• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allmänt upprop. Rapportera in Husbilsplatser!

geso

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Laholm
HBK-Nr
27683
Medlemskap
2024
träffade i da tyska husbilsturister som var väldigt besvikna på svenska kommuners agerande att ta bort gratis ställplatser nära städerna så man kan besöka stadskärnan och shoppa. dom har varit i Sverige 5 år och turistat men nu var dom besvikna på svenska kommunerna och skulle åka hem. tror inte Sverige vill ha utlädska turister. jag håller fullständigt med.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ok.
Sibirien ja, där har man strypt möjligheterna att stå. Min privata åsikt är att det finns mycket att förbättra vad gäller husbilsturismen för väldigt många kommuner i Sverige. Då jämför jag främst med Tyskland och Frankrike.
 
R

RobbeS

Guest
Är det endast gratis husbilsplatser som kan rapporteras in? Om inte så finns det en ny ställplats i Kalix Norrbotten:

Ställplats Filipsborgs herrgård Kalix

Kordinater: 65.84120140, 23.15701770
Kordinater: 65°50'28.33"N, 23°9'25.26"E

30 husbilsplatser av vilka 20 har el. Toaletter, Golfbana, Dusch, grillplats, golfbana, dricksvatten och tillgång till Wifi. Pris 200 kronor.
Ligger vid Kalix älv bredvid en fin herrgård och precis vid 18:e hålet på Kalix Golfbana. Fina stigar att vandra på i skogen. Under sommaren brukar en mindre båt transportera folk över älven till centrala Kalix. Annars är det en promenad på ca 2-3 km in till centrum.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Större och mer allmänna platser går bra men ett problem som jag sett med några mindre gratisplatser som jag rapporterat in är de inom ett par år antingen blivit stängda eller avgiftsbelagda sedan besöksfrekvensen ökat markant efter inrapporteringen.
Jag kommer inte helt att sluta med inrapportering men har blivit betydligt mer försiktig med små platser.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Körde från Trelleborg till Umeå för 2 veckor sen såg i gps att varje allmän rastplats var husbilsplats fast vissa hade dåligt med utrymme.
 
F

F.d. 14324

Guest
Japp, Husbilsplatser är vårt samlingsnamn för alla typer av platser, inklusive rastplatser.
I gps:en man ju bara plutten på kartan, men trycker man på den brukar det framgå vilken typ av plats det handlar om.
 
Toppen