• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Michelin vs Continental vs Nokia

Bygden

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
19367
Medlemskap
2022
Vilken erfarenhet av däck har ni. Funderar på att byta däck på en 5 tons husbil. Michelin, Continetal eller Nokia. Erfarenhet någon ? Och hur mycket luft har ni i däcken ? Kör själv med 5,3 kg runt om.
Peo
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Bytte till Nokian på en tidigare husbil.
225-75-16.
Något av de sex däcken (Iveco dubbelmontage) var inte runt, vibration som inte gick att balansera bort.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Michelin,Continental & Nokian ligger i premiumdäcksskiktet & anses vara några av de bästa däcken. Michelin & då speciellt Agilis anses vara det absolut bästa. Men, varför sikta in sig på dessa märken? Det finns fler & billigare däck med bra egenskaper. Själv har jag Vredestein på HB'n, väghållning & grepp ä rmycket bra, så även slitstyrkan. På PB'n satte jag på ett lågbudjetdäck" om heter Strial, Det är bland det bästa jag kört på & då till under halva priset av ett premiumdäck.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jag är av den uppfattningen att däck bör man inte spara på! Vid normal körning går nog nästan alla däck säkert bra, men när det gäller att undvika situationer som t.ex.undanmanöver m.m då visar nog premium däcken sin fördel! Vi köper husbilar för stora pengar men sparar in på säkerhet! Nej inte min grej! Det är iallafall min åsikt!
Rulla lungt
Tommy
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Jag är i samma situation dags att byta framdäck efter 5.000 mil. Är detta en normal körsträcka innan det är dags för byte? Har nu Michelin Agilis runt om. Kör en Hymer 3500 kg,150 hkr och automatlåda. Funderar på att testa Continental fram, men går detta ihop med Michelin på bakaxeln?
Lars
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
5000 mil är fullt normalt, jag byter mellan fram och bak vartannat år för att få jämnt slitage.
Olika fabrikat spelar ingen roll så länge det inte är på samma axel, jag kommer byta till Continental nästa gång.
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Håller med Tommy och Merit.
Glöm inte bort att åldern på däcken. Däck åldras, blir hårda, tappar funktionen med tiden.
Kolla när du köper däcken. Tillverkningsvecka/år t.ex: 1209 = Vecka 12 år 2009
Själv kör vi med Continental Camper.

Per
4069
 
F

Fd.47585

Guest
Jag håller också med Tommy och Merit helt och hållet, mitt liv är för värdefullt för att spillas bort av dåliga däck. När det man hoppas aldrig skall hända händer, vill jag inte att däcken sviker mig. Att säja att "mina budgetdäck fungerar toppen" är för mig att som strutsen sticka huvudet i sanden (ett inte helt ovanligt beteende i trafiken överhuvudtaget idag), det är ju när något händer som däcken får visa vad dom går för. Samma sak med "åretruntdäck" fattar inte att man lurar sig själv och riskerar sitt (och andras) liv för att snåla på en i sammanhanget liten utgift. Jag köper premiumdäck och byter när det är 5 mm kvar (har bil som väger över 3500 kg) och efter som vi kör hela året har jag även riktiga vinterdäck på vintern.
Vi följer även tillverkarens råd vad gäller däckstryck även om det blir lite lite sämre komfort av samma anledning. Har ingen lust att stå och förklara för någon varför mina däck exploderade av hög värme och därför kom över i deras körfält och dödade deras familj för att jag ville spara lite pengar. Våra bilar är tunga och skulle ställa till stor skada i krock med liten personbil så för mig är valet lätt, den dag jag ev. inte har råd att köra säkert med vår husbil så säljer jag den istället för att snåla på säkerheten.
 
F

F.d. 56562

Guest
Har bytt från Michelin Agilis CP till Goodyear Cargo Efficienr Grip och sänkt lufttrycket från 5,5 runt om till 4,1 fram och 4,5 bak. Har en Dethleffs Esprit med en totalvikt på 3700 kg.
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Erfarenhetsmässigt så passar vissa däckmärken bättre på vissa bilar
Körde alltid på Michelin på min förra bil, satte på Michelin på den 'nya' där var dom helt odugliga bytte till Goodyear blev perfekt. var inne för att byta på kompisens bil ,han ville ha Continental däck dom garva o sa visst men Michelin skulle vi sätta på denna , har även råkat ut för detta på personbilarna genom åren.
olika bilar olika däck
lyssna med ett par olika bra däckfirmor med erfarenhet om man vill vara säker
det är ändå ditt och medtrafikanternas liv man leker med.
Husbilsägarna är ett lustigt folk dyra bilar med skit däck , letar gasolpriser för att spara ett par kronor mm. jag är likadan MEN säkerheten först,
Visst åldras däcken men livslängden nås sällan, utan de slits ut först för det mesta.( om man nu inte skulle mot all förmodan köpa bättre beg på annons då är ju alla däck som nya trots sne slitningar mm , utan egen bas kunskap om däck= man blir lurad.)
 

CeGeT

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2025
Hur länge kan man ha ett däck om man ska ta hänsyn tilk åldrandet. Jag vet att Tyskland är ganska hårda på detta.....tror att de ha ren gräns på 5 år?
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
livslängd=ålder
visst kan man räkna livslängd i mil , men 3000mil /år på personbil och ca 1500-2000mil/år med husbil så kommer jag aldrig upp i livslängden/ålder
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Köpte Hankook åretruntdäck nu i våras.
Smart Flex AH35
SmartFlex DH35 - Best Truck Tires & Bus Tires | Hankook Deutschland

Mycket bättre komfort och stabilitet än Michelindäcken jag bytte ut.
Livslängd är ointressant, om dom rullar 20 000 eller 10 000 mil, dom kommer att falla för åldersstrecket långt för dom blir slitna, som Michelindäcken gjorde.

Samma här jag bytte från Michelin agilis till Hankook Vantra, de nya är bättre på allt, och billigare, enligt mej.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Vill ni ha det bästa och mest beprövade däcket så är det Michelin och Conti CP däck! Nu finns det även ett nytt däck från Conti som heter VanContact Camper som går lite mjukare en dom gamla CP däcken. Åldern på däcken så är det ganska lämpligt att byta efter att dom har rullat cirka sex år, det har varit som rekommendation från tyska ADAC i många år, vet inte om det är en skriven lag på det! Ett däck kan ju faktiskt vara ett par år gammalt när det tas i bruk!
 
Toppen