• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Erfarenheter BSR Fiat 177 hk Euro 6

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Är det någon som trimchippat en Fiat Ducato 2017 177 hk Euro 6 med BSR-trimsats?
De har nyligen släppt trim till den motorn.
Funderar på att trimma min bil eftersom det är betydligt sämre vrid i den än min förra 3,0 l motorn.
Tacksam för era erfarenheter!
/Ola
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Ok, men Lubbis, du skrev att du fick 10 %på ordinarie pris. Du menar väl på kampanj - priset?
Som elnagh skrev, skulle det vara intressant att veta slutpriset. Både för er som köpt med eller utan ppc.
Tack Morris för bra info!

5.593:- eftersom jag tog en egen PPC. Så först 20% rabatt sedan ytterliggare 10 %
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Okej, verkar som det är bättre affär att köpa via hemsidan själv istället för att gå via återförsäljaren här i Linköping iallafall... Ser ju inte ut att vara så svårt att installera av vad jag sett på Youtube. Ni som gjorde det själv - var det något problem?
Mycket tacksam för de tips jag fått här :)
 
W

Weckman

Guest
Okej, verkar som det är bättre affär att köpa via hemsidan själv istället för att gå via återförsäljaren här i Linköping iallafall... Ser ju inte ut att vara så svårt att installera av vad jag sett på Youtube. Ni som gjorde det själv - var det något problem?
Mycket tacksam för de tips jag fått här :)

Du kan vara lugn, det är enkelt och inte bli nervös när instrumenteringen slocknar. Du pluggar i PPCn i OBD uttaget vid säkringsboxen, sen följer du anvisningarna på PPC skärmen..

Den läser av din data i bilen, sen kopplar du upp dig på BSRs hemsida och där tankar den automatiskt ner den nya programvaran. Sen in i OBD uttaget igen och programmera mjukvaran, 10 minuter senare kan du njuta av en bil som går bättre.. Du har sedan både original mjukvaran och den optimerade mjukvaran i din ägo om du skulle behöva dom..
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Bra service och snabba leveranser från BSR. Jag beställde igår vid ca 1130 och nu finns paketet att hämta på OK/Q8 några hundra meter härifrån. Leveranstid från Växjö ca 23 timmar....
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Har idag optimerat hos BSR, Hägersten. Fantastisk service, betalade 5593:- inkl köp av PPC3. För detta pris installerade Micke också. Varma rekommendationer till BSR, Hägersten!
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Hej, är ny på forumet (hoppas jag har hamnat rätt i tråden) och upptäckte att BSR har 20% och ska införskaffa en trimsats till min husbil. Ni som handlat i dagarna, har någon av er kläm på hur länge denna kampanj pågår, framgår ej direkt på deras hemsida. Jo jag vet, kan ringa dem imorgon men ställer fråga i a f.
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Beställde också igår. Priset justerat av kundtjänst hos Bsr. Ser fram emot att köra in programmet när det kommer.
Ang. Kampanjens längd trodde återförsäljaren i Linköping juni ut. Men i alla fall maj....
Så jag tog det säkra före det ovissa o beställde direkt. Man vet ju inte riktigt med sådant. Så ring du o kolla.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag har en 150hk Euro6 motor med den robotiserade växellådan, jag köpte en BSR uppdatering till steg1. Fick 184hk och en massa nytt vridmoment. Bilen blev som ny att köra, accelerationen vid omkörning kom till en ny nivå och vid körning uppför Hallandsåsen ökade bilen farten! (Bilen väger 4.5t). Värt varenda krona!
 
W

Weckman

Guest
Ni som optimerat motorn märker ni ngn skillnad i bränsleförbrukning?jag tror inte mkt på att den skulle sjunka märkvärt.

På dom bilarna jag haft så ca 10% besparing, men framförallt en trevligare bil..

PS! Måste erkänna att jag hade steg3 i en av mina personbilar och där fick jag en motsatt effekt som hette duga, men var kul och jäkligt tung på högerfoten..
 
W

Weckman

Guest
Bränsle förbrukning ökar ca 5-10% enl. min erfarenhet, lite beroende på hur hårt du kör.

:mcride: Den ökade i början, det beror på att du gärna vill prova effekten och vridet. Men efter ett tag när du lekt klart så ser du resultatet.. Detta är min erfarenhet och säger inte emot någon som har andra erfarenheter.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Hmm, det står 6 stycken bilar inklusive vår husbil på tomten f.n. (jo, jag vet, vansinne). Samtliga har turbo, samtliga är optimerade och jag har aldrig märkt någon skillnad på bränsleförbrukning som är värd att nämna. Men, körglädjen förbättras och framför allt kör jag mina dieselbilar på ett bekvämare sätt eftersom jag använder vridmomentet på låga varv.

Min gamla Audi A4 hade jag först en KCR-box på, den fungerade utmärkt och gav skenbart en sänkt förbrukning (ca 10% p.g.a. manipulerade signaler före färddatorn) på färddatorn men inte vid pumpen. Den fick senare både ett nytt chip och nya "race"-spridare som jag körde tillsammans med boxen utan några andra problem än kopplingen som absolut inte var dimensionerad för det vridmomentet. Är Fiat bara i närheten av Audi när det gäller motorkvalitet så har jag inga som helst betänkligheter när det gäller optimering.

Kort sagt, jag betalar för körglädjen och bekvämligheten. Nu körde jag in optimeringen i husbilen igår men har bara provstartat så jag vet inte vad det kan ge på en tung bil att ha mer vrid på låga varv. Trots all handlar det mycket om rpm när det gäller dieselmotorer, många marinmotortillverkare anger t.ex. bränsleförbrukning per varv/timme (högre varv, mer bränsle). Det är inte riktigt rättvist att jämföra med båtar eftersom dom går med en konstant belastning men mer varv drar mer bränsle. Märker jag någon skillnad på förbrukning när jag har testat ska jag försöka komma ihåg att posta om det.

Jag säger som Weckman, detta är min erfarenhet och säger inte emot någon som har andra erfarenheter.
 
Toppen