• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Kylskåpsproblem batteridrift

Nordström

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Västervik
HBK-Nr
2994
Medlemskap
2024
Hejsan alla HB-vänner!
Nu är Husbilen äntligen avtäckt från vinterskruden..
Nu till mitt problem: Upptäckte att kylskåpet inte fungerade på batteriet vid körning, det funkar på el och gasol var ska jag börja leta? (bo-batteriet 14,3V & start-batteriet 14,2V)
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hejsan alla HB-vänner!
Nu är Husbilen äntligen avtäckt från vinterskruden..
Nu till mitt problem: Upptäckte att kylskåpet inte fungerade på batteriet vid körning, det funkar på el och gasol var ska jag börja leta? (bo-batteriet 14,3V & start-batteriet 14,2V)

Mäta vid kylskåpet, så det åtminstone kommer dit. Kan även va att elektroniken inte känner av D+. Men börja med att dra ut å sätt in kablarna som går till å från kylskåpet. Kan ju har ärjat lite
 

Maija & Veikko

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
14639
Medlemskap
2024
Har precis samma problem med mitt 2 år gamla Dometic-kylskåp. Låter på 12V som ett tickande, likt ett relä som inte slår till. Verkstaden har bytt elpatronen, kretskortet och bodelsbatteriet men felet kvarstår.
Har någon råkat ut för liknande och hur löstes det hela ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har någon mätt spänningen fram till skåpet? Det kan finnas dålig kontakt någonstans på vägen till skåpet och då uppfattar skåpet för låg spänning och försöker slå över till annat driftsätt (gas/230V), utan belastning på 12V stiger spänningen och skåpet försöker slå över till 12V, och alltihop upprepas igen, därigenom tickandet.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hade liknande problem på mitt kylskåp. Orsaken var oxid på blecket som sitter innanför plastkåpan till låsmekanismen. Skåpet felindikerade för att dörren var öppen, trots att den inte var det. Man får vara försiktig när man bänder loss plastkåpan så att den inte spricker. Vet ju inte om det är det fel du har men kan ju vara värt att prova.
 

DaggeZ

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
26341
Medlemskap
2024
Ack...
Jag har också problem med kylskåpet vid batteridrift. Kylskåpet är Dometic RM4281 och 12-13 år gammalt.

Batteriet håller en spänning på 12,7V. Jag startar bilen, slår över till batteridrift men inget händer. Men om jag tar ett helt nyladdat batteri med spänning >13.6V tänds den röda lampan på kylskåpet som indikerar att kylskåpet är igång.

Jag slår av tändningen och stannar bilen. Så startar jag bilen genast igen och... Kylskåpet vägrar gå på batteridrift!

Vad göra?
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Det flyter stora strömmar genom ebl med kylskåpet via batteri. OM man har en ebl-99 så brukar det så gott som allltid vara brända kontakter på block 1, stift 1. Den brukar vara mer eller mindre ingen kontakt alls där. Så det kan vara en orsak till arr kylen inte går på 12v, värt att kolla upp.

Kuriosa i sammanhanget är att det är ofta liknande kontakttyper som sitter i flipperspel på GI (general illumination), och dom är alltid brända. Helt enkelt för klena grejer till dom höga strömmar som bildas i sammanhangen.
 

DaggeZ

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
26341
Medlemskap
2024
Tack för goda råd! Då jag inte är en fena på att krypa runt under motorhuven har jag kontaktat en el-erfaren bilverkstad. Jag bifogade Montreals tips! De kommer även kolla bilens ebl. TACK!
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Hej
Har ett problem med mitt kylskåp heter RMT 7655L DOMETIC
När jag sätter på kylskåpet på Auto och startar motorn i HB så börjar det surra som bare attans vid manöverpanel på kylskåpet, ungefär som en Summer. Har jag på 12 v så är det samma problem. När bara gas är påslaget så hörs inget.!? Hmm
Det slutar när tändningen slås av.
 

Bilagor

  • 20200325_134418.jpg
    20200325_134418.jpg
    629,9 KB · Visningar: 21

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Hej
Har ett problem med mitt kylskåp heter RMT 7655L DOMETIC
När jag sätter på kylskåpet på Auto och startar motorn i HB så börjar det surra som bare attans vid manöverpanel på kylskåpet, ungefär som en Summer. Har jag på 12 v så är det samma problem. När bara gas är påslaget så hörs inget.!? Hmm
Det slutar när tändningen slås av.

Kan någon kunnig svara på detta.?
 
Toppen