcellen.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Smart, tack för tipset, Janne!
Du har nog rätt att det förmodligen räcker att göra och fästa sådana utfyllnadsdistanser för dalarna i fram och bakkant på panelerna. Ska ta en allvarlig funderare på det eller om jag ska testa att fylla upp med lim i dalarna. De är inte så djupa, typ 1cm.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tänk även på att skit samlas alltid under solpaneler, det är bra ifall löv m.m. lätt spolas/dräneras bort, även av en rejäl regnskur.

Annars kan man till slut stå med en kompost på taket.
 
Toppen