• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver råd om solcell

Joth

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28738
Medlemskap
2025
Vi har precis köpt våran första egna husbil En Adrial Coral 670 sl -11, tidigare lånat av en släkting till och från under några år.

I samband med köpet blir vi erbjudna,

Ett extra batteri (det befintliga ska bytas ut mot ett sådant så det blir 2xbatteri, för AGM vill han ha 3000sek extra)
90 Ah Varta Professional Start/Förbrukning - Batterilagret Webshop

Solpanel 120w
Solpanel 120 W - Batterilagret Webshop

Regulator, PWM
Regulator 20A - Batterilagret Webshop

Till ett pris av 5000sek inklusive montering

(Montering för övrigt har jag inga problem att lösa själv, behöver bara hjälp för någon tusenlapp.

Vad jag förstått är en MPPT regulator att föredra, köra på det jag blivit erbjuden och eventuellt byta regulator?
Är det vettiga grejer? Vet inget om dom och hinner inte riktigt sätta mig in i det hela. Paneler verkar vara en djungel.
Köpa andra komponenter helt och hållet?

Alla tänkbara råd mottages varmt.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Visar fel? Du vet kanske inte att man kan kalibrera enheten. Hur man gör kan man googla fram.

Jo, det vet jag men den visade inte några stabila värden och då är kalibrering hopplös. Det är inte omöjligt att det är fel på instrumentet i vår bil men i och med att jag monterde schunten så kan jag även hela tiden se om det är in eller utgående ström i batteriet och det var inte möjligt med originalinstrumenten, så därför monterade jag ett annat mätinstrument där jag dessutom har koll på det mesta.
 
Toppen