• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Du har förmodligen en väldigt låg utväxling i bakaxeln, du kanske behöver byta den?
Om du tycker att den är skumpig kanske du har för högt lufttryck i däcken?
Annan bakaxel är väl helt omöjligt, har ju tvillinghjul och det här med ABD. Har 3 kg i alla sex hjulen och instruktionsboken säger 3,5 som lägst och sen högre efter lastbehov
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Blev lite besviken när jag flera gånger nu varit ute o provkört bilen. Känns som en liten lastbil och ettan är ju alldeles för låg så den går ju inte att använda och bästa hastigheten verkar vara 85 km. Hur känner ni det som åker med ombyggda skåpbilar. Jag har ju tvillinghjul bak om det kanske bidrar. Har bara kört bilen tidigare i två mil för kompisen körde upp den från Eksjö eftersom jag just då inte fick köra bil men då gick den som ett skott enligt honom. Skall jag sälja den ??? ;)
Låg etta skall du inte vara ledsen för, bara fördelar med det, anser att min bil är alldeles för högt växlad på ettan och i synnerhet på backen finns ingen anledning att behöva slira på kopplingen för att komma baklänges i en trång situation som kräver full uppmärksamhet , där har Fiat misslyckats anser jag:yes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.675
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Annan bakaxel är väl helt omöjligt, har ju tvillinghjul och det här med ABD. Har 3 kg i alla sex hjulen och instruktionsboken säger 3,5 som lägst och sen högre efter lastbehov

Troligen går det att byta utväxling i din befintliga axel, brukar vara möjligt i de bakhjulsdrivna lastbilarna.
ABD är väl någon form av diffbroms/diffspärr, den påverkas förmodligen inte.
När det gäller däcktrycken så behöver du ju väga bilen axelvis, och sedan kolla i däcktillverkarens tabeller vilket tryck du skall använda. Jag tycker att 3Kg bak låter mycket, du har ju fyra hjul där.
Jag kör med 3,75 bak för 2000Kg, men då har jag bara två hjul.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Affe, din bil är väl en 4,5 tonnare från början, och nu kör du i princip olastad.
Kolla ifall du ev kan ta bort en bladfjäder bak för att få den mjukare.

Kolla även åldern på däcken är de över 6år, byt till nytt, brukar göra susen för komfort m.m.
Har även för mej att det finns 13 olika bakaxelutväxlingar till Sprinter.
Du har väl minsta motorn, och tung bil, då brukar bestyckad de med låg utväxling för att den ska orka med fullastad + släp
 
F

F.d. 22252

Guest
Man måste köra lite mer och vänja sig, du anar inte hur jobbigt det var den första tiden med min bil, men nu trivs jag bra. Går ju att sätta på större hjul det gör ganska mycket.
De moderna plåtisarna kör man ju mycket fortare med men boendet tycker jag verkar väldigt enkelt jämfört med din bil. Jag ser körandet som en transportsträcka det är boendet som är det viktiga. Och du är ju pensionär så varför ha bråttom?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Affe, din bil är väl en 4,5 tonnare från början, och nu kör du i princip olastad.
Kolla ifall du ev kan ta bort en bladfjäder bak för att få den mjukare.

Kolla även åldern på däcken är de över 6år, byt till nytt, brukar göra susen för komfort m.m.
Har även för mej att det finns 13 olika bakaxelutväxlingar till Sprinter.
Du har väl minsta motorn, och tung bil, då brukar bestyckad de med låg utväxling för att den ska orka med fullastad + släp
Största motorn som finns i dom här årgångarna av Sprinter. 5 cyl o 122 hp
När kompisen hjälpte mig att köra hem den sa han att han ibland var uppe i 140km men han kanske skojade med mig
 
Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Låg utväxling på ettan är väl bara bra. Men hur är det på högsta växeln. är den ochså låg? I så fall tänker jag att det kan vara ide att fundera på utväxling. Min G30 Van (med högre totalvikt) har lägre utväxling än de vanligare G20 vanarna. Det kompenseras delvis av större hjul och sen har jag gått upp ytterligare lite i dimention. Hastighetsmätaren visar idag 1-2 km/h mindre än verklig fart så jag får akta mig för att lägga på moms som i de flesta bilar där mätare ofta visar 10% för mkt.

För körkomforten tänker jag att framfjädringen spelar större roll än bak. Möjligen skulle du kunna byta fjädrar till nogot från en lättreggad Sprinter? Men alla sådana här lastbilar är långt ifrån vanliga personbilar o bland de värre jag kört är äldre Fiat Ducati husbil som grannen har (90 talare) Maken till skrammel o skak har jag inte upplevt sen jag hade Volvo Valp.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En sak som kan føre til seg bil er problem med turboen, OM den har hengt seg så blir det lav toppfart og svak akselreasjon. Samme gjelder lekasje på luftslangene ved turboen. Sjekk spesiellt slangen fra turbo til motor, har den sprikkar så bytt den. Under drift har denne et overtrykk og minste sprikk så reduseres dette.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det finns ju också möjligheten att optimera. Nu är det ju en äldre bil med som jag tror har mekanisk insprutning & det kan nog Dieselmeken hjälpa till med. Hem
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej Bennsan
Styrkan i bilen är inget problem med den urstark, med mitt lilla missnöje är ju att det är väldigt mycket lastbilskänsla i den och hård i fjädringen, ettan är så lågt växlad att det blir bara en krypväxel så jag starta nu istället på tvåan. Skall prova med att sänka lufttrycket i däcken. Bilen får ju lasta 4,5 ton o h väger nu 3 ton. Har nu provat den i 120km :)
Men det är väl så med gamla transportbilar
 
F

F.d. 940

Guest
Hej Bennsan
Styrkan i bilen är inget problem med den urstark, med mitt lilla missnöje är ju att det är väldigt mycket lastbilskänsla i den och hård i fjädringen, ettan är så lågt växlad att det blir bara en krypväxel så jag starta nu istället på tvåan. Skall prova med att sänka lufttrycket i däcken. Bilen får ju lasta 4,5 ton o h väger nu 3 ton. Har nu provat den i 120km :)
Men det är väl så med gamla transportbilar
Kolla hur gamla däcken är, över 5år så byt det gör väldigt mycket på komforten, väg varje axel och anpassa lufttrycket i däcken efter detta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.675
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Största motorn som finns i dom här årgångarna av Sprinter. 5 cyl o 122 hp
När kompisen hjälpte mig att köra hem den sa han att han ibland var uppe i 140km men han kanske skojade med mig

Den kan förmodligen göra 140Km/tim, frågan är vid viket varvtal, dom där gamla mercedesdieslarna kunde varva ganska bra!
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Affe!! Du får köpa en Fiat..haha..
Skämtar med dej..,, du får nog vänja dej tror jag sen behöver bilen gå lite så att den får rulla lite, dom är ju av äldre modell o lite mer lastbilskänsla!
Var ju van vid min förra m 2,5D sugmotor m 75hk o 2400kg, men det gick bra fast omkörningarna fick ju planeras!!

Jag har ju hela 5hk mer i min Ducato..hahaha, med 3 ton o dubbelhjul så är det ju bra om du får upp den i 140, jag har varit uppe i 150km/h med min, men den går bäst runt 100km, sen ökar förbrukningen mycket, ligger jag på 90km/h så går den på 0,75-0,85 per mil med dom dyra bränsle priserna så får man inte ha bråttom om man nu behöver det när man är ledig o ska ut o njuta!!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Misstänker att vi har samma utv. i bakaxeln.
Jag har förvisso automat, men mer Hk.
Jag har en 616, (6ton) 5cyl. 2,7L 156hk.
Väger 5650kg med vårat bohag.
Går i planer att optimera den, får då 200hk, och över 100Nm mer, nu går det tungt i backarna, och den växlar ner från 5'an till 4'an, kan hålla runt 80 i backarna med full gas.
Du har väl en 412.
Min varvar också rejält
3000v/m I 100km/h
Har haft upp den i 140km/h, då är det rödvarv i motorn, och mycket otäckt, lite som när Bengtic beskriver sin i högfartsfärd.
Vi kör aldrig över 100, den går som bäst strax under 90, och vi har inte bråttom.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Jag tänker väl aldrig köra i 140km men det var som kompisen när han körde hem den och nu har han ändrat sig till c:a 120km. Avser att ligga runt 90km när jag är ute och åker. Tyvärr saknar jag varvräknare. Nöjd med bilen i övrigt så det jag menade med dessa inägg var komforten men har ju bara haft nya bilar därför besvikelsen men man kan ju inte jämföra päron med apelsiner:)
Skall besiktiga på fredag åker in o testar som den är men skall i vilket fall låta justera ljuset för står det fel så vet jag att det alltid ombesiktning. Kanske får jag klagomål på bromsarna eftersom den stått still i fyra år men förhoppningsvis får jag en månad på mig att fixa dom. Har i nödfall beställt nya klossar o band bak. Kör för fullt på flygfältet och bromsar o bromsar för att dom skall slita till sig
 
F

F.d. 22252

Guest
Lite konstigt med dessa bilar de är tunga och stadiga men ser man på viktfördelningen så är det mera som en gammal vw.
Vad som händer när det börjar gå fort är detsamma som min vw -58 den blir väldigt lättstyrd och ingen riktig vilja att hålla kursen rakt fram, vi kursförändring pga. vind lutning eller kurva vill de gärna överstyra och en resolut och ofta ständigt återkommande stryrning behövs. Mycket tröttande och en osäker känsla som förvärras i branta nedförsbackar där det kan sluta illa om man inte gör som lastbilarna börjar bromsa dirkt när det börjar gå neråt. Vilket jag gör.
Bättre med bakhjulsdrivna de motorbromsar ju inte på framhjulen och de där skumma dragningarna höger - vänster vid pådrag avslag saknas.
Jag kan oftast hålla 80 i uppförsbackarna och det blir på femman så då slipper jag växla ner så vikten betyder allt när det går uppför -eller nedför.
Upplevelsen av en bil har jag försökt uttrycka i fjädring ljud och sittkomfort, styrsvaret är också viktigt.
Om jag jämför med min bil så är fjädringen väldigt bra nästan mjuk sittkomforten är bra efter en del justeringar och väldigt viktigt känns armstöden eftersom det ofta är min fasta punkt när jag kör.

Ett högt motorljud gör att bilen låter ansträngd och vinandet från växellåda och ljud från framhjulen gör att man upplever en dålig komfort och att bilen kan rasa närsomhelst.
I våra personbilar ligger det en massa ljudisolering för att dölja ljud vilket gör att vi får en falsk uppfattning av verkligheten, en bidragande orsak till att elbilar är omtyckta tror jag.
För mej är det en trygghet att bilen känns lite lastbilsliknande förmodligen för att jag vid mycket unga år fick följa med min far när han körde olja till olika ställen och senare i livet när jag långpendlade varje helg från malmö till norrköping.
Vad jag vill komma fram till är att upplevelsen av en bil inte nödvändigtvis måste vara sann det får man bekräftat när man kört ett antal hundra mil och vant sej och åtgärdat en del saker som inte är bra.
Den bil jag körde ner till portugal med 2016 var en fruktansvärt jobbig bil att köra, idag efter en del förändringar kör jag den hellre än en personbil känner mej trygg och bekväm men skulle vilja bättre ljudisolering fast eftersom hörseln gått ner kanske beroende på bilen så känns det inte lika jobbigt.
Till sist en husbil är inte en bil det är en bostad ett hem en trygghet som alla hem borde vara. Har man som dej Affe lagt sin själ i den i flera år ska man inte tvivla utan gå framåt du kommer ha mycket glädje av den i lång tid när du rest runt lite och bott i den kommer du hitta nya förbättringar hela tiden så att den närmar sej perfektionen som såna som du söker.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Varit på flygfältet och provbromsat igen. Bromsarna tar kanonbra men pedalen är fortfarande svampig men trampar hag ner ordentligt då nyper den ordentligt. Förmodade att det var luft i systemet. Så jag lämnade in den på en verkstad för luftning. Det gick inte att få ut nån luft så det var inte felet för den svampiga bromsen. Åkte till min kompis i båtverkstaden och förklarade felet för honom. Han kom med en teori om felet eftersom det inte var luft så kom han med lösningen som jag verkligen tror på.
I och med bilen har stått i garaget i fyra år så trodde han att bromskaliprarna hade fastnat i sina löpbultar. Dessa skall ju sitta pre ic rörliga i dessa bultar.
När jag tryckte på pedalen första gången så löpte dom en bit på dessa bultar och vid nästa tryck så gick dom längre och då blev pedalvägen mindre så då tog bromsen högre upp o vid nästa tryck så var kaliprarna i rätt läge så då var pedalen högst upp som den skall vara. Åkte till verkstaden och på talade detta så till svar fick jag
”Ja så kan det ju vara” Skallnu plocka isär och smörja upp dessa men hinner inte till fredag nät bilen skall besiktigas och verkstaden sa att besiktningen kommer nog godkänna det möjligen för stor pedalväg vid första trampet för bromspedalen är stenhård
Även vid första trampet så den kommer ändå att att låsa testrullarna vid första trampet
Stort inlägg för ingenting men ;) Det längsta jag skrivit i detta forum :):)
 
F

F.d. 22252

Guest
Kan ju bli skumma problem från bromsregulatorn som känner av hur bilen är lastad, finns nog spaltmeter att läsa om det.
Normalt så brukar ju luft göra att pedalen hamnar långt ner vid första trycket och sen när luften komprimerats så känns den mera stum och tar högre upp.
Luft kan ju gömma sig lite överallt i ledningarna jag vet att man kan vakumsuga från behållarna och få ut en del gömd luft.
Jag tror inte så mycket på kärvningen i bromscaliprarna logiskt borde det inte vara det felet men tiden får utvisa, bara att köra in och testa, något fel får man räkna med.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Kan ju bli skumma problem från bromsregulatorn som känner av hur bilen är lastad, finns nog spaltmeter att läsa om det.
Normalt så brukar ju luft göra att pedalen hamnar långt ner vid första trycket och sen när luften komprimerats så känns den mera stum och tar högre upp.
Luft kan ju gömma sig lite överallt i ledningarna jag vet att man kan vakumsuga från behållarna och få ut en del gömd luft.
Jag tror inte så mycket på kärvningen i bromscaliprarna logiskt borde det inte vara det felet men tiden får utvisa, bara att köra in och testa, något fel får man räkna med.
Eftersom bilen stått still i fyra år så tror jag faktiskt på teorin om att dom har fastnat i sina glidbultar, caliprarna skall ju vara flytande på sina bultar? Hur skall det annars komma in luft i systemet eftersom bilen inte har använts ?
Bromsarna uppträder givetsvis som det vore luft i systemet för trycker jag på pedalen två gånger så är ju pedalen högst upp och stenhård
 
Toppen