• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tempo 100 för husbil i Danmark

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Gör det lättare för er och undvik Danmark, de har en allmänt avig inställning till husbilar, kanske avundsjuka som spelar in....
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Gör det lättare för er och undvik Danmark, de har en allmänt avig inställning till husbilar, kanske avundsjuka som spelar in....

Vaknat på fel sida idag?o_O

Vi tillbringade 2v i Danmark förra sommaren och någon negativ inställning till turister i husbil märkte vi verkligen inte av?!
Gott om ställplatser på både lantgårdar, fritidsbåthamnar och andra ställen speciellt med tanke på hur få danska husbilar som är ute och kör.
Om du menar att danska staten har något emot husbilar med tanke på skattereglerna för danska medborgare kan jag dock hålla med, det verkar orimligt dyrt att äga husbil i Danmark.

För att återgå till frågan om Tempo 100 så tolkar jag texterna som att svenskregistrerade husbilar som klarar kraven inte behöver märke om de har med registreringsbevis att visa upp?
Detta under förutsättning att danskarna godkänner förordningarna i Sverige...
"Godkendte udenlandske ordninger, jf. stk. 2, nr. 2 offentliggøres på Færdselsstyrelsens hjemmeside"
 

Daghil

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19892
Medlemskap
2021
Tempo 100 campingbiler

Tillämpningen är nu utlagd även för utländska bilar. Eftersom inloggning för att mata in fordonsuppgifter måste göras av dansk medborgare/företag (deras variant av BankId) så tar man med sig sina bilhandlingar till en besiktningsstation i Danmark så löser dom säkert detta.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Med en Tempo-100 Danmark godkendelse kan du køre:

  • 100 km/t. på motorvej mod 80 km/t. i dag
  • 80 km/t. på motortrafikvej mod 70 km/t. i dag
  • 80 km/t. på landevej mod 70 km/t. i dag
VIGTIGT
Ønsker du en godkendelse til Tempo-100 i Danmark, kan du med fordel kontrollere følgende i forvejen:

  • At dækkene er godkendt til min. 120 km/t. (Mindst L-mærkning på dækkene)
  • At dækkene er under 6 år gamle (Fx betyder "1115", at dækket er produceret i uge 11, 2015)
  • At campingvogn eller trailer* har en ISO tilkobling eller bilen har et stabiliseringssystem
*) Havetrailere under 750 kg. samt campingbiler over 3.500 kg. er undtaget.

HVOR KAN JEG FÅ EN TEMPO-100 GODKENDELSE?
Applus Bilsyn har synshaller over hele landet der udfører Tempo-100 godkendelser

Kostar 495DKK
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hittar det inte nu, men när jag läste på förra året så kom jag fram till att man måste göra en ”tempo-100” besiktning varje år. Någon som vet?

Undrar Kjell
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Om klistermärket kostar 495 dk plus en del besvär så krävs det att man kör mycket i Danmark.Det tar en halvtimme längre att köra 20 mil på motorväg, 20 mil på landsväg tar 15 minuter längre tid utan märke. Träffade någon husbilist härom dagen som sade att polisen i Danmark var nitisk och att det räckte med att överskrida hastighetsgränsen med 1 kmh för att få en bot. Någon som vet om det stämmer.
 
S

Sören-6830

Guest
Har väl haft tur med alla mil vi kört i Danmark. Har alltid kört 95-100 (4,5 ton) på motorvägarna utan minsta problem. Tänker nog fortsätta med det, utan märke. Och kan inte alls hålla med en tidigare skribent som tycker att danskarna har en avog inställning till husbilar. Tycker tvärtom att man har en positiv inställning med många ställ- och parkeringsplatser, t o m 1 juni ofta utan att det kostar något, Skagens hamn t ex, m fl.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hittar det inte nu, men när jag läste på förra året så kom jag fram till att man måste göra en ”tempo-100” besiktning varje år. Någon som vet?

Undrar Kjell

Hittade själv svaret på min fråga. Det är tydligen så att man måste upprepa proceduren för tempo 100 varje år!

Bifogar en bild på den text jag hittade

5FFBC265-8816-48FE-B3FC-E56396CAF41A.png

Hälsar Kjell
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Längsta vägen till Tyskland genom Danmark är Fredrikshamn- Flensburg 36 mil. 10 km/tim hit eller dit på den sträckan spelar väl ingen större roll, man är ju ute & njuter av resan. Att uppdatera proceduren med 100-märket varje år är både dyrt & besvärligt.
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Nej utländska husbilar (EU) behöver inte till "syn" i Danmark varje år, utan endast första gången man ansöker om tempo 100 dekal
Vid "synen" av bilen, så skall man styrka att husbilen är godkänd för hastigheter över 100 km/tim, hur många bältade platser i bodelen, samt att dessa är "utmärkta" som bältade platser, tex med pictogram eller liknande samt att husbilen är utrustad med ABS-bromsar.
Oftast så finns dessa uppgifter på regbeviset, förutom ABS bromsar.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Nej utländska husbilar (EU) behöver inte till "syn" i Danmark varje år, utan endast första gången man ansöker om tempo 100 dekal
Vid "synen" av bilen, så skall man styrka att husbilen är godkänd för hastigheter över 100 km/tim, hur många bältade platser i bodelen, samt att dessa är "utmärkta" som bältade platser, tex med pictogram eller liknande samt att husbilen är utrustad med ABS-bromsar.
Oftast så finns dessa uppgifter på regbeviset, förutom ABS bromsar.
Har du hittat någon text som bekräftar det du skriver? Kan ju vara bra att ha det svart på vitt.

Hälsar Kjell
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Jo jag har "text" i form av mailkonversation med ingeniör Peter Dyrelund på Färdselstyrelsen i Ribe vid ett flertal tillfällen i år. Däremot vet jag inte hur jag ska "ladda" upp dessa här i forumet. Verkar bara kunna lägga in bildfiler... men kontentan av vår mailkoversation är det jag tidigare skrev i inlägget.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jo jag har "text" i form av mailkonversation med ingeniör Peter Dyrelund på Färdselstyrelsen i Ribe vid ett flertal tillfällen i år. Däremot vet jag inte hur jag ska "ladda" upp dessa här i forumet. Verkar bara kunna lägga in bildfiler... men kontentan av vår mailkoversation är det jag tidigare skrev i inlägget.

Markera texten i dokumentet du vill lägga in. Håll nere Ctrl och tryck på C (kopiera). Flytta till HBK svara och håll nere Ctrl och tryck på V. (klistra in)
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Har idag "fått" mitt 100 Tempo dekal och intyg för att köra 100 i Danmark. Det gjorde jag idag i Slagelse Vestsjällands Bilsyn. Kostnad 500 danska kronor.
 
F

F.d. 54888

Guest
Har Tempo 100 og skal ikke til syn igen for at forny godkendelsen Det gælder både danskere , svenskere og resten af vore nordiske brødre
 
Toppen