• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isolering av äldre pössl för året-runt-boende, rostskyddsmedel + sluten polyuretanskum?

F

F.d. 56838

Guest
Går i tankarna om att bo i husbil under veckorna året om (pga jobb) och det största problemet nu verkar vara den lilla/obefintliga isoleringen som i sin tur gör att det krävs överdrivet mycket energi/pengar för att få en behaglig botemperatur.

Har fastnat för en Peugeot Pössl 230L från 2002 men även liknande modeller med samma planlösning/prislapp är mycket intressant.

Lägsta och högsta temperatur var jag kommer stå var under föregående år -28 till +32

Jag tänker såhär,
Plocka ut all inredning, skåpar, väggskivor m.m (är detta så enkelt som man tror?)
Stryka på rejält med rostskyddsmedel
Spruta ytorna med sluten polyuretan


Tänker mig samma ”lösning” kring färsk och gråvatten -tankarna då jag befarar att dom sitter oisolerade undertill?


Vad säger ni som kan detta?

/Förhoppningsfull
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det är troligen inget enkelt jobb att demontera inredningen och sedan isolera och återmontera allt. De största "värmetjuvarna" är framruta och alla dörrar. Att isolera framruta och främre dörrar görs enklast med ett utvändigt täcke typ MASA, bakdörrar med ett invändigt täcke, sidodörren har jag aldrig isolerat. Att gå in i dörrarna och isolera invändigt medför betydande risk för rost pga dålig ventilation och kondens. Du har väl inte tänkt stå utan landström i -28 någon längre tid det kommer inte att funka.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag kan inte riktigt förstå problemet med att isolera dörrarna? Rostskydda först i alla spalter, limma sedan lämplig isolering med slutna celler (liggunderlag)? på ytterplåten, men lämna någon cm nederst så att avrinningshålen inte stängs till.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag kan inte riktigt förstå problemet med att isolera dörrarna? Rostskydda först i alla spalter, limma sedan lämplig isolering med slutna celler (liggunderlag)? på ytterplåten, men lämna någon cm nederst så att avrinningshålen inte stängs till.
Du har kanske rätt, men jag har aldrig vågat. Det är inte helt lätt att få difftätt mot plåten, många plåtbitar som gör det svårt limma tätt mot plåten.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Egentligen är det bara sidodörren som behöver isoleras. Framdörrarna tar MASA täcket hand om och bak ett invändigt täcke. Sidodörren har jag aldrig "klätt av" så jag vet inte hur många plåtbitar och virar det sitter där. Har kollat bakdörrarna och där är svårigheten att limma tätt mot plåten pga diverse ditpunktade plåt förstärkningar. Det blir mycket tillskäring jag valde invändigt täcke. Skyddar vid fönstren också.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om du är rädd för kondensbildning, hur tror du det ser ut inuti dörrarna en regnig och kall dag med hög luftfuktighet utan isolering?
Jag skulle definitivt isolera allt som är möjligt, och gör också det även om jag inte har en plåtis, det blir så mycket behagligare klimat i bilen då, speciellt när det är kallt förstås, men även när det är varmt ute, eftersom isoleringen också håller värmen ute .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Skyvedørene har svært lite innhold, noen wire/stag mellom håndtak og låskolver. Men største kuldebroen blir fort karmen rundt døren som ikke har tilgjengelig hulrom for isolering. Det har for noen biler eksistert formlagde erstatninger for skyvedøren med en smal bodelsdør, hvor godt disse isolerte vet jeg ikke - og heller ikke hvor de kom fra eller hvilke modeller de kunne brukes på. Eneste jeg har sett annet enn på bilder var på en eldre Sprinter.
 
Toppen