• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag gör ett försök!

SirMcLains Thai cream chicken soup.

Ingredienser

Lägg i en stor kastrull på en gång och koka upp för att sedan sjuda minst en timme gärna två.
2 kycklingbröst (strimla i lagom bitar) Eller vilka kycklingbitar som helst
2 tsk teskedar Sambal
3 msk rågade curry
2 dl Creme Fraiche
2 dl grädde
1/2 l kokosmjölk
50 gr färsk ingefära
4 stora vitlöksklyftor
1 kycklingbuljong
1 nypa Kardemumma (bara lite)
1 msk grovmalen svartpeppar
1 tsk kummin
1-2 st färska chili (klipp med en sax)

När du stängt av plattan släng i och låt det mjukna på eftervärmen en kvart
1 dm purjolök strimlad
1 morot strimlad (tändstickor)
1 stor lök (halvmånar)
2 dl vitkål
lite färska salladsblad i lövstorlek

Smaka av med mer salt, peppar och curry efter behov

Den blir väldigt krämig, picante och om man gör det rätt, lite krispig. LCHF men inte strikt.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Tips!
Jag och frugan har en liten APP (Listonic). Egentligen inte så speciellt att skriva en lista. Men man kan dela listan med vem som helst via e-mail som också får ladda in appen. Då kan t.ex frugan och jag lägga in på samma lista från vår båda mobiler och även från PC:n. Ibland när jag handlar själv dyker det upp nya grejer på listan medans jag handlar. Svärandes får jag hämta detta också.:D

Frugan ser hela tiden live på sin mobil när jag avmarkerar varorna. Bäst av allt är när man ska handla mycket att man går åt var sitt håll och plockar. För båda ser ju vad den andra har tagit hela tiden. Sparar mycket tid och ben.

När man ska handla nästa gång kommer den ihåg vad man köpt tidigare och kan bara aktivera varan med ett klick. Den har en massa smartheter också som inte vi använder (ännu), som att man kan lägga in pris, anmärkning, enhet, bl.a..

Det har underlättat för frugan och mig. Men det finns säkert andra. Vi har fastnat för denna
Inget som hindrar att man gör "att göra listor" som man sedan bockar av.

Listonic - Smart shoppingapp för Andriod, IOS och Web.
PC ver
Skärmklipp 2019-04-20 17.54.50.png

Skärmklipp 2019-04-20 17.54.19.png
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
"Nu är vi här" För att citera nr. 18.

Neumagen-Dhron
GPS: 49.851708, 6.892193    i Moseldalen. Kom hit strax efter lunch. 8 grader och regn så vi står på en el-plats för ovanlighetens skull. Vi blir nog här i Moseltrakten till den 4-5 maj någonstans. Inte varit just här förut. Vi råkade bara köra förbi på väg till ett annat ställe. Lagom då vi ska in till Trier på måndag och ge bilen lite omvårdnad av Fiat. Men helt ok. Kanske lite dyrt för att vara mig, men bäcknära, och restauranger alldeles bredvid så kändes det rätt.

20190427_135942.jpg
20190427_135908.jpg

Vi stannade på Real (typ ICA Maxi) och handlade. Där hade de fasat ut plastpåsar, så vi fick köpa en papplåda och ha grejerna i. Tycker det är helt ok efter att ha sett program hur världshavens djur är fulla med plast.

20190427_124941.jpg

Annars har vi i stort haft skitväder sedan vi lämnade Bahia 15 april (bara kört betalfria vägar). Det blev ändå värre i Frankrike. Hagel, snö och minusgrader på nätterna. Men GRATIS:D att stå. På sista stället var t.o.m vattnet och el:en fri.
GPS: N 48.46648, E 5.96104   

20190427_080006.jpg20190427_080020.jpg

Stannade till och tankade en sväng i Luxemburg. Jag har kört drygt 105 mil sedan jag tankade i Spanien och fick i 90 liter (0,857 l/mil). 30 liter kvar i tanken. I Luxemburg har dieseln stigit till 1.118 €.

20190427_101003.jpg20190427_101134.jpg

Blir just nu trackad av alla vänner från Gran Canaria, Spanien, Sverige och Norge, hur fint väder de har, nu när vi har skitväder hela uppresan. "Men det bjuur jag på." :cool: Jag vet ju att vi normalt ALLTID har fint väder annars. Ska bli kul att göra sommaren i Norden och träffa vänner och bekanta oavsett väder.

Hakuna Matata
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Nu börjar det reda upp sig. Birglas tittade förbi och tog in på ställplatsen i Marinan och ställde sig jämte oss. Och när de kom tog de hit lite bättre väder. Vi tackar för det. :)

20190428_155255.jpg

Lars-Åke fyllde år idag (Grattis). Firade honom lite i vår Plåtis med adekvata tillbehör :D, sedan gick vi ut gemensamt på Brasserie Käpt'n Cook 50 meter bort. Kul vi sågs ju i Spanien senast.

20190428_190344.jpg 20190428_190530.jpg

I morgon bitti uppställning 0800 utanför Fiat i Trier för lite omvårdnad av bilen. Vi får väl strosa runt på museer och shoppa lite. Kanske Karl Marx får sig ett besök? Behöver lite nya kläder också. Vi kanske dyker på varandra igen längs bäcken när Fiat är klar med sitt? Åker troligen till St Aldegund som var planen från början.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
I morse lämnade vi Birgitta och Lars-Åke för att ge vår Plåtis en liten översyn hos Gangolf Nutzfahrzeuge Trier GmbH (49.776075, 6.687482) i Trier. 0730 tog de emot den och under tiden gick vi till Camping Shoppen 500 m därifrån och shoppade loss lite. Blev 4 nya kaffemuggar.:wink:

När vi kom tillbaka var verkmästaren inte nöjd. Han ville byta lambdasonden. Den hade de inte hemma så vi får komma en sväng i morgon bitti igen. Det fixar vi snabbt sa han. Bilen är snart 6 år och har gått över 8300 mil, så någon garanti kan jag nog inte räkna med.

Provade min långbyxor igår för första gången på lång tid. Fick lite klagomål att jag ser lite säckig ut när kläderna blivit större. Så vi kvistade förbi real center och köpte nytt ombyte i min nya storlek (50 € för byxor och skjorta). Oj! Vilken skillnad det kändes.:)

20190429_124031.jpg

Eftersom vi ska till verkstan igen imorgon bitti tog vi den närmaste ställplatsen som kändes ok! Det blev i Mehring (49.793780, 6.817164). Helt ok. Nu ska jag snart laga en LCHF:röra med nötfärs, curry, vitlök, lök, purjolök, chili med blandade grönsaker och vitkål. Kommer att bli smaskens.

20190429_133208.jpg
20190429_134556.jpg

Hoppas att vi i morgon kan åka till vårt favoställe St Aldegund och få bra väder några dagar.

Hakuna Matata.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
I morse lämnade vi Birgitta och Lars-Åke för att ge vår Plåtis en liten översyn hos Gangolf Nutzfahrzeuge Trier GmbH (49.776075, 6.687482) i Trier. 0730 tog de emot den och under tiden gick vi till Camping Shoppen 500 m därifrån och shoppade loss lite. Blev 4 nya kaffemuggar.:wink:

När vi kom tillbaka var verkmästaren inte nöjd. Han ville byta lambdasonden. Den hade de inte hemma så vi får komma en sväng i morgon bitti igen. Det fixar vi snabbt sa han. Bilen är snart 6 år och har gått över 8300 mil, så någon garanti kan jag nog inte räkna med.

Provade min långbyxor igår för första gången på lång tid. Fick lite klagomål att jag ser lite säckig ut när kläderna blivit större. Så vi kvistade förbi real center och köpte nytt ombyte i min nya storlek (50 € för byxor och skjorta). Oj! Vilken skillnad det kändes.:)

Visa bilaga 168100

Eftersom vi ska till verkstan igen imorgon bitti tog vi den närmaste ställplatsen som kändes ok! Det blev i Mehring (49.793780, 6.817164). Helt ok. Nu ska jag snart laga en LCHF:röra med nötfärs, curry, vitlök, lök, purjolök, chili med blandade grönsaker och vitkål. Kommer att bli smaskens.

Visa bilaga 168101
Visa bilaga 168102

Hoppas att vi i morgon kan åka till vårt favoställe St Aldegund och få bra väder några dagar.

Hakuna Matata.
Du måste ha blivit glad över nya kläder för att du har hoppat sönder asfalten enl, bild:)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Kanske vi möter er nånstans runt Mosel enligt planerna är vi i norra Tyskland på onsdag kväll. Besöker vänner sen mot Mosel eller Rhen småningom.
Välkommen på en fika. Nu har vi checkat in i Sant Aldegund och betalt för 6 nätter inkl el 7 € + 2 € x 6 nätter = 54 € som redan är erlagt. Vi kom från Fiat i Trier som bytte Lambdasond åt oss i morse. Och som vanligt när man träffar Fiat tar de ett stadigt tag i plånboken. 545,76 € kostade det denna gång. Mer än halva priset var felsökningen (4 tim kabelbrott i lambdasonden ca: 75 €/tim). En stor skillnad i verkstäder utanför Skandinavien är dock att man oftast slipper beställa tid. Många verkstäder tar en omgående.

20190430_113245.jpg 20190430_111823.jpg 20190430_110629.jpg

Här står vi perfekt i några dagar. Saknar bara Max och Ann-Helene som brukar vara här med oss. Min duokoppling till mina LPG flaskor slutade fungera på El Hierro i somras. Sedan dess har vi bara kunnat köra på den ena flaskan, medans den andra varit full men oanvänd. Nu har det ju gått ca: 8, 9 månader sedan dess, så jag gjorde ett nytt försök att få igång gasomkopplaren. Voilà! Nu fick jag igång den. Jag provade den andra flaskan genom att slå på varmvattnet, spisen och sätta kylskåpet på gasol i 15 minuter. Memas problema. Något har väl skakat rätt igen :rolleyes:. Bra då kommer vi lite senare, att klara tiden i Finland och Norrland, även om LPG-macken i Piteå är trasig, vilket den ofta är enligt anmärkningar på MyLPG.

Och nu har vi sol och värme. ÄNTLIGEN!!!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Märkligt med 4 tim felsökning är det avbrott kommer det ju upp direkt på testapparaten, själv bytte jag pga. höga värden och det fungerade det med. En Fiat verkstad ska hitta felet inom 5 min och borde ha den i lager eftersom det är vanligt fel och samma sond sitter i många modeller. Jag köpte min för 450kr på biltema men från tyskland kan man köpa mycket billigare.
Och här varnar de för regn och kyla som vanligt lagom till Valborg. Just nu är det totalt eldningsförbud här så några majbrasor lär det inte bli.
 
F

F.d. 14324

Guest
Nä, jag läste och då blev mitt svar jättekonstigt. :oops:
 
Senast redigerad av en moderator:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
842B1872-C002-4903-BFE3-C6D0A13A8325.jpeg 43A40360-6FA5-457C-A28A-771E17C46FF9.jpegVisa bilaga 168474Visa bilaga 168474
Välkommen på en fika. Nu har vi checkat in i Sant Aldegund och betalt för 6 nätter inkl el 7 € + 2 € x 6 nätter = 54 € som redan är erlagt. Vi kom från Fiat i Trier som bytte Lambdasond åt oss i morse. Och som vanligt när man träffar Fiat tar de ett stadigt tag i plånboken. 545,76 € kostade det denna gång. Mer än halva priset var felsökningen (4 tim kabelbrott i lambdasonden ca: 75 €/tim). En stor skillnad i verkstäder utanför Skandinavien är dock att man oftast slipper beställa tid. Många verkstäder tar en omgående.

Visa bilaga 168383Visa bilaga 168384Visa bilaga 168382

Här står vi perfekt i några dagar. Saknar bara Max och Ann-Helene som brukar vara här med oss. Min duokoppling till mina LPG flaskor slutade fungera på El Hierro i somras. Sedan dess har vi bara kunnat köra på den ena flaskan, medans den andra varit full men oanvänd. Nu har det ju gått ca: 8, 9 månader sedan dess, så jag gjorde ett nytt försök att få igång gasomkopplaren. Voilà! Nu fick jag igång den. Jag provade den andra flaskan genom att slå på varmvattnet, spisen och sätta kylskåpet på gasol i 15 minuter. Memas problema. Något har väl skakat rätt igen :rolleyes:. Bra då kommer vi lite senare, att klara tiden i Finland och Norrland, även om LPG-macken i Piteå är trasig, vilket den ofta är enligt anmärkningar på MyLPG.

Och nu har vi sol och värme. ÄNTLIGEN!!!


Vi är först här ännu
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Idag fick vi besök först av Birglas som kom och sa adjö på väg mot Sverige. Och sedan av Sten och Kerstin som köpte vår förra Plåtis (Knaus Box Star). De hade numera också bytt upp sig till en redig Pössl Roadcruser. :) Har varit borta 6 månader i Spanien och Portugal och hade siktet inställt på Sverige. De hade sett min bil när de körde förbi. Kul stannade till på lite fika. Och en bok fattigare blev jag.:D

Ibland får man lite positiva överraskningar man inte räknat med. Jag har ju spanskt körkort och spanskregad husbil. Nu kan jag snart hänga på en mc bak på husbilen. Min "granfathers right" försvann ju med mitt svenska körkort. Men i Spanien räknas också övervikten i % av totalvikten. Ska kontakta en Gestoria om att väga upp Plåtisen. Perfekt att ta bågen med sig när man åker runt på öarna. :)

Snart kan du kjøre kjøretøy med en vekt på opptil 4250 kilo med førerkort klasse B i Spania
Av Hugo Ryvik <hugo.ryvik@canariajournalen.no>

Trafikkdirektoratet i Spania, DGT, tar sikte på å innføre nye regler for førerkort 1. juli.

For mange vil endring for maksimalvekten på kjøretøy som kan føres med førerkort klasse B være mest interessant:

Vektgrensen økes fra 3500 til 4250 kilo forutsatt at du har batt B-kort i minst to år. Det vil nok glede mange husbilentusiaster, ikke minst.

Grensen for antallet passasjerer blir den samme som før, åtte pluss sjåfør.

,Aldersgrensen for klasse C, D, D1, C+E, D+E og D1+Eblr satt ned fra 24 og 21 til 18 år. Det kreves autorisasjon for yrkestrafikk (CAP).

For oppgradere til C , C1, D, D1 (lastebil og buss), samt.kombinasjonene
B+E, C+E, C1+E, D+E eller D1+E, blir det kyn nødvendig med et totimers kurs i risiko og sikkerhet, ifølge informasjon på DGTs nettsider.

20180625_142311.jpg
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jaha! Då har man varit och snyltat åt sig lite kaffe. Kom flera svenskar idag och nyfiken som man är kikar man in när dörren var öppen. Det var Eva och Göran som stannat till här i den kyliga Moseldalen. Just nu 4 grader. Under tiden jag och frugan satt och fikade med dem i deras bil, började det även att snöa. Suck! Trevlig att få en ny bekantskap. Vi syns nog igen på HBK:s årsmöte, dit de också planerat att åka. :)

20190504_174946.jpg

Idag gick jag till Alf och tillbaka ca: 6km. Strumpor, långbyxor, jacka, men saknade mössa och handskar. När jag kom tillbaka hade frugan fixat lite te som man kunde tina händerna runt koppen. Som kanariebo är man inte van med dessa temperaturer längre.

Brr!
 
Toppen