• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projektor för filmvisning

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jag kikade på en sådan först, men snålarne slog till i mig... :swoon::swoon:

Jag återkommer när jag har fått igång prylarna.

//Jocke
 

Mattias C

FD HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
21611
Medlemskap
2022
Finns tyvärr inte en chans att den är på 7000 lumen. Jag beställde en liknade innan jag visste att dessa är riktigt dåliga.
Den funkar nästan i ett kolsvart rum.
En riktig 7000 lumen projektor kostar mellan 15000-35000:-
Detta är 7000 Kina lumen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Spännande tråd :)
Vi slutade mecka med parabolen för 2år sedan , streamar allt vi vill se.
Jag letade då efter en bärbar projektor att köra utomhus mot husbilssidan på kvällen,
men kunde inte finna någon bra bärbar då, idag är de säkert bättre.

Rev ner parabolen och 2 gamla solpaneler för någon vecka sedan, för att ge plats åt 360W nya solpaneler.
 
J

jebystrom

Guest
Hej,
hur gick det, kom det någon projektor och fungerar den bra?
Vi har nyss bytt husbil till en mindre, och kommit fram till att skippa TV och köra med projektor i stället. Det gäller bara att hitta nåt som man är nöjd med funktionen på. Tyvärr verkar det vara magert med riktiga tester och det skiljer ju en hel del i pris.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Jag lovade i denna tråd att återkomma med resultat, men tyvärr har jag slarvat med det....
Jag kopplade upp projektorn och kikade vilken kvalitét den projicerar med. Jag måste säga att det var riktigt bra bild. Även om det inte var helt mörkt. Det är dock 2 saker som stör mig... Det ena är att projektorn var större än jag hade räknat med. Det andra är att fläkten låter lite väl mycket. Jag har funderingar på att man kanske kan byta fläkten till en lite mer tystare variant...

Hur som helst slutade det hela med att jag har köpte en ny projektor. 5000 Lumens DLP Android HD 4K Home Cinema Projector Wifi 1080P 2+16G HDMI USB UK | eBay
Den är mindre, och förhoppningsvis tystare. Den är dessutom uppladdningsbar, vilket gör den lite mer användarvänlig :)

Återkommer när jag får den nya projektorn.

//Jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Annars brukar ju mindre i de här sammanhangen nästan alltid betyda ljudligare, eftersom det då inte får plats med tillräckliga kylflänsar, då behövs mera fläktkylning. Hoppas att det inte är så i det här fallet!
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Annars brukar ju mindre i de här sammanhangen nästan alltid betyda ljudligare, eftersom det då inte får plats med tillräckliga kylflänsar, och då behövs mera fläktkylning. Hoppas att det inte är så i det här fallet!

Visst finns det risk för att den lilla låter lite för mycket också, men det är som helhet en bättre lämpad projektor för oss, vilket gör att man kanske kan ha överseende med ljudet ;)

Men låt oss hoppas att den är tystare.

//Jocke
 
J

jebystrom

Guest
Det tester jag hittat har fläktljud som störade minus på flera av apparaterna.
De som fått "bäst i olika test" är Asus S1, Philips pico pix 3417w och LG PH550 G.
Där sticker Philips ut lite i mina ögon med WiFi anslutning, medan LG klarar blåtand och Asus bara har HDMI och USB. Alla har bra batteritid och kan även användas som batteribank.
Priserna ligger nånstans runt 4000.
KAMA och Camingtillbehör.... har lagt in Piczo i sitt produktsortiment men den har jag ännu inte hittat några recensioner för.
Jag misstänker att de kommer att utvecklas, förbättras och bli billigare.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
20190506_204814.jpg Hej igen!
Lite roligt är det...Igår kom den nya projektorn ;)
Jag var jättenyfiken på hur den skulle prestera, så jag kopplade upp den mot nätet hemma och projicerade mot köksväggen.

Jag är mycket nöjd med denna lilla projektor! Den har både Wifi och bluetooth vilket gör den mycket enkel att installera. Den är mycket kompakt och smidig i storlek. Bilden är helt ok. Viktigast av allt är ändå fläktljudet... Den låter mindre än den tidigare projektorn. Detta ljud står man ut med. I alla fall när man kopplar upp den mot en extern högtalare och har lagom volym på när man ser på film. Hur den låter i sovrummet när allt är tyst omkring en...Ja det lär visa sig. Det är dock inte den primära användningsområdet för oss. Jag vill kunna projicera mot utsidan av bilen om det är en stor fotbollsmatch, eller liknande. I övrigt ser vi inte särskillt mycket TV.


Ha de gott!

//Jocke
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Du kan väl göra ett test i lite ljusare förhållanden för att efterlikna det som gäller vid utomhusvisning mot husbilen.

Hälsar Kjell
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Du kan väl göra ett test i lite ljusare förhållanden för att efterlikna det som gäller vid utomhusvisning mot husbilen.

Hälsar Kjell

Absolut!
Det ska bli kul att ser hur den hanterar en ljusare omgivning ;) Jag tror dock inte man ska ställa för höga krav på en sådan liten projektor för tämligen små pengar. Det finns ju betydligt ljusstarkare och dyrare som löser uppgiften bättre, men som med det mesta inom husbilslivet...Allt är en kompromiss :)

Ha de gott!
//Jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det kule med DLP er at de blir mer effektive når en øker oppløsningen. Og for LED lampe så blir det egne LED i hver av de tre fargene som så får jobbe 30% av tiden hver - dette igjen fører til redusert varmeproduksjon og mindre behov av vifte. Problemet med de DLP som benytter en lampe er bruken av et roterende fargefilter og dermed redusert lysstyrke og øket støy.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Ja, det känns verkligen som att det var skillnad mellan de olika projektorerna. Till den Lillas fördel ;)

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Du kan väl göra ett test i lite ljusare förhållanden för att efterlikna det som gäller vid utomhusvisning mot husbilen.

Hälsar Kjell

Hej!
Nu under semestern har jag gjort några tester under ljusare förhållanden. Man kan inte se något under direkt solljus, men det hade jag inte heller förväntat mig. Vill man se på TV vid dessa tillfällen är det nog inne i husbilen med fördragna gardiner som gäller.

I lite skymning går det fantastiskt bra att se på TV på utsidan av husbilen.
.jpg

Ha de gott!

//Jocke
 
Toppen