• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krockprov med husbil

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Tänker likadant
Lånade en motorcykel av en kompis
Han hade satt en spira typ pickelhjälm på tanklocket
Den satt där nån decimeter framför ”paketet”
Man tänker sig noga för då
Roffe i Östersund
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Funderar lite på vad det är för fabrikat på byggena. Kan det vara så att den helintegrerade är ett billigare bygge eftersom det är så mycket som lossnar, både bord och skåpsluckor flyger runt där men det gör det inte i den halvintegrerade. På filmen från sidan ser man att påbyggnaden på den helintegrerade lossnar och glider framåt sedan själva ramen stannat. Den halvintegrerade hänger ihop på ett helt annat sätt. Beror det bara på att hytten från Fiat håller emot på den halvintegrerade, eller har man letat efter två husbilar i samma prisklass? Om det är så så måste man väl komma helt fel i en jämförande test.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det finns idag ett 50-tal husbilsfabrikat representerade på den svenska marknaden.

Lägg till detta de fabrikat som tidigare tillverkats/importerats, samt de "övriga" fabrikat som privatimporterats, så är det åtminstone ett 70-tal fabrikat som rullar på de svenska vägarna.

Dessutom har många av tillverkarna genom åren förändrat sina hopsättningsmetoder, vilket gör att det finns ett närmast "oändligt" antal konstruktioner i den svenska husbilsparken.

Att då undersöka krocksäkerheten bland husbilar genom att testa TVÅ husbilar (med olika konstruktion) känns ungefär lika genomtänkt som att uttala sig om hygienen inom cateringbranschen efter att man har köpt och analyserat två färdigbredda mackor med ost och paprika - en på ljust bröd och en på mörkt bröd.

Detta kommer att bli mitt enda inlägg i denna debatt.

Pålle
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är nog så att alla husbilar är byggda på samma princip när det gäller fastmontering av inredning & uppför sig på samma sätt vid en likadan krock, samma vinkel, hastighet etc. Om man demonterat en inredning så blir man inte speciellt imponerad. Att åka husbil är att åka runt i ett korthus. Det är nog ingen husbil som går att rätta till om man krockat. Materialet i bodelen är ju tunnt laminat, tunn plåt/plast, isolering & /trä/plastreglar. det enda som är kraftigare är golvet som består av plywood. Allt detta ihopsatt med träskruv & fogmassa.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Spontant känns det som de testade HB är från lågprismärken.
Vilka byter ut krockbalken under vindrutan på sina helintegrerade mot några träbitar?
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
En viktig tråd. Rapport i kväll tog upp problemet. De flesta husbilar har inte krocktestats. Mig veterligt är det bara Hymer o Niesman som gör det. Så det gäller att köra med förnuft o vaksamhet. Tror att tiden som yrkesförare o egen hoj kan vara till hjälp. Men inget är helt riskfritt, det är livsfarligt att leva man kan faktiskt rent av dö, som visdiktaren Barbro Hörberg skrev en gång.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Den helintregerade ser ut som en Pilot men kag kan ha fel. Om det nu är en Pilot där säkert dom flesta köparna har fått höra att dom är träfria.......känns inte bra med den marknadsföringen.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Spännande hobby man gett sig in på. Innan man ens hunnit ge sig ut på första trippen/övernattningen med nya husbilen hinner pannan smälla och man får veta att man sitter i en rullande likkista.
Och jag som trodde att mitt motorcyklande var riskabelt :).
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta test är vad jag förstår bluff och osanning.
En husbil som krockar i 90 kmh i en barriär har väldigt lite med testnormen och jämförelser att göra.
Comparing test results[edit]
The Euro NCAP frontal impact tests simulates crashing a car into another of "similar mass and structure". This means that the ratings can only be meaningfully compared between cars of the same type and size.[6] These structural categories are used:Euro NCAP - Wikipedia

In each category, cars within 150 kg of one another are considered comparable.[6]
Notera speciellt:
"similar mass and structure"
"ratings can only be meaningfully compared between cars of the same type and size"

Euro NCAP - Wikipedia
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Detta test är vad jag förstår bluff och osanning.
En husbil som krockar i 90 kmh i en barriär har väldigt lite med testnormen och jämförelser att göra.

Notera speciellt:
"similar mass and structure"
"ratings can only be meaningfully compared between cars of the same type and size"

Euro NCAP - Wikipedia

Så här skriver Trafikverket om testet på sin hemsida:
"Trafikverkets krocktester är samma frontalkollisionstest som används i Euro NCAP, en europeisk konsumentorganisation som krocktestar personbilar; en frontalkollision i 64 km/h mot en barriär som motsvarar ett fordon med samma vikt. Även om husbilarna var olastade vid tillfället så är de relativt tunga. I detta fall motsvarar testerna en frontalkollision i 90 km/h mot en genomsnittlig personbil."

Jo det är ett mycket tuffare test än Euro Ncap. Hade kanske varit intressantare om det varit jämförbara tester.
Men det viktigaste är ju ändå vad som framgått, husbilar är inte alls så säkra som personbilar. Det vi kan lära av detta är som tidigare sagts att plocka bort lösa saker och bord etc. Det kan också bli en väckarklocka för tillverkare att göra bilarna säkrare och där har vi konsumenter ett ansvar att vi börjar fråga efter högre säkerhet. Möjligheten är ju även att myndigheterna vaknar och kommer ställa hårdare krav. Detta tycker jag är en bra utveckling!
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Detta test är vad jag förstår bluff och osanning.
En husbil som krockar i 90 kmh i en barriär har väldigt lite med testnormen och jämförelser att göra.

Notera speciellt:
"similar mass and structure"
"ratings can only be meaningfully compared between cars of the same type and size"

Euro NCAP - Wikipedia

Bluffen består av att dom är ofarliga att krocka med eller att testet är så dåligt att man inte kan dra slutsatser av dom ?

Eftersom man i Sverige har forskat mycket länge inom trafiksäkerhet (längst av alla länder?)så skulle jag vilja säga att testet belyser det som behöver belysas, det vill säga krocksäkerhet för husbilar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hur tror ni att en personbil ser ut om den frontar i 90 km/h?
En ökning av hastigheten från 64 till 90 innebär en ökning av krockenergin med ca det dubbla.

En personbil skulle också disintegrera om den frontar med offset i 90 kmh mot en stum barriär.
Försök att hitta ett krocktest med 90 kmh och offset, det finns inte på grund av oanstående.

Att då krocka en husbil i 90 kan bara ha ett syfte, skapa rubriker och ordna anslag till verksamheten.

Edit, om VTI var seriösa skulle dom naturligtvis krocka husbilar på samma sätt som personbilar så resultatet går att relatera till personbilar, vilket inte är fallet nu.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Troligtvis inte bättre med dom börjar att tänka till. En bra början.
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Niesmanntestet verkar vara deras eget och inte nån extern myndighet.
Ser ut som dom kör 30 km/t vid krocken...
 
S

Sören-6830

Guest
Niesmanntestet verkar vara deras eget och inte nån extern myndighet.
Ser ut som dom kör 30 km/t vid krocken...

Spelar kanske inte all världens roll om det är en myndighet eller inte. Det är nog inte vem som helst som har en krockbarriär och kan mäta och dokumentera hela förloppet. Krockhastigheten var 32 km/tim, vilket motsvarar en krock med personbil i 90 km/tim enl deras info.
Och som Skoogis skriver, det är väl bara positivt att någon börjar tänka i banor av att förhoppningsvis öka husbilars krocksäkerhet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Men inget är helt riskfritt, det är livsfarligt att leva man kan faktiskt rent av dö, som visdiktaren Barbro Hörberg skrev en gång.

Ja det är underligt... Ju roligare någonting är att göra eller att köra... Ju farligare är det.
Alternativet att sitta hemma vid köksbordet och läsa en tidning borde kanske höra till det minst farliga här i världen... Men hur j.... roligt är det i längden.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen