• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så här monterade jag flexibla (tunna) solceller

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
Var så nöjd med resultatet så tänkte dela med mig.
Gick länge(under vintern) och funderade på ett bra sätt att montera dessa 3 mm tjocka och ett kilo typ tunga soleceller.

Newly Factory Price semi flexible solar panel 100w; solar panel 12V 100 w watt; monocrystalline solar cell with glue or without-in Solar Cells from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

Kände från början att bygga en ram eller gegga med sikaflex inte var för dessa soleceller. Jag handlade denna tejp 89kr på Hornbach för att testa om det kan bli bra

TESA Extra Power Extreme Outdoor vävtejp transparent 20m x 48mm

Här är bilder på montaget:

IMG_20180423_165527.jpg

IMG_20180423_165832.jpg



IMG_20180423_170909.jpg

IMG_20180423_172647.jpg

När jag satte på tejpen så hade jag lite onda aningar, men dock kändes tejpen tjock och den var riktigt svår att riva av för hand(tand),

Efter 2 veckor skulle ville jag testa hur tejpen var så jag tänkte ta bort en bit. Det verkar som tejpen vulkar fast för den går knappt att ta bort, jag tog i för allt jag hade och då lossnade det en bit istället för att tejpen skulle slitas bort. Tvättar man rent(T-röd) innan tejpen sätts så vulkar den ordentligt så inte lätt att få bort sen..

Denna tejp är väldigt bra för detta montage och fördelarna är att:
- det är lätt att ta bort en panel(rakblad) och tejpa dit den igen(mer tejp), t.ex vid reklamation
- tejpen är billig och montaget blir billigt
- tejpen är transparent så gör inte så mycket om man tejpar över några celler
- man kan ha sällskap av barn(vid montage) då inga kladdiga tublim används

Hoppas någon får nytta av detta och Glad sommar
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
868
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej Hans Erik!
Är oxå i färd med att installera tunna paneler och har lite beslutsångest om jag ska limma eller tejpa.
Har även utmaningen att taket är korrugerat (plåtis). Och tänker att tejp kanske kan följa plåten även i dalarna så att det blir fartvindtätt.

Hur håller den tesa-tejp du använt så här efter ett år?
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Efter ett år
Hej Hans Erik!
Är oxå i färd med att installera tunna paneler och har lite beslutsångest om jag ska limma eller tejpa.
Har även utmaningen att taket är korrugerat (plåtis). Och tänker att tejp kanske kan följa plåten även i dalarna så att det blir fartvindtätt.

Hur håller den tesa-tejp du använt så här efter ett år?

Tejpen höll i ett år, jag tog bort den för en månad sedan och satte Sikaflex 591 istället, jag ska ta en bild och visa hur det ser ut. Tejp var inte så bra men billigt. Tejpen torkade typ och blev spröd. Det kunde man väl ha räknat ut men man lär sig :twitcy: Ska ta en bild på min Sikaflex 591 installation efter kaffet
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag och en kompis satte upp till 6st tunna 100w paneler på våra husbilar och vi satte dem med en dyr dubbel häftand tejp detta gjorde vi i februari detta år, tejpen håller 100kg/metern och när man sätter tejpen under panelen så kan inte solen bryta ner tejpen.... Sen får vi se hur det blir med värmen från panelerna om den påverkar tejpen.... Men för säkerhets skull så satte vi också en aluminium list i framkanten och den limmades med sikaflex
Jag har också en tun 160w som jag monterade med dubbel häftad tejp för mer än 1 år sedan.... Om jag försöker att dra i ett hörn av panelen så ger tejpen inte efter utan allt sitter som "berget" och den panel har ingen aluminium list
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
868
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Tack för infon o bilderna KarlErik! Kanske ska satsa på limning iaf.

Dock lite fundersam hur jag ska hantera korrugeringen på plåtis-taket (längsgående dalar) där det alltså drar in fartvind som kanske gör att det riskerar att släppa. Men PU-lim kanske är såpass starkt att det inte blir något problem...?
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tack för infon o bilderna KarlErik! Kanske ska satsa på limning iaf.

Dock lite fundersam hur jag ska hantera korrugeringen på plåtis-taket (längsgående dalar) där det alltså drar in fartvind som kanske gör att det riskerar att släppa. Men PU-lim kanske är såpass starkt att det inte blir något problem...?

I framkant så hade jag samma problem, fartvinden gick in under panelen då husbilstaket började luta neråt, det var ett glapp på 2cm, jag fyllde helt sonika upp glappet med Sikaflex 591, gick åt en halv tup
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
868
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ja det kanske får bli en sådan lösning. Kladdigt o härligt att greja med :)!
Förresten: nöjde med de billiga "kina-panelerna"? Tänker beställa mina från Aliexpress också
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Ja det kanske får bli en sådan lösning. Kladdigt o härligt att greja med :)!
Förresten: nöjde med de billiga "kina-panelerna"? Tänker beställa mina från Aliexpress också

Jag mätte häromdagen (solig dag kl 1400) och de gav då 6.5 amper. 2x100 watt kinapanel.
Jag vet inte vad de "borde ge" men Max för de 2 ska vara typ 11 amper.
Dom har ju suttit på taket (skåne) ett år nu.
Jag har ett LiFePO4 batteri 12.8V/80Ah - Sunlux® Powerbox batteri och går i tankarna på att köpa 2 till kina paneler då dom jag har inte räcker, jag fricampar 100% och backar upp batteriet med gasol elverk(betala för gasol), som ger 20 amper i timmen, så två timmar på elverket så har jag ström för några dagar rätt bra
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Korrigering i dag 100% sol Pildammsparken Malmö så ger mina 2x100 watt kinapanel 4.4 amper enligt Appen (Min app som jag gjort). Jag har den regulatorn bluesolar mppt 100/30 inställd på LiFePO4 batteri. 4.4 rätt dåligt tror jag
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det kanske är så att ditt batteri är fulladdat, och de 4,4A är någon förbrukare i bilen.

Prova att starta dina storförbrukare typ inverter, och se ifall dina paneler ger mer då
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Det kanske är så att ditt batteri är fulladdat, och de 4,4A är någon förbrukare i bilen.

Prova att starta dina storförbrukare typ inverter, och se ifall dina paneler ger mer då

Jag kopplade bort batteriet när jag mätte 4.4. Batteriet är på 81% laddning. Det var bara regulatorn alltså kopplad. Vänta nu jäklar är den på 6.7 Amper igen, samma sol alltså HAHAH bara en timmes mellanrum, kanske var ett litet moln/mås i vägen. Måste bygga in i appen en historia graf timme-för-timme så man kan nörda ner sig duktigt o_O:twitcy:


IMG_20190515_132017.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Limmade punktvis alltså inte hela panelen på så vi kommer det in vatten/luft under typ och det gör inget. Tejpen som syns på bilden är enbart till för att stabilisera inföVisa bilaga 172125 r limning

Ser bra ut.... men kolla försäkerhets skull att "limmet" biter på plasten på panelen...
Jag limade en aluminium list på taket med sikaflex och lät den går ut ca 1 cm över framkanten på panelena bara för att fartvinden inte skulle kunna komma under panelrna ...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Muskatten: har du någon bild på hur du gjorde med listen?

Här får du en närbild.... denna panel sitter långt framme på taket och följer taket kurva så därför är det viktigt att se till att vinden inte kan få tag i panelen, tidigae har jag förlorat en 100w panel just pga. att vinden fick tag i den och slet av den, den försvann ut i havet samt skadade ena hörnet på denna panel.:swoon: men den fungera ändå perfekt :)... tror att listen är 20mm bred


IMG_0725.JPG
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, sitter o läser om edra solceller, har tankar om jag ska göra nåt liknande ,har lätt för jag har platt tak så det blir nog bra med ditläggningen, har ni någon siffra på edra kostnader totalt , Med vänlig hälsning suned.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
868
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har inte kommit längre än att jag beställt ett solcellspaket så har ingen totalkostnad. Men paketet gick loss på 2000 kr.

Sedan får vi se vilka ytterligare kostnader det blir för montaget (som jag ämnar göra själv).
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tänk på att regulatorn ska klara panelerna watt. Köper man ett "paket" så gör det naturligtvis det men, om du senare vill komplettera med ett par till paneler så klara ofta inte regulatorn det.

En miss jag gjorde var att montera för klena kablar mellan regulator och batteri. Upptäckte det efter någon månad och bytte till grövre, då dubblerades amperen eheheh
 
Senast ändrad:
Toppen