• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat service

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Har skrivit detta tidigare, är det någon som har fått kamremsbrott vid låga miltal? Som budbil kan den säkert på 10000mil + på 4 år, att tiden 4år skulle ta knäcken på en kamrem tror jag inte på,livet är fyllt av risktagningar detta är en av många byta/eller inte?
Skall byta remmen nästa år, då är bilen åtta år och ca.8000mil det blir första byte.Förra bilen bytte jag efter sju år och 9000Mil.Har under mina över trettio år i bilverkstad sett en havererad kamrem (Fiat)som var nyare än fem år, och detta berodde av en avåkning.Motorrummet var fullt av snö då bilen startades och remmen kuggade över.
Detta är ingen rekommendation men så gör jag,alla gör som de bäst tycker.
Mvh s670sl
 
Senast ändrad:

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
Vem vänder man sig till i Stockholmstrakten om service behövs eller om olyckan är framme? Någon seriös verkstad.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Har skrivit detta tidigare, är det någon som har fått kamremsbrott vid låga miltal? Som budbil kan den säkert på 10000mil + på 4 år, att tiden 4år skulle ta knäcken på en kamrem tror jag inte på,livet är fyllt av risktagningar detta är en av många byta/eller inte?
Vi har just nu 5 st Fiat Ducato som rullar som färdtjänst fordon, äldsta bilen är fyra år gammal, remmen inte bytt än men ska göras vid nästa service som blir nu snart.
Bilen har idag gått nånstans runt 17.000 mil. 2,3 130 HK -15.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
På min förra bil Volvo V60 var det 18000 mil mellan varje kamremsbyte så man kan ju fråga sig varför Fiat bara har 4000 mil på sina Ducatomotorer. Skulle Fiats remmar vara så mycket sämre? Troligtvis inte, det är nog mer en fråga om att tjäna pengar på eftermarknaden.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja bytesintervaller är väl något som man inte skall rekommendera till andra om det skulle hända något, och då kan det ju t.o.m. eller troligen bero på andra faktorer än att just själva remmen har gett upp.
Det finns ju olika konstruktion på remmar och olika vävförstärkningar på olika sätt ute i själva kuggarna på remmen.
Det kan väl i vissa fall vara mer motiverat att byta för att få nya stödrullar med nya lager men då handlar det ju mest om hur mycket de snurrat, alltså hur många mil bilen gått och inte år.
Men att behöva byta en rem som bara gått 2000 mil för att den är fyra år gammal verkar ............. Ja.
Problemet är väl också att den nya remmen har kanske legat några år på lagerhyllor och borde kanske ha åldrats på samma dramatiska sätt även där.
Då borde tillverkningsår stämplat på remmen vara befogat på samma sätt som på gasolslangar, men jag tror mig aldrig sett någon datumstämpel på någon rem.

Grannens gamle far fick ett glatt brev på posten att nu var det dags att byta kamrem på bilen. Det var en liten Peugeot personbil som hade nått fyraårsgränsen, alltid stått i garage, och knappt gått 700 lugna sommarmil.

Ingen rekommendation till andra men personligen så börjar jag att fundera på byte vid åtta år och ca. 8.000 mil och försöker att få det gjort innan tio år och ca. 10.000 mil.
Om det drar ut på tiden så kan jag bara skylla på att det är rätt tråkigt/trångt att byta rem på många bilar, för själva kostnaden för rem med stödrulle/spännare beroende på konstruktion brukar ligga mellan ca. 500:- och 1.400:-
O så vattenpumpen, visserligen så driver ju kamremmen vattenpumpen ofta nu för tiden och kanske belastas den mera än när den drivs av en "fläktrem", men man har nog aldrig förr funderat på byte av vattenpump i förebyggande syfte före 20.000 mil eller mer. En så tydlig kvalitetsförsämring på något så vanligt som en bilvattenpump som funnits i över hundra och säkert funkat bra i sin konstruktion sedan bilar tillverkade på trettiotalet eller tidigare verkar mysko.

Förlåt :p... Lite gnällig kanske men man får en känsla av att bli utnyttjad som mjölkko vid köp av ny bil med hot om garantiförlust om man inte ställer upp på servicekostnaderna.
Montro om någon firma törs testa med kamremsbyte efter 1000 mil eller max ett år för att se om man kan mjölka in ännu mer pengar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Ingen rekommendation till andra men personligen så börjar jag att fundera på byte vid åtta år och ca. 8.000 mil och försöker att få det gjort innan tio år och ca. 10.000 mil.

M.v.h. JANKRO.
Jag håller med Jankro i allt han skrev, kanske speciellt det jag citerat. Bakgrunden till det är min Audi TT av årsmodell 2000 som fick sin första kamrem utbytt 2012 vid ca 8500 mil (rekommenderat byte 5 år/12000 mil). Den remmen såg ut som ny, inga torksprickor e.d. Däremot byttes vattenpumpen också. Det var vid bytet inga fel på pumpen men eftersom "vingarna" på pumpen var gjorda av plast där flera andra haft problem med att "vingarna" gått av med med överhettning som följd så hade VAG bytt pump till en i metall som håller bättre. Det är lite av ett otyg att man måste plocka bort kamremmen för att kunna byta vattenpump.

Jag är en gammal båtmänniska så vi har nu köpt vår första husbil (en Dethleffs i6611, 2016) som rullat 415 mil idag. Nästa år borde vi byta rem, eller (4 år)??

Eftersom vi fortfarande har båten kvar så kommer husbilen inte att ha rullat över 8-900 mil till våren så det känns inte riktigt rätt att byta utan jag kommer troligen att rulla vidare ett tag till.

Jo just det, TT:n rullar fortfarande på sin andra rem sedan 2000. Nu med hela 9800 mil på mätaren. :)

Men som sagt, ingen rekommendation till andra, bara egna erfarenheter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
O.T.
Fick kamremmen bytt i min XC70 2004, för andra gången.
den hade gått >17000mil, alltså över 2000mil mot rekommenderat, inget fel på den remmen.
bilen har nu rullat 33000mil.

Min mor råkade ut för kamremsbrott på sin volvo965-1991, på den var intervallet 4500mil !!!,
och hon hade passerat det med några tusen mil.
Det blev motorbyte på den.
 

viana

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Tack för tipset! Inte billigt det heller, men bra service. De ville ha 13`för service och kamremsbyte utan vattenpump. När de väl börjat plocka visade det sig att vattenpumpen läckte så det blev byte där också. Allsomallt 15 900 kr, alltså samma pris som Bossings, men då bytte de vattenpumpen. Det skulle kostat ca 21 000 hos Bossings. Helt makalöst, kommer aldrig lämna nåt där.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag betalade 4995 kr för kamremsbyte (ej vattenpump) och 1995 kr för basservice Fiat (2.3, 148 hk); Bilfynd i Helsingborg. Bilen fungerar fortfarande :)
 
F

F.d. 55989

Guest
Tack för tipset! Inte billigt det heller, men bra service. De ville ha 13`för service och kamremsbyte utan vattenpump. När de väl börjat plocka visade det sig att vattenpumpen läckte så det blev byte där också. Allsomallt 15 900 kr, alltså samma pris som Bossings, men då bytte de vattenpumpen. Det skulle kostat ca 21 000 hos Bossings. Helt makalöst, kommer aldrig lämna nåt där.
Nej det ska man inte göra. Fått vår bil förstörd där så det blev byte.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Tack för tipset! Inte billigt det heller, men bra service. De ville ha 13`för service och kamremsbyte utan vattenpump. När de väl börjat plocka visade det sig att vattenpumpen läckte så det blev byte där också. Allsomallt 15 900 kr, alltså samma pris som Bossings, men då bytte de vattenpumpen. Det skulle kostat ca 21 000 hos Bossings. Helt makalöst, kommer aldrig lämna nåt där.
2900kr för en vattenpump den måste va gjord av silver minst :wideeyed:
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
2900kr för en vattenpump den måste va gjord av silver minst :wideeyed:
Tillkommer arbetskostnad för att byta vattenpumpen samt ny kylarvätska + luftning av system osv. Gör det själva om ni inte är beredda att betala. Samt att det skiljer väldigt mycket på hel o halv integrerad bil i arbetskostnad, det ska man oxå väga in alla priser som far runt här.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Tillkommer arbetskostnad för att byta vattenpumpen samt ny kylarvätska + luftning av system osv. Gör det själva om ni inte är beredda att betala. Samt att det skiljer väldigt mycket på hel o halv integrerad bil i arbetskostnad, det ska man oxå väga in alla priser som far runt här.
Arbetstiden kan inte vara så många minuter extra när allt ändå är nerskruvat ,luftning är väl inte heller så besvärligt, men glykol de e dyra grejer :twitcy:
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Kikat lite , en vattenpump ca 7 till 8 hundra, några liter glykol max 100 kr för firman. Förstår att verkstaden gärna vill byta till en arbetskostnad på i runda slängar 2 tusen kr. Och det är inte för att vi ska göra det själva som du skrev Topaz utan det beror på att verkstäderna här flår oss på pengar för ingenting :cool:
 
Toppen