• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema elcyklar

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Dum fråga kanske,
Men hur startar jag om batteriet?

Har denna modell
Cykelbatteri

Tycker inte alls frågan är dum. Jag har heller ingen aning.
Batterierna till min och frugans hojar där batteri och motor samt manöverpanel är tillverkad av Bosch har ingen knapp eller annat manöverorgan för att stänga av/starta om. Enda funktionen den befintliga knappen på batteriet har är att aktivera visningen av laddstatus.

//Niklas
 

Ingo69

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Borås
HBK-Nr
20598
Medlemskap
2024
Hej!

Lite info från oss och hur vi har hanterat våra plötsligt döda Biltema-batterier:

Vi har tillsammans med våra vänner tre stycken Biltema vikbara elcyklar med 24V batterier som är tillverkade 2015-11-04 som "dog" samtidigt i vintras. En fjärde cykel har batteri tillverkat tidigt 2015 och fungerar fortfarande.

Mäter man cellspänningen i botten på batteripacken så ligger den på 24,5-26V på de olika batterierna vilket tyder på att alla celler är hela men inte laddade. (7 celler x 3,7V=25.9V) (7 celler x 4.2V=29.4V=laddarens utspänning)

Trycker man på mätaren på batteriet visar den full-laddat. Ansluter man laddaren blir den grön med en gång och vill inte påbörja någon laddning. I cykeln lyser bara en diod på mätaren på grund av den låga spänningen.

Gjorde en reset enligt batteridoktorns film nedan om just detta batteriet, tog mindre än 10 minuter men kräver att man har möjlighet att pilla isär och löda lite, och voila, batteriet fungerar nu som vanligt igen!

Planerat åldrande eller inte, faktum är att själva cellerna inte är trasiga och att det bara är laddfunktionen som stängts av utan synbar anledning vilket gör att i slutändan tar batteriet död på sig självt då det laddar ur sig helt och då blir cellerna verkligen förstörda.

Har ni ett trasigt Biltema batteri av någon av de modeller som batteridoktorn har film om på Youtube kan det vara värt att prova en återställning. Det kan bli 100% bra om cellerna inte hunnit ta skada.

https://www.youtube.com/watch?v=UuWHt7arZ4A

Med vänlig hälsning
Ingemar
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
......Har ni ett trasigt Biltema batteri av någon av de modeller som batteridoktorn har film om på Youtube kan det vara värt att prova en återställning. Det kan bli 100% bra om cellerna inte hunnit ta skada.

https://www.youtube.com/watch?v=UuWHt7arZ4A

Med vänlig hälsning
Ingemar


Otroligt pinsamt för Biltema.
Om det nu är en våg av batterier som slutar fungera så kan Biltema inte förklara bort det.
Tänk vad lurade alla skall känna sig som tvingats köpa nya batterier för ganska dyra pengar.

Sen skall vi inte glömma miljöfrågan heller. Massor med bra batterier som kasseras helt i onödan och nya som måste tillverkas med allt vad det innebär.
Tror inte Biltema beställt batterierna så här från tillverkarna medvetet men jag kan tycka att dom har ett visst ansvar dom behöver ta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det med återstelling tyder på ett av to muligheter, enten er det en bevist åldring eller så er det et minne som stenger av om batteriet kommer under et nivå. For forbrukeren ser det nesten likt ut. Har opplevd siste varianten på et verktøybatteri, alle cellene friske men batteriet tar ikke ladning på normal måte. Tvangsladning med direkte kobling fungerer, men ikke med orginal lader. Får lete etter reset på det batteriet :D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det med återstelling tyder på ett av to muligheter, enten er det en bevist åldring eller så er det et minne som stenger av om batteriet kommer under et nivå. For forbrukeren ser det nesten likt ut. Har opplevd siste varianten på et verktøybatteri, alle cellene friske men batteriet tar ikke ladning på normal måte. Tvangsladning med direkte kobling fungerer, men ikke med orginal lader. Får lete etter reset på det batteriet :D
Din teori är nog närmast sanningen!
I mitt fall förvarades det ena batteriet i stark kyla under flera månader utan att laddas.
Alltså mitt eget fel!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hur gick det Anders, gick det att återställa ditt batteri?
eller är det cellerna som är förstörda?
Jag har inte lyckats ännu men Knuts teori ger hopp.
Batteriet funkar men med något lägre effekt. Jag har funderingar på att helt köra det i botten och se om laddningen kan göra underverk.
Nu är fokus på en Vässla elskoter som inte har så hård sadel. Den går lika fort som min trimmade moped för snart 60 år sedan med en acceleration som förvånar enormt. Att ett 8 kilos batteri kan leverera energi i 5 mil med en sådan kraft är helt otroligt.
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Jag har inte lyckats ännu men Knuts teori ger hopp.
Batteriet funkar men med något lägre effekt. Jag har funderingar på att helt köra det i botten och se om laddningen kan göra underverk.
Nu är fokus på en Vässla elskoter som inte har så hård sadel. Den går lika fort som min trimmade moped för snart 60 år sedan med en acceleration som förvånar enormt. Att ett 8 kilos batteri kan leverera energi i 5 mil med en sådan kraft är helt otroligt.

Håll dig till ämnet tack
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Plockade ut min Biltema häromdagen,
Tog en runda på ca. 3mil.
Batteriet tappade från 6pluppar (fullt) till 2pluppar, är det normalt?
Körde på lvl6 (högsta)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag körde helt slut på batteriet för att testa om laddningen kunde skrämmas igång på alla cylindrar. Jag hade hopp i ca två timmar då batteriet tog laddning men humöret sjönk när jag provade det på cykeln. Antagligen var det den friska delen som laddades men inte hela.
Så nu har mitt hopp dalat betydligt och jag inser att bara en batteridoktor kan få liv i det igen.
 

Svensan

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
20781
Medlemskap
2024
Vi skickade båda våra batterier till doktorn och nu fungerar dom bättre än nånsin. Cyklarna är starkare och går längre. Dock fungerar inte av och på knappen, utan vi drar ut batterierna en liten bit när vi stannar och låser dem med ett kabellås. Sedan var batterierna dåligt ihopsatta av doktorn med silvertejp men det fick jag göra om med plastlim. På det hela mycket nöjda ändå. Cyklar just nu runt i Italien!!
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Vi skickade båda våra batterier till doktorn och nu fungerar dom bättre än nånsin. Cyklarna är starkare och går längre. Dock fungerar inte av och på knappen, utan vi drar ut batterierna en liten bit när vi stannar och låser dem med ett kabellås. Sedan var batterierna dåligt ihopsatta av doktorn med silvertejp men det fick jag göra om med plastlim. På det hela mycket nöjda ändå. Cyklar just nu runt i Italien!!

Det skall inte behövas att dra ut batterierna eftersom det tar så lite ström enligt Batteridoktorn
 
Toppen