• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Butylkladd

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Lämnat in och fått tankpåfyllningslock och insats bytt. Nu har det pressat ut butylmassa runt det hela på utsidan, lagom snyggt, där man försökt jämna till det på vissa ställen. De bad mig komma tillbaka imorgon för att snygga till det. Om jag petar på det nu så är det superklibbigt, men ska det ha härdat nog till imorgon för att kunna jämnas till/skära bort? Man vill ju inte ha en butylring runt vattentankslåset...
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Jo det är ju sant, men nu är det den estetiska biten jag stör mig på, skär man bort eller hur gör man? Nu ska ju dom göra det, men jag funderar likaväl hur de ska få till det snyggt...
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
För att jag funderar om jag ska gå ut nu och jämna till det med ett såpat finger, men det kanske man inte gör med butyl, eller så kanske det är försent om det gått nån timme?
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Det är för att det ska täta när det rör sig hela tiden, därför är det mjukt. Det är inte fel att täta om efter ungefär 10 år för det hårdna med länge tid.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, idén med butyl är att den i princip aldrig torkar den bara blir lite segare efter några veckor kanske.
Man kan göra på olika sätt för att få bort överflödet.
Man kan, bör kanske, maskera med tejp några m.m. från delen man monterar, vänta ett bra tag så det får krypa färdigt. Sedan dra med en plastbit så överflödet pressas ut på tejpen, ta bort tejpen och snygga till den lilla skarv som blir. Man kan också strunta i tejpen och låta överflödet sippra ut tills det inte kommer mer. Om man använt butyl av "finare" sorter så är den kladdig men ändå lite sammanhållande/långtrådigt och är inte allt för svår att avlägsna skapligt, sedan funkar typ lacknafta eller liknande petroleumprodukt för att få bort det sista och att snygga till kanten samt att få massan som syns slät och fin.
Att de vill vänta till dagen efter är nog säkert för att massan/överflödet skall få krypa färdigt innan de avlägsnar det och snyggar till. Om man snyggar till kanten innan massan krupit färdigt så kan det bli som daggmaskar som ligger runt kanterna på delen som monterats efter ett tag.... Det är i alla fall ingen risk att butylmassan stelnar och inte är hanterbar till dagen efter när de skall snygga till den.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det vanlige er at en etter noen dager ruller en kladd som drar med seg mere av overskuddet. En trepinne er godt verktøy for denne rullejobben, det lille som sitter igjen etter dette kan en tørke vekk med litt terpentin. Selv foretrakk jeg å vente en uke før oppryddingen, det ble da enklere enn første dag. Etter mer enn en uke ble det nesten ikke forskjell på flere måneder annet enn mengden med støv som festet seg i overflaten.
 
Toppen