• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tolkning parkeringsregler

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Om man har en tidsgräns på 24 h och vill stanna 2 dag. Om man byter plats får man då 24 h ytterliggare?
Arne B
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Om man har en tidsgräns på 24 h och vill stanna 2 dag. Om man byter plats får man då 24 h ytterliggare?
Arne B

...... För det allra mesta fungerar det utmärkt just för att det är hopplöst att kontrollera att en bilist har gjort på det sättet. Frågan har dock prövats av högsta domstolen som konstaterat att en kort förflyttning vars enda syfte är att få ny parkeringstid inte innebär ny parkering. ......

Byte av plats vid tidsbegränsad parkering - Parkeringsböter - Lawline
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Tänk så skönt jag hade det under alla mina år med husbilen runt om i Europa, då räckte det långt med sunt förnuft. Jag slapp alla olika tolkningar och tyckande och klarade mig både från böter och andra otrevligheter trots att jag mest övernattade fritt på gator och torg i tätorter. ;)
 
F

F.d. 58689

Guest
Har aldrig hört att en ställplats för HB har någon viktbegrensning.
Väcker fjolårets tråd.

Nej, men man skall nog skilja på ställplats och allmän parkering, den med P-skylten.
Vad som i denna tråd avser Trollhättan kanske inte gäller andra kommuner. Det kan skilja en hel del i parkeringsföreskrifterna för olika kommuner.
Vad som gäller parkering för Husbilar verkar tyvärr hamnat i en gråzon, även de som klassas "lätt lastbil", för varken kommuner eller Transportstyrelsen verkar ha hängt med i den utvecklingen.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen