• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fel på manöverpanel för 12 V

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Min husbil är försedd med Schaudt EBL 220 med manöverpanel Schaudt DT 220. I samband med en uppstart uppstod ett plötsligt fel och 12 V gick inte att starta. Manöverpanelen visade "Er. 1 defect" och inget annat hände. Vid vidare uppstartsförsök kom texten "Charge 12 V off". Aldes manöverpanel var vidare nedsläckt och fungerade inte heller.

Försök har gjorts med en så kallad norsk reset; bodelsbatteriet kopplades ifrån och på igen men ingen ändring. Mätning av batteriet visar att det är fulladdat. Omstart av manöverpanelen har gjorts genom att ta ur kontakterna BL 10 och BL 11 i EBL utan någon förändring. Alla säkringar har kontrollerats, även glassäkringen inne i EBL. Kontroll och funktionstest har vidare gjorts av de två reläerna, inne i EBL, som styr Schaudts manöverpanel och Aldes manöverpanel. Det visar sig att när man slår över reläerna manuellt så fungerar Aldes manöverpanel och värmaren och de 12 Volts-installationer som inte måste manövreras via panelen. Så exempelvis lampor och köksfläkt fungerar men inte vattenpumpen då denna måste aktiveras via panelen.

Då manöverpanelen inte fungerar kan man inte se batteristatus och laddning, men mätningar har visat att laddning fungerar och att batteriet är fulladdat.

Mina frågor är nu om någon vet vad felkoden "Er 1 defect" betyder, om någon har något förslag på vad som kan vara fel och vad man kan göra åt saken.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det verkar som att manöverpanelen inte känner av att spänningen från batteriet är högre än när den slår ifrån (10,5V?).
Om du lämnar 230 V kopplat så laddaren i EBL laddar batteriet absolut fullt verkar det på instruktionerna som att den skall gå igång igen. Du har inte provat med ett annat batteri? Det verkar som att felet har med spänningen att göra så spänningsvakten slagit ifrån.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Tack pekke och Wizzard! Ni verkar vara överens om att det kanske är så att panelen inte känner av den verkliga spänningen och att spänningsvakten slagit ifrån. Spänningen i inkopplat batteri är uppmätt till strax över 13 V utan laddning och laddning pågår just nu. Jag ska under morgondagen prova med ett annat batteri.

Jag hittade förövrigt en kabel som i fungerar som nödlösning "emegency plug" vilket gör att jag kan får ström till Alde-systemet och de andra 12-volts-förbrukarna som är påslagna.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Jag har också 12V-problem, men på annat sätt. Panelen är märkt CBE. Panelen startar som vanligt med ett litet pip, allt indikeras därefter. Vattennivå, batterispänning bodel m.m. Sedan är det stopp, Vilken knapp jag än trycker på, så blippar panelen ur. Alla symboler dör ut och inget funkar. Jag får inte igång vattenpump och belysning. Jag tror elektroniken har pajat totalt och beställt en ny panel. Problemet är att det är 6 veckors leveranstid.
Till Jokin: Var hittade du din "Emegency plug"? Jag fick ett tips om att det i säkringsdosan kunde finnas en tom hållare märkt SOS. En säkring där skulle koppla förbi manöverpanelen. Alternativt en mikrobrytare under hållarens lock om det inte fanns "nödsäkring". Jag hittade inget av detta, vilket skulle kunna bero på att vår bil har några år på nacken (en 12:a).
Jag funderade på att direktkoppla 12V från annat uttag till tryckvattenpumpen om det kunde fungera. Den sitter dock väldigt trångt. Det sitter en hyfsat lättåtkomlig skarvkoppling före pumpen, men när jag provade där gick 12V-säkringen direkt. Jag skulle nog behöva ett tydligt el schema på Shurfopumpen. Men nog borde det gå att direktkoppla 12V till pumpen. Inkommande 12V går väl sedan via tryckvakten i pumpen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Min CBE säkringspanel har en säkring tydligt märkt "SOS". Det är säkring nr 4 från vänster (om säkringspanelen har säkringarna uppåt). Den panelen är dock betydligt yngre än din. Vad har du för beteckning på panelen? DS- ????

MVH
Hans
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
CB516 står det på laddaren, osäker om själva elblocket har samma beteckning.
På bilden syns två tomma säkringsplatser upptill och två nertill. De syns inte när locket är monterat.
 

Bilagor

  • EBL.jpg
    EBL.jpg
    3,5 MB · Visningar: 68

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Någon SOS-säkring går ju inte att se :(. Går kanske att bygla någon annanstans? Maila kundtjänst på Carthago och fråga om det finns en SOS-funktion och i så fall vardå. De är inte världens bästa och de vill ha VIN-nummer och säkert panelens beteckning. På min står beteckningen på säkringspanelens utsida.

Så här ser min panel ut och där ser man ju tydligt SOS-säkringen upptill i bilden.

DSC_0221.JPG

MVH
Hans
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Idag har jag kopplat in ett annat batteri, vars spänning mätts till ca 12,6 V, men inte heller detta hjälpte, Vidare har jag kontrollerat alla aktuella kontakter så att inga eventuella glapp skulle finnas. Nu känns det som om jag har kommit så långt man rimligen kan göra på egen hand.

Jag har fått kontakt med en tidigare medlem som hade exakt samma fel som jag och skrev om det här på forum Felkod ER1 på kontrollpanelen. För denne slutade det hela med att de fick byta hela manöverpanelen.

Firman Husvagnhusbil.se tycks ha en sådan för 4 500 kr, men det känns lite dyrt med tanke på att den består av en display med lite komponenter på. Jag har läst att man kan få tag i begagnade och renoverade paneler men har inte kunnat hitta någon på nätet. Är det någon här på forumet som lämna tips om var man skulle kunna få tag i en sådan?

Vidare har jag läst att man skicka in elektroniska komponenter för lagning, men då är man väl utan hela sommaren antar jag. Något tips om detta?

Tills jag har fått en lösning på mitt problem kan jag starta upp de flesta installationer med "Emergency plug" och med den koppla förbi panelen. Dock har jag då ingen direkt kontroll över batterierna och kan inte starta vattenpumpen. Jag bifogar en bild på pluggen.(Det blev två!)


index.jpg&iwloc=A" target="_blank" >GPS: index.jpg   
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Tack för tipset Wizzard. Jag har redan ställt en fråga om felkoden till Schaudts kundtjänst, men inte fått något svar än. Min frågeställning till dem blev nog ganska ostrukturerad på grund av min bristande språkkunskap och mitt försök att hålla mig kort. Såg nu att väntetiden för reparationer normalt låg på ca 8 veckor och sedan närmar sig sommaren både för mig och mekanikerna.
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Jag har beställt ny panel redan, men som sagt lång leveranstid. Frågade inte om pris eftersom jag måste ha den.
Det jag saknar under tiden är vattenpumpen. Belysning klarar vi oss hyfsat bra utan. SOS-säkringen har troligen kommit till under senare årsmodeller. Fiffigt. Tyvärr sitter vattenpumpen och kablaget väldigt trångt intill pannan under sidosoffan fram. Kablaget går ner i dubbelgolvet och är svårt att följa. Skarvkopplingen alldeles intill pumpen leder sedan vidare till pumpen och där provade jag med 12 V direkt från separat uttag. Säkringen gick direkt, så jag har nog tänkt fel. I toppen på pumpen sitter två röda kablar. Jag gissar att en är plusmatning till pumpen, den andra leder bakom pumpen och borde rimligen gå till tryckvakten som verkar sitta under pumpen.
Det hade varit käckt om det funkat, men tills vidare kommer de gamla campingkänslorna tillbaka med vatten i dunkar. Vattentanken sitter lätt åtkomlig och en mycket effektiv 12 V länspump från Biltema gör det lätt att fylla ett par dunkar i varierande storlek för toalett och kök. Det separat framdragna 12 V-uttaget sitter strax intill golvluckan vid tanken, så det funkar ganska bra. Vi kan även duscha, jag tog till slangen så den räcker in i duschen. Vi vill inte sitta hemma och vänta i 6 veckor.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Då jag inte ville riskera att vara utan manöverpanel hela sommaren, och därmed inte kunna utnyttja husbilen fullt ut, valde jag att köpa en ny panel. Detta gjordes via en firma på hemorten Borlänge, HusvagnHusbil.se, och den levererades inom en vecka från beställningsdag. Idag har jag kopplat in den nya panelen och lyckats programmera alla (nästan) funktioner felfritt. Så återstår att åka ut med husbilen och göra funktionsprover "i fält". Avslutningsvis vill jag tacka alla som engagerat sig i tråden och därmed kommit med information och uppslag.
 
Toppen