• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, håller med om att den gamla husbil jag har duger fint. J5 bensin och 85hk. Vinter klarar den galant, inte frusit även om det varit en bra bit under 20° minus. En 90:a som inte var dyr i inköp, bränsle törst? nja klarar mig på ca 1,1 - 1,3 fast mycket fortare än 85 kör jag inte. Glassig är den inte men ganska snäll mot plånboken.
Hoppas på många år till med den.
Är ju snart veteran, kanske lite veteran träffar?
 
F

F.d. 22252

Guest
Blir ju lite dyrare på bränsle men billigare i drift än min bil eftersom den kostade 5450kr i skatt/år. Men nu är den så billig i drift att skulle jag vilja spara skulle jag ha den som enda fordon - problemet är ju parkering. Inte kör man mycket fortare än 85 även med personbilen är ju 80km på många vägar.
Såg en gammal mercedes i santa pola Bahia camping som säkert var sen 70talet men väldigt fint renoverad.
Kan man hålla fukt och rost borta och ha rullande renovering så ger dessa gamla bilar mer komfort än många nyare mycket billigare och med frihet att bygga och förändra eftersom man knappast kan minska värdet snarare tvärtom.
Och man har ju alltid en bostad även om allt annat skulle rasa omkring en, en trygghet ett hem som alltid finns där.
 
F

F.d. 22252

Guest
Nu när livet börjar återvända har jag beställt reservdelar till husbilen olje och bränslefilter höger motorfäste vänster verkade svårt att byta så det får vänta, det högra har en massa sprickor.
Sen följde jag det Affzell skrev om stötdämpare och beställde 2 st, ganska enkelt att byta och förhoppningsvis blir det en stabilare bil av det, under 1000kr för 2 st Monroe dämpare kan det vara värt.
Inget av jobben är ju särskilt stora och jag borde kunna fixa det själv men kroppen värker av någon anledning men det är inget mot de senaste månadernas lidande och depression.
Har en tanke att kanske köra söderut trots allt om jag känner för det i nov när det börjar bli jobbigt med kyla och mörker.
Funderar på att ha husbilen att köra med till dess till vardags dels så håller man den igång och vet om det finns fel och sen ställer jag av eller som jag tänker säljer min andrabil så blir det billigt 2000kr i försäkring ingen skatt. Tar inte mycket bränsle heller speciellt nu när den är tom på vatten och allt annat inne.
Funderar även på att försöka få till en ordentligt bred säng dels för egen bekvämlighet men även utifall man skulle bli två. Svårigheten är att man måste fälla upp och ner saker.
Har haft funderingar kring dieselvärmare men måste nog öka solpanelerna och batteriet skjuter det på framtiden, jag har ju en bra isolerad bil och en nästan full spansk flaska och en svensk räcker ju ganska länge. Kostnaden för gasol är ju inte högre än diesel. Kylskåpet har jag inte gjort något med, under färd fungerar ju kompressorboxen perfekt behöver egentligen inte mer plats för det som måste ha kyla.
Tänkte sätta in en micro ev. istället för tv då kan jag ju lätt fixa mat när jag står på el. Tv använder jag inte utomlands blir datorn istället där kan jag se svensk tv.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Ja det där med att bara ha husbilen som fordon har jag också varit inne på. Då jag använder bussen året runt, för att handla och lite andra resor. Känns det inte helt främmande.
Har en del saker att förbättra, montera en elektrisk motorvärmare och försöka bygga en dragkrok.
Jag har vattenburen värme och värmeväxlare från motorn, så jag kan använda det på två sätt.
Värma bussen när jag kör och andra vägen som motorvärmare. Men att värma hela bussen för att kunna åka iväg känns inte ekonomiskt. Sedan är det där med snö på taket, vill ju inte få böter för dålig snöröjning.
Har stege upp, men väldigt halt och det känns inte helt ofarligt. I mina trakter kommer det en del snö, så ett tak för husbilen vore nog bra, men allt kostar.
Kanske borde man göra som du gjort tidigare, lämna Sverige på vintern. Lite sjukdom gör att jag tvekar inför det, men det kanske går.
Man kanske ska ta chansen innan det är för sent att ge sig iväg, jag är ensam så det är väl bara att åka.
Hur gör du med tillsyn av ditt boende? Känns inte riktigt bra att lämna huset tomt, min son bor några mil bort men kan väl inte begära att han ska sköta allt.
Kanske är det också lite så, att rädslan för att få problem på vägen bromsar en del.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nu när livet börjar återvända har jag beställt reservdelar till husbilen olje och bränslefilter höger motorfäste vänster verkade svårt att byta så det får vänta, det högra har en massa sprickor.
Sen följde jag det Affzell skrev om stötdämpare och beställde 2 st, ganska enkelt att byta och förhoppningsvis blir det en stabilare bil av det, under 1000kr för 2 st Monroe dämpare kan det vara värt.
Inget av jobben är ju särskilt stora och jag borde kunna fixa det själv men kroppen värker av någon anledning men det är inget mot de senaste månadernas lidande och depression.
Har en tanke att kanske köra söderut trots allt om jag känner för det i nov när det börjar bli jobbigt med kyla och mörker.
Funderar på att ha husbilen att köra med till dess till vardags dels så håller man den igång och vet om det finns fel och sen ställer jag av eller som jag tänker säljer min andrabil så blir det billigt 2000kr i försäkring ingen skatt. Tar inte mycket bränsle heller speciellt nu när den är tom på vatten och allt annat inne.
Funderar även på att försöka få till en ordentligt bred säng dels för egen bekvämlighet men även utifall man skulle bli två. Svårigheten är att man måste fälla upp och ner saker.
Har haft funderingar kring dieselvärmare men måste nog öka solpanelerna och batteriet skjuter det på framtiden, jag har ju en bra isolerad bil och en nästan full spansk flaska och en svensk räcker ju ganska länge. Kostnaden för gasol är ju inte högre än diesel. Kylskåpet har jag inte gjort något med, under färd fungerar ju kompressorboxen perfekt behöver egentligen inte mer plats för det som måste ha kyla.
Tänkte sätta in en micro ev. istället för tv då kan jag ju lätt fixa mat när jag står på el. Tv använder jag inte utomlands blir datorn istället där kan jag se svensk tv.
Bra tånkt med dåmpare, nämnde det för dig för flera år sedan men bättre sent än aldrig, men du måste såklart byta alla 4, bak är allra viktigast och eftersom den är maxlastad så är det inte så lätt att hitta rätt dämpare!

Glöm dieselvärmare, drar kopiöst med ström och bullrar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag bor i radhus och har grannar som kan plocka in posten åt mej ställer värmepumpen på lägsta 16 gr skulle den gå sönder så slår elementen på så det blir aldrig riktigt kallt sedan kommer det värme från väggarna så ingen risk att något fryser sönder.
Sjuka är nästan alla mer eller mindre och tror man att man är frisk så är det bara att vänta några månader så har man åkt på något. Tror på att leva lite för dagen om man är så pass bra att man orkar. Sjukvården i Spanien är enligt min erfarenhet helt överlägsen den svenska, det enda problemet är ju att man blir ganska ensam bland spansktalande. Man blir ju lite prioriterad man gör alla undersökningar och kontrollerar allt, hemma sparar man ju men där betalar landstinget så de gör allt mycket folk i vården överallt. Kostade noll kronor 5 dagar på sjukhus med mat!
Man får ju kolla upp bilen innan man åker men kör man med den regelbundet har man ju rätt bra koll, värre om den stått avställd länge och sen ska ut på långtur då kan man vara säker på att något har hänt med bromsar och liknande. verkstadskostnaderna i spanien ligger på en tredjedel av de svenska.
Är 317mil till santa pola inte så långt om man tänker på att det kanske man kör på några månader hemomkring. Sista gången körde jag mellan 30-40 mil om dagen nästa gång kanske jag lägger in en helt körfri dag för att vila upp mej emellanåt. Planerar stoppen i förväg så jag är framme på eftermiddagen kan äta ta en öl och kanske prata lite med folk. Helst skulle man ju vilja vara två men det är som det är. Åkte ju ihop med plastpelle för några år sedan men det var jobbigt han kör för fort. Bästa är om man kompisåker och bestämmer vart man ska stanna för kvällen och träffs där.
Känner att det blir nog en resa till med husbilen om jag inte hittar ett bra boende på nätet och flyger, men frihetskänslan med husbilen är överlägsen bara sätta sig i och köra och ha hemmet med sej.
 
F

F.d. 22252

Guest
Bra tånkt med dåmpare, nämnde det för dig för flera år sedan men bättre sent än aldrig, men du måste såklart byta alla 4, bak är allra viktigast och eftersom den är maxlastad så är det inte så lätt att hitta rätt dämpare!

Glöm dieselvärmare, drar kopiöst med ström och bullrar.
Byta fram blir dyrt och besvärligt även om det behövs. Hittade Monroe dämpare 429kr st bak. Jag har ju lilla chassiet och max 2800kg så inga problem med dämpare det är ju en liten lätt bil. Titta på Planar 2kw värmare den har bra data och jag har hört den igång går tyst och fint tar inte mycket ström heller under 5000kr för hela satsen med allt man behöver. De säljs i Linköping några mil från mej. Enda problemet är att de tar mer ström om man ska reglera ner effekten för det blir ju start och stopp. och min bil är ju väldigt välisolerad den behöver mindre än 1 kw vid strax över fryspunkten för att jag ska ha 22gr inne.
Men jag är numera ganska nöjd med Truman den håller temperaturen bättre än eltillsatsen där det är stor hysteres på termostaten. Tyvärr skriker fläkten ibland. Ska montera en datafläkt som blåser på truman så kan jag köra den som punktvärme räcker för det mesta. SAM_0738.JPG
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Byta fram blir dyrt och besvärligt även om det behövs. Hittade Monroe dämpare 429kr st bak. Jag har ju lilla chassiet och max 2800kg så inga problem med dämpare det är ju en liten lätt bil. Titta på Planar 2kw värmare den har bra data och jag har hört den igång går tyst och fint tar inte mycket ström heller under 5000kr för hela satsen med allt man behöver. De säljs i Linköping några mil från mej. Enda problemet är att de tar mer ström om man ska reglera ner effekten för det blir ju start och stopp. och min bil är ju väldigt välisolerad den behöver mindre än 1 kw vid strax över fryspunkten för att jag ska ha 22gr inne.
Men jag är numera ganska nöjd med Truman den håller temperaturen bättre än eltillsatsen där det är stor hysteres på termostaten. Tyvärr skriker fläkten ibland. Ska montera en datafläkt som blåser på truman så kan jag köra den som punktvärme räcker för det mesta. Visa bilaga 176313
Men snälla du, det finns en riktig fläkt till Truman som tom reglerar farten automatiskt, varför vimsa till saker hela tiden!

Byta fram är skitenkelt, värre bak skulle jag vilja påstå och fram har du redan nu problem med lagren som blr bytas också påpekat för flera pr sedan men du körde 5-56!
 
F

F.d. 15918

Guest
Hej Bengtic, har följt din tråd och jag har också funderat på en dieselvärmare, har kollat på denna 2/5/8KW 12V Diesel Air Heater Car Bus Trucks Boat Car Heater with New LCD Monitor New Remote Control | Wish
För den kostnaden känns det som man har råd att chansa, det finns en annan tråd här på forumet där man testat kinavärmare och de verkar fungera bra. Jag ser fördelen med att man sparar gas och använder den bara till kylen och matlagning.
Jag beställer iallafall en och lägger upp en projekttråd så småningom, och jag håller tummarna att du kommer iväg i höst!

Mvh Nisse (som fn ligger på Ställplats i Ö-viks gästhamn på väg norrut!)
 
F

F.d. 22252

Guest
Den här har en bekant och han var ju på resa i 4 månader i vinter och den fungerade bra Planar 2D 12volt Luftvärmare
Finns att köpa över disk i Linköping eller beställa, fördelen med en svensk butik är att det finns reservdelar och folk att fråga. Den är rysktillverkad tror det är bättre än Kina, sen tror jag det är bra att det inte är så hög effekt eftersom det nästan blir för varmt och man vill ju inte använda termostat för då ska den ju starta med glödstift och sen kan starten låta lite.
Beror lite på vilken sorts bil man har vad man behöver för värme, min är ju helt byggd i glasfiber sandwich konstruktion med skum med slutna celler ihoplimmat till en enhet. så den är ju mycket varmare än de flesta andra bilar speciellt jämfört med plåtisar. Så mitt behov är inte så jättestort egentligen, tanken var att få bort gasolkofferten och bygga sängen på längden, men jag har tänkt om åker jag så blir det nog sista resan. Spanska flaskor finns ju överallt 15 EU och räcker säkert minst en vecka.
 
F

F.d. 22252

Guest
Men snälla du, det finns en riktig fläkt till Truman som tom reglerar farten automatiskt, varför vimsa till saker hela tiden!

Byta fram är skitenkelt, värre bak skulle jag vilja påstå och fram har du redan nu problem med lagren som blr bytas också påpekat för flera pr sedan men du körde 5-56!
För mej är det enklare att lossa 2 bultar per dämpare och byta bak har inte haft problem med lagren sen jag använde wd40 och det är ett par tusen mil sen. Trumafläkten skriker ibland vid vissa varvtal förmodligen lagren föredrar att köra truman utan fläkt när jag använder gas ofta behövs inte mycket värme bara något som rör om luften och är tyst.
Jag uppskattar råd men de får inte vara tvingande var och en måste få välja om man ska följa dom eller inte. Det kan vara olika skäl som gör att man inte väljer att följa råden som ligger utanför den vetskap som de som ger råden har.
 
F

F.d. 22252

Guest
Körde ju till spanien och portugal sen var jag på väg året efter men vände hem innan luxemburg och i vintras var jag ju i spanien santa pola sen har jag kört runt en del hemma varit till vättern i motala i borghamn valdemarsvik arkösund några gånger. När jag köpte bilen hade den gått 17140mil ca: stått still sedan besiktningen när jag körde ner så slog mätaren om till 19000 mil och nu 19450mil ca. Så det har blivit lite mil Två oljebyten och ett byte av växellådsolja. Däcken har hållit bra köpte ju nya inte långt efter att jag köpt den så de har rullat 2000mil nu håller en vända till, men vägegenskaperna skulle naturligtvis bli bättre med nya sommar däck lite lägre och bredare. Problemet är ju vädret man kan lätt komma in i oväder som kräver vinterdäck man får inte glömma att det är vinter i europa också. Kör man med sommardäck på vintern i tyskland kan man få böta om det är vinterväglag.
Nej vi bor inte i europa vi bor i skandinavien europa ligger söderut att politikerna skriver lite papper flyttar inte på sverige som ett nordiskt land. Kanhända vi är med i Eu -delvis men vi har en svensk krona och svenska lagar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Du låter förvånad?
Är ju jättebra bara att övertala frun att slippa den eländiga vintern och dra söderut, två med fullständiga körkort kan inte bli bättre du Affe måste testa din husbil fullt ut med en utlandsresa.
 
F

F.d. 22252

Guest
Dieselvärmare fungerar nog bra sitter ju i många dieselbilar och de flesta vet knappt om att det finns någon, men man hör det när motorn stannat och den går på avsvalning. Har hört mycket dåligt om de värmarna men jag tror det beror på att termostaten är på och då stoppar de och startar och då kan det lukta lite och dra mer ström, har man en liten som går för jämnan så drar den inte mycket och ljudämpare gör den ganska tyst.
När jag stannade utanför Barcelona luktade det diesel om bilen och det var blött vid en av spridarna, men det var bara att dra åt en mutter hade släppt, fick dra alla lite försiktigt.
Bästa att felsöka problemet får du diesel på något varmt ställe som ligger över flampunkten så kan det bli en otäck brand. Knappt så du hinner ut , kan vara tätningen som kommit fel eller trycks ut kanske verkstadskillen var en sån där som inte orkar dra åt.
Den drar lika mycket som min bil då jag brukar köra runt 90km/t. De moderna plåtisarna brukar gå en bit under litern men din är ju större och högre.
Ska ju byta till Monroedämpare ska krypa under och spraya på wd40 på bultarna brukar göra det i förväg så går det lätt att lossa sen, om jag sen skulle byta däck också blev ju bilen mycket bättre att köra. Lastbilarna har ju tryckt sönder asfalten och då vaggar den och för mej som inte är helt fri från kristallsjukan än känns det lite snurrigt. Bruka skicka efter däck från däckonline de senaste kostade 550kr st 8 lagers borde räcka med 6 egentligen och sen kostar det en del att få på dom så de får väl rulla ett tag till. Man kan ju få det gjort söderut också beställer till en verkstad som står på listan så monterar dom blir ju mycket billigare än många man läst om däcken blir ju nästan dubbelt så dyra om en verkstad ska beställa trots att de har rabbatt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Dieselvärmare fungerar nog bra sitter ju i många dieselbilar och de flesta vet knappt om att det finns någon, men man hör det när motorn stannat och den går på avsvalning. Har hört mycket dåligt om de värmarna men jag tror det beror på att termostaten är på och då stoppar de och startar och då kan det lukta lite och dra mer ström, har man en liten som går för jämnan så drar den inte mycket och ljudämpare gör den ganska tyst.
När jag stannade utanför Barcelona luktade det diesel om bilen och det var blött vid en av spridarna, men det var bara att dra åt en mutter hade släppt, fick dra alla lite försiktigt.
Bästa att felsöka problemet får du diesel på något varmt ställe som ligger över flampunkten så kan det bli en otäck brand. Knappt så du hinner ut , kan vara tätningen som kommit fel eller trycks ut kanske verkstadskillen var en sån där som inte orkar dra åt.
Den drar lika mycket som min bil då jag brukar köra runt 90km/t. De moderna plåtisarna brukar gå en bit under litern men din är ju större och högre.
Ska ju byta till Monroedämpare ska krypa under och spraya på wd40 på bultarna brukar göra det i förväg så går det lätt att lossa sen, om jag sen skulle byta däck också blev ju bilen mycket bättre att köra. Lastbilarna har ju tryckt sönder asfalten och då vaggar den och för mej som inte är helt fri från kristallsjukan än känns det lite snurrigt. Bruka skicka efter däck från däckonline de senaste kostade 550kr st 8 lagers borde räcka med 6 egentligen och sen kostar det en del att få på dom så de får väl rulla ett tag till. Man kan ju få det gjort söderut också beställer till en verkstad som står på listan så montqerar dom blir ju mycket billigare än många man läst om däcken blir ju nästan dubbelt så dyra om en verkstad ska beställa trots att de har rabbatt.
Köpte däcken härhemma
Dom var billigare än Däckonline för exakt samma däck. 1150 st inkl montering
 
Toppen