• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolprovningscertifikat

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
En bekant sa till mig att man måste ha en godkänd gasolprovning från bilprovningen att visa upp för att få komma in på campingplats (Rättvik).
Stämmer detta? Har försökt läsa det finstilta, men hittar inte något om detta.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hur det specifik är i Rättvik har jag ingen koll på men naturligtvis kan en campingägare sätta upp vilka regler som helst.

Caravan Club har regler om att gasolanläggningen skall testas varje år har jag för mig, men det gäller bara de som är långtidsuppställda på CC:s campingplatser, inte tillfälliga besökare vad jag kommer ihåg. Har inte texten tillgänglig just nu (ligger i husbilen).

Rent legalt har du själv hela ansvaret för gasolanläggningen och får själv avgöra hur sällan eller hur ofta du tycker en provning behövs.

MVH
Hans
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
En del campingplatser kräver godkänd gasolprovning för att man ska vara välkommen som gäst. (Exakt vad som krväs, specificerar man dock inte.)

Det märkliga är då, att de accepterar klistermärket från något bilprovningsföretag (det finns ju flera, som de säger på radio och tv nuförtiden)., då det som dessa företag utför endast är ett läckagetest av det slag som du själv kan göra vid varje flaskbyte med en läckagetestare (t.ex. denna: LÄCKINDIKATOR OPTISAFE MED ANSL. FÖR 8MM RÖR) monterad i gasolutrymmet , medan en seriös husbilsverkstad gör en täthetskontroll enligt EN-1949.

Denna täthetskontroll görs med ett tryck som är drygt 3 gånger högre än arbetstrycket. För att få ett motsvarande resultat vid test med arbetstrycket skulle testutrustningen behöva vara ansluten 1½ - 2 timmar, och så lång tid är det väl ytterst få bilprovningsföretag som lägger ned.

Pålle
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har aldrig någonsin råkat ut för att någon camping varit intresserad av gasolinstallationen, du ska också använda 2.5 kvadrat elkabel bara för att ta ett annat exempel, 4meters regeln (om den existerar)osv., bara man betalar sin dygnsavgift är campingen nöjd.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
En bekant sa till mig att man måste ha en godkänd gasolprovning från bilprovningen att visa upp för att få komma in på campingplats (Rättvik).
Stämmer detta? Har försökt läsa det finstilta, men hittar inte något om detta.

Hej !
Om det skall vara någon nytta med en sådan provning måste det även ingå att kontrollera om tiden för besiktning av eventuell LPG-tank inte har löpt ut.
BBa
 
Toppen