• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad göra med en 5 kilos tysk gasolflaska ?

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Fick med en sådan när vi hämtade vår husbil, kan ju inte fylla den i sverige, sedan är den lite liten då vi vill ha en stor flaska, kan man lämna in den i Tyskland och få en slant eller är det bara inbyte mot fylld som gäller?
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Det går alldeles utmärkt att fylla den i Sverige, det har jag gjort. du kan däremot inte byta den. Åker du till Tyskland eller Österrike kan du självfallet byta där
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
När vi åker ner i sommar kan jag då lämna in den och få tillbaks pengar som pant? Eller är det bara inbyte mot fylld i Tyskland? Vart fyller man den i sverige?
 

LGT45

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
5048
Medlemskap
2024
Finns många ställen där du kan fylla gasol - men köp en adapter tysk/svensk
till din tyska flaska.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Om det är en grå flaska är det en "eigentumsflache" vilket betyder att du är ägare till flaskan. Nya kostar ca: 30€. På ebay kan man köpa sådana för 10 - 15€. Du kan sälja den om du vill, eller byta den i Tyskland (under 10€)på byggmarknader.
Mvh. Klas
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Den är mer militärgrön, ska kolla hur ny den är för den är väldigt fräsch i lacken!
 
F

Fd.47585

Guest
Köp en adapter så du kan koppla svensk regulator. Sen använder du den till utegrillen, vi har en 5 kg till våran grill, räcker hur länge som helst. Vi har haft vår i två år och det syns inte att vi använt den ännu.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Gör åt en och en halv pc 10 per säsong så det blir 3 påfyllningar om jag gör så, har adapter i husbilen, känns som 5 kilon är lite onödig för oss.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.219
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Fick med en 10kilos när jag hämtade bilen i Tyskland. Köpte en adapter använde den till grillen hemma. Sen när den var tom. Så skruvade jag bort ventilen, fick stå ett dygn. Slängde den på återvinningen.
 

OnsdagsArne

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
14306
Medlemskap
2024
Hej Lasseboy.
En varm sommar i Europa med gasolkylskåp gjorde slut på 6kg gasol. Med lite tur, så gick det att fylla på vår svenska gasolflaska i Kroatien. Har nu skaffat två tyska 5kg för att ha större gasolreserv i husbilen, en Adria Win 2004. Skaffade samtidigt två adaptrar till svensk standard, så det enkelt går att skifta vid (oväntade) flaskbyten och att fylla på gasol i Sverige. Arrangemanget kom sig av att 11kg-flaskor är för höga och att det bara ryms en 6kg-flaska i det låga och L-formade gaskabinettet. Gissar att tyskarna bygger så, för att få in två mindre gasolflaskor. Nu är tyvärr mina (fulladdade) flaskor för gamla för ny påfyllning. Om jag inte missat någon enklare lösning, så borde fler ägare till kompakta plåtisar överväga din flasktyp (olivgrön 5kg) för att få med 5kg+5kg gasol?
Hälsningar
OnsdagsArne
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Finn et sted de bytter flasker neste gang en flaske er tom, det pleier de fleste steder å fungere uten kommentarer. Er du heldig får du en flaske med opp til 10 år igjen, men du kan få en flaske som går ut på dato før du har fått brukt opp gassen.
 
Toppen