• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema elcyklar

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det har vi ju redan diskuterat tidigare i tråden och därför blir man förbannad när du upprepar ett mantra utan att kunna (eller vilja) greppa hela kommunikationen.

Och som vanligt, blir det svårt så slingrar du dig igen. Kan du garantera något eller ej?
Med inbyggt åldrande hade säkert inte det nyaste batteriet fallerat först!
Om vi istället för planerat åldrande hade använt begreppet dålig eller ojämn kvalitet hade jag köpt ditt resonemang.
Därför tror jag inte ett dugg på planerat åldrande, åtminstone inte i detta sammanhang.
 
F

F.d. 1470

Guest
Med inbyggt åldrande hade säkert inte det nyaste batteriet fallerat först!
Om vi istället för planerat åldrande hade använt begreppet dålig eller ojämn kvalitet hade jag köpt ditt resonemang.
Därför tror jag inte ett dugg på planerat åldrande, åtminstone inte i detta sammanhang.
Precis, tror. Vi kan alla tro eller icke tro olika, men att tvärsäkert säga och till och med garantera något är något helt annat.

Att ta till sig vad andra säger och inte upprepa ett mantra är att ytterligare göra en diskussion intressantare och mer meningsfull. Men kanske även jobbigt.
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Fick svar från Biltema angående reklamation av mitt inlämnade batteri avslag skall hämta det på måndag sedan får vi se jag skickar förmodligen upp det också till Batteridoktorn i Stockholm 900 kr för att byta ut elektroniken i det
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
På vår Biltemacykel slutade ta laddning efter drygt ett år. Batteriet har skötts enligt konstens alla regler. När vi var på Biltema i Ängelholm för att reklamera den fick vi till svar att om den var mer än ett år var detta normalt. Även om det är billiga cyklar borde de fungera mer än ett år.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
På vår Biltemacykel slutade ta laddning efter drygt ett år. Batteriet har skötts enligt konstens alla regler. När vi var på Biltema i Ängelholm för att reklamera den fick vi till svar att om den var mer än ett år var detta normalt. Även om det är billiga cyklar borde de fungera mer än ett år.
Samsung- och LG-batterier är de mest använda litiumbatterierna så detta bör inte vara normalt vid rätt skötsel. Att själva cykeln är billig är inget försvar!
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
På vår Biltemacykel slutade ta laddning efter drygt ett år. Batteriet har skötts enligt konstens alla regler. När vi var på Biltema i Ängelholm för att reklamera den fick vi till svar att om den var mer än ett år var detta normalt. Även om det är billiga cyklar borde de fungera mer än ett år.

Gå vidare med det reklamera det kontakta ARN
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har startat om batteriet enligt din rekommendation och återkommer imorgon om det hela har lyckats. Varje halmstrå är värda ett försök.
Tyvärr, ingen förändring!
Batteriet tar laddning någon sekund, därefter visas att det är fulladdat.
Batteriet funkar för att driva cykeln under ganska lång tid men med sämre effekt.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Lite utanför ämnet om batterier men något som man även bör se upp med är själva elmotorn i cyklarna. Det vanligaste är navmonterade motorer antingen fram eller bak, huvuddelen av dessa motorer kommer från sju olika tillverkare.
Tre av dessa tillverkare hade hyfsat bra kvalitet med riktiga drev m.m, men det fanns också tillverkare som använde billiga plastdev istället för ståldrev, dessa motorer håller antagligen inte mer än 2-300 mil.
Det som verkar vara helt överlägset är de motorer som monteras i vevpartiet, de har också en räckvidd som är nästan dubbelt så lång med samma batterikapacitet, de tillverkas av Bosch och Shimano, enda kruxet är att prislappen stiger med ca 10 000 kr.
Biltemas cyklar får man oftast för ca halva priset mot vad många andra tillverkare tar för cyklar med likvärdiga komponenter.
Mina referenser till elmotorerna kommer från från ett antal sprängskisser med materialspecifikationer som jag kom över.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Lite utanför ämnet om batterier men något som man även bör se upp med är själva elmotorn i cyklarna. Det vanligaste är navmonterade motorer antingen fram eller bak, huvuddelen av dessa motorer kommer från sju olika tillverkare.
Tre av dessa tillverkare hade hyfsat bra kvalitet med riktiga drev m.m, men det fanns också tillverkare som använde billiga plastdev istället för ståldrev, dessa motorer håller antagligen inte mer än 2-300 mil.
Det som verkar vara helt överlägset är de motorer som monteras i vevpartiet, de har också en räckvidd som är nästan dubbelt så lång med samma batterikapacitet, de tillverkas av Bosch och Shimano, enda kruxet är att prislappen stiger med ca 10 000 kr.
Biltemas cyklar får man oftast för ca halva priset mot vad många andra tillverkare tar för cyklar med likvärdiga komponenter.
Mina referenser till elmotorerna kommer från från ett antal sprängskisser med materialspecifikationer som jag kom över.
Jag har inga problem med navmotorerna på våra elcyklar från Biltema som nu används för fjärde säsongen. Det är ett av batterierna som inte tar full laddning, antagligen på grund av felhantering i vintras. Jag antar att det är bara Batteridoktorn som kan återställa batteriet?
 
Senast ändrad:
Toppen